Stuurrelais injectiesysteem
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-04-2017 13:21 #967273
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 13:22 #967274
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stuurrelais injectiesysteem
Kort voor de pomp onder de achterbank 9,8 V. Dus lijkt me dat dat bij de pomp niet ineens weer 12,8 is...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 13:24 #967275
door 16673-dummy
Waar kijken we naar Francois? Is dat de rand van de carterpan?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-04-2017 13:26 #967276
door V300 register
Je ziet de linker motorsteun. Die connectoren zitten net onder de luchtinlaatbalg.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-04-2017 13:32 #967278
door V300 register
Hoi Joost, die 9,8V, hoe meet je die?? tussen de 2 draden die naar de pomp lopen, of vanaf 1 van de draden naar de koets?
Ik ben wel benieuwd hoeveel spanning je meet als je tussen de draden en een goed massapunt aan de koets gaat meten. Als de plus dan wel 12.8V geeft is die in orde en moet het probleem aan de massa kant zitten.
Ik ben wel benieuwd hoeveel spanning je meet als je tussen de draden en een goed massapunt aan de koets gaat meten. Als de plus dan wel 12.8V geeft is die in orde en moet het probleem aan de massa kant zitten.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 14:12 #967280
door 16673-dummy
ja dat heb ik geprobeerd Wouter, massapunt via de bout waarmee de gordel vast zit. Ook dan 9,8 V.
Maar alleen 9,8V op de bruin-witte dunne draad. Nou zit ik me te bedenken;is dat niet de draad naar de vlotter? Want als ik met losgenomen stekker het contact aan zet, blijft het lampje van de tank uit. Zodra ik met de multimeter bezig ben geweest, brandt het tanklampje!
In ieder geval; op zowel de bruine als de zwarte draad (daarnaast zit dus nog die dunne bruin-witte bij in de stekker) meet ik 0,0 V. Zowel met contact aan als met contact uit. Onder de auto bij de pomp is de zwarte draad de + en de bruine de massa. Daaruit concludeer ik dat de brandstofpomp dus geheel zonder spanning zit, terwijl er achter de zekeringkast nog keurig 12,8 V op staat. Dan is het contact dus ergens geheel onderbroken op de route van de zekeringkast naar de pomp.
Of denk ik nu verkeerd?
PS de dradenbende achter de radio heb ik opgeruimd. Er was een extra draad vanaf de accu getrokken voor de + en een extra draad rechtstreeks naar de massaklem van de accu. Ik heb dit weggehaald. De originele boordstekker voor de radio is nog intact.
De andere kluwen draden is voor de mistlampen in de voorbalk (Hella-relais, dus kan niet missen...). Dit was opgebonden met tape dus het zag er amateuristisch uit, maar de contacten zijn verder goed en de stekkers zijn professioneel aangezet.
Maar alleen 9,8V op de bruin-witte dunne draad. Nou zit ik me te bedenken;is dat niet de draad naar de vlotter? Want als ik met losgenomen stekker het contact aan zet, blijft het lampje van de tank uit. Zodra ik met de multimeter bezig ben geweest, brandt het tanklampje!
In ieder geval; op zowel de bruine als de zwarte draad (daarnaast zit dus nog die dunne bruin-witte bij in de stekker) meet ik 0,0 V. Zowel met contact aan als met contact uit. Onder de auto bij de pomp is de zwarte draad de + en de bruine de massa. Daaruit concludeer ik dat de brandstofpomp dus geheel zonder spanning zit, terwijl er achter de zekeringkast nog keurig 12,8 V op staat. Dan is het contact dus ergens geheel onderbroken op de route van de zekeringkast naar de pomp.
Of denk ik nu verkeerd?
PS de dradenbende achter de radio heb ik opgeruimd. Er was een extra draad vanaf de accu getrokken voor de + en een extra draad rechtstreeks naar de massaklem van de accu. Ik heb dit weggehaald. De originele boordstekker voor de radio is nog intact.
De andere kluwen draden is voor de mistlampen in de voorbalk (Hella-relais, dus kan niet missen...). Dit was opgebonden met tape dus het zag er amateuristisch uit, maar de contacten zijn verder goed en de stekkers zijn professioneel aangezet.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 15:38 #967282
door 16673-dummy
Stekkers van Francois gevonden en schoongemaakt, net als een heleboel andere stekkers, massapunten en zekeringen. Resultaat: 9,9 V bij contact aan, maar alleen op de wit-bruine draad. Verder niets.
Ik weet het niet meer hoor :wtf2:
Ik weet het niet meer hoor :wtf2:
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 16:09 #967283
door 16673-dummy
OK, nog wat nieuws: als ik pinnen 30 en 87b met een stekkertje verbind, heb ik WEL de volledige accuspanning op de stekker onder de achterbank. Ook echt op de aansluitingen van de brandstofpomp.
Als ik echter zowel het oude als het nieuwe stuurrelais monteer, heb ik geen spanning meer op de stekkers. Ook niet bij contact aan.
Mag ik hieruit concluderen dat zowel mijn oude als mijn nieuwe relais allebei kapot zijn? Dat verzin je toch niet...
Als ik echter zowel het oude als het nieuwe stuurrelais monteer, heb ik geen spanning meer op de stekkers. Ook niet bij contact aan.
Mag ik hieruit concluderen dat zowel mijn oude als mijn nieuwe relais allebei kapot zijn? Dat verzin je toch niet...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 17:36 #967284
door 16673-dummy
Nou, weer een bericht :crazy1:
Uit belangstelling heb ik het oude stuurrelais open gemaakt. Leuk, dat spoeltje en die contacten maar verder kon ik er weinig aan zien. Daarna eens aan het meten geslagen.
Op de relaisvoet in de auto:
- +12,8 V op pin 30
- +12,8 V op pin 15 als ik het contact aan zet
- als massapunt heb ik zowel de minpool van de accu genomen als pin 31 op de relaisvoet, maakte geen verschil
Dan het relais zelf:
- als op pin 15 spanning wordt gezet en pin 31 als massa wordt genomen, reageert het relais WEL. Zowel met een 9V-batterij als met een trafo (van de treinbaan :+) "klikt" het relais. Op dat moment is er geen weerstand tussen pin 30 en pin 87 (en dus ook 87b). Spanning eraf, dan is de weerstand keurig 1.
- echter zodra ik het relais in de auto monteer op de relaisvoet en ik zet het contact aan, reageert het niet. Geen klik en geen spanning bij de brandstofpomp. Dit gebeurt met zowel het oude als het nieuwe relais.
Wat is hier aan de hand? Is het relais dan toch kapot of zie ik iets over het hoofd?
Uit belangstelling heb ik het oude stuurrelais open gemaakt. Leuk, dat spoeltje en die contacten maar verder kon ik er weinig aan zien. Daarna eens aan het meten geslagen.
Op de relaisvoet in de auto:
- +12,8 V op pin 30
- +12,8 V op pin 15 als ik het contact aan zet
- als massapunt heb ik zowel de minpool van de accu genomen als pin 31 op de relaisvoet, maakte geen verschil
Dan het relais zelf:
- als op pin 15 spanning wordt gezet en pin 31 als massa wordt genomen, reageert het relais WEL. Zowel met een 9V-batterij als met een trafo (van de treinbaan :+) "klikt" het relais. Op dat moment is er geen weerstand tussen pin 30 en pin 87 (en dus ook 87b). Spanning eraf, dan is de weerstand keurig 1.
- echter zodra ik het relais in de auto monteer op de relaisvoet en ik zet het contact aan, reageert het niet. Geen klik en geen spanning bij de brandstofpomp. Dit gebeurt met zowel het oude als het nieuwe relais.
Wat is hier aan de hand? Is het relais dan toch kapot of zie ik iets over het hoofd?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-04-2017 18:56 #967288
door V300 register
Je zou bijna zeggen dat iemand aan de draden van de stekker van het relais gerommeld heeft. Controleer de kleuren van de ingaande kabels maar eens:
-15 groen
-30 rood
-87b rood
-87 blauw
-50 blauw/geel
-1 grijs
-31 bruin
-15 groen
-30 rood
-87b rood
-87 blauw
-50 blauw/geel
-1 grijs
-31 bruin
Moderators: Mark Smeets