- Berichten: 4
Stuurrelais injectiesysteem
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Blijft nog wel over dat ik niet begrijp waarom de pomp zou moeten draaien bij contact aan. De renix geeft pas een vonk na 2 seconden. In die tijd zou de pomp het brandstofsysteem onder druk moeten kunnen zetten. Waarom dan toch al draaien nog voor de startmotor gaat werken? En welk signaal zorgt ervoor dat de pomp na enkele seconden stopt met draaien?
Ik heb me voorgenomen morgen nog eens bij het begin te beginnen. Met draaiende startmotor controleren of er een vonk is, of er brandstof is, of pin 50 tijdens starten wordt bekrachtigd en of er dan pulsen op 1 binnenkomen.
Als dat allemaal in orde is ga ik de kabelboom van het injectiesysteem vervangen. Ik ben er nu al 3 zaterdagen druk mee geweest en heb er onderhand wel genoeg van... Elektronica is echt geen hobby van me!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
volvofiel;245255 schreef : ..........Blijft nog wel over dat ik niet begrijp waarom de pomp zou moeten draaien bij contact aan. De renix geeft pas een vonk na 2 seconden. In die tijd zou de pomp het brandstofsysteem onder druk moeten kunnen zetten. Waarom dan toch al draaien nog voor de startmotor gaat werken? En welk signaal zorgt ervoor dat de pomp na enkele seconden stopt met draaien?...............
Die pomp wordt aangestuurd met een veiligheidsrelais zodra de relais spanning krijgt wordt de contact naar de pomp gesloten en de pomp gaat werken zonder dat er pulsen gegeven worden door de Renix.
Krijgt de relais na een vast ingestelde tijd geen pulsen dan valt de relais af en de contact opent en de pomp stopt.
Dit is een verplicht veiligheid mocht de motor stoppen door welke reden dan ook dan zal de pomp ook stoppen zou dit veiligheid er niet zijn en de pomp niet zou stoppen dan zou er bij een beschadiging van de brandstofleiding de pomp lekker benzine blijven door pompen op straat met alle denkbare gevolgen...........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Is het niet zo dat er eerst pulsen nodig zijn om het zaakje op gang te brengen en dat het relais de pomp uitschakelt zodra de pulsen wegvallen? Dan heb je hetzelfde effect.
Het relais is volgens mij veel te simpel om een "tijd" te onthouden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
volvofiel;245257 schreef : Ja dat snap ik, maar zit er dan IN het relais een soort "tijdklok"?
Is het niet zo dat er eerst pulsen nodig zijn om het zaakje op gang te brengen en dat het relais de pomp uitschakelt zodra de pulsen wegvallen? Dan heb je hetzelfde effect.
Het relais is volgens mij veel te simpel om een "tijd" te onthouden...
Slechts een weerstand samen met een condensator vormen al een tijdconstante.. Zolang er genoeg pulsen zijn om de condensator opgeladen te houden blijft het relais werken. Die RC-tijd is redelijk lang en de eerste puls is bij contact aanzetten. De injectorrail en de brandstofpomp hangen hard aan elkaar wanneer het relais actief is. Dat is de mechanische opbouw van het relais, er is maar 1 coil.
Ikzelf heb de ervaring dat het pad van de eerste puls onafhankelijk kan werken van de pulsen van de ontsteking. Dat de pomp niet een paar seconden loopt bij op contact zetten wilde niet zeggen dat het relais niet gewoon goed werkt bij starten en lopen. Maar volgens mij is dat niet hoe het hoort.
Er ligt in mijn schuur nog een relais van een andere 360, ik zal als ik vanmiddag thuis ben dat eens aan de labvoedingen en meters hangen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
volvofiel;245257 schreef : .......maar zit er dan IN het relais een soort "tijdklok"?
Ja zeker, een combinatie van een weerstand en een condensator of van andere componenten bijvoorbeeld een tijd IC
volvofiel;245257 schreef : Is het niet zo dat er eerst pulsen nodig zijn om het zaakje op gang te brengen.......
Nee zodra er spanning op het relais komt wordt deze bekrachtigd en sluit het contact...
volvofiel;245257 schreef : ......en dat het relais de pomp uitschakelt zodra de pulsen wegvallen?
Dat klopt wel zodra de pulsen weg vallen wordt het contact weer geopend
Als je iemand ken die een auto heeft met een lpg installatie moet je eens gaan luisteren als hij het contact aanzet, dan hoor je een klep op de lpg tank open gaan en als er niet gestart wordt zal je horen dat de klep zich weer sluit na een ingestelde tijd.
Deze klep sluit de lpg tank af als de motor niet loopt en het contact nog aanstaat net zoals bij je brandstofpomp zodat er geen brandstof kan weg stromen en een explosief omgeving kan creëren.
volvofiel;245257 schreef : Het relais is volgens mij veel te simpel om een "tijd" te onthouden...
Je zal verbaasd zijn wat er in zo een klein doosje aan elektronica gestopt kan, neem een ander relais in je auto namelijk die van je ruitenwissermotor aansturing. als jij de interval stand inschakelt wordt de motor om de zoveel tijd aangezet en als je de ruitensproeier gebruikt gaat de ruitenwisserbladen 3 maal heen en weer als je stopt met sproeien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
5 minuten heeft gedraaid, hoor ik een klik in het relais en slaat de motor af.
Dat heb ik vanmiddag op de oprit kunnen constateren.
Hij is meteen daarna ook niet meer te starten. Stop ik er een ander relais in,
dan start de motor meteen weer.
Laat ik het defecte relais een poosje liggen (afkoelen?) en zet het daarna weer terug,
dan kan ik ook met dit relais weer starten.
Daarom denk ik dat op zijn minst de injectoren niet aangestuurd worden en
misschien de pomp ook wel niet. Anders had ik hem verzopen en zou de motor
met het andere relais niet meteen starten.
Ik had dit 2 weken geleden ook toen ik bij het APK station vandaan reed om
de motor op te warmen voor de CO-meting. Die CO-meting heeft nooit
plaatsgevonden. Voor die tijd stond ik al stil in de berm ergens op de ring
rond Weert. Ik heb toen tig keer gestart, maar aanslaan, ho maar.
's Avonds de auto op gaan halen en toen liep ie weer als vanouds.
Weet iemand wat er nu precies mis is met het relais?
Want ik moet dus nog een keer terug naar het APK-station voor de CO-meting.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Is het mogelijk dat defecte relais open te pulken?
Ik wordt er altijd heel nieuwsgierig van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
:wtf2: Dat kan van alles zijn François, gewoon door een andere of nieuwe vervangen en de oude weg doen. :yesyes:François;256204 schreef : ................Weet iemand wat er nu precies mis is met het relais?..............
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb er nog genoeg op reserve. Ik zou graag willen weten of dit relais echt stuk is.
Wel toevallig dat dit weer na ongeveer 30 jaar gebeurt.
Begin jaren 70 liep er bij Porsche een project "Langzeitauto" waarbij in het kader van
duurzaamheid getracht werd een auto te ontwerpen die 30 jaar mee zou gaan.
Na 30 jaar zouden de auto's in speciale fabrieken gerestaureerd worden, zodat
ze weer 30 jaar mee zouden gaan. Dit alles om zo zuinig mogelijk met energie
en kostbare grondstoffen om te gaan. Dit is echter nooit van de grond gekomen.
Het lijkt erop dat dit stuurrelais onderdeel uitmaakte van dat project.
Bij de grijze GLT liet het stuurrelais het ook na 30 jaar afweten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.