Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2014 09:55 #955006 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Voor de volgende keer zal ik iets anders gebruiken ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2014 15:23 #955010 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Vandaag begonnen aan het "CR-2170" project. Deze radio is de voorganger van de latere CR-107 en heeft dus "Loudness" en Dolby.

Deze radio heeft kennelijk in een vieze en vochtige ruimte gestaan (of altijd in de auto) waardoor er veel corrosie en gruis in de radio zit. Zie ook de foto's.
Radio werkt, alleen het cassette loopwerk heeft nieuwe riempjes nodig.

Knopje van de loudness is de lijm van losgelaten, dus niet afgebroken (gelukkig)

Vooral erg smerig, veel corrosie, gruis en aanslag:

Alles goed schoon gemaakt voor zover dat kon met een kwast, hier een hoopje gruis dat eruit kwam:

Deze radio heeft dus ook de stekker voor 4 speakers, en gelukkig zijn ze er niet afgeknipt. De meeste CR-107's die ik gezien heb hebben op de radio zelf ook mogelijkheid voor speakers achter maar zit de stekker daarvoor er niet aan. Dit is niet zo moeilijk er bij te maken. Zie hier de eindversterker van de CR-2170. Als je dit vergelijkt met die van de CR-107 zie je dat er wat eilandjes leeg zijn en wat draden ontbreken. Kwestie van ertussen solderen met een stekker eraan en klaar.

Wat me verder ook opviel aan de CR-2170 is dat de lampjes achter het front paneel ontbreken:

CR-107:

Deze worden bij de CR-107 gebruikt om het cassette venster te verlichten, zo zie je aan de achterkant van het front van de CR-107 een doorzichtige plastic balk die zo het ligt doorgeeft:

CR-2170:

De CR-2170 heeft deze licht balk dus niet waardoor de lampjes ook niet nodig zijn, maar wat de CR-2170 wel heeft zijn de letters aan de voorkant die doorzichtig zijn en licht kunnen doorlaten, en dat heeft de CR-107 dus weer niet.
Nou leek het mij leuk als dat in het donker ook oplicht, dus besloot ik er lampjes achter te maken. Dit was dus op een of andere manier al helemaal voorbereid:
Zo zie je hier de printplaat van de CR-2170 waar de rode draad die naar het lampje gaat ontbreekt maar er wel een punt heeft zitten.

CR-107:

Alles doorgemeten en er staat ook werkelijk spanning op, dus de onderdelen box erbij gepakt waar ik twee maal een CR-102 en eenmaal een CR-107 in heb zitten die alledrie al kapot waren, daar twee lamp fittinkjes vanaf geplukt en gesoldeerd op de CR-2170

Even aan de voeging gehangen, en de lampjes doen het :groovy:

Vervolgens het front paneel in het sop gedaan en ziet er weer als nieuw uit:

Vervolgens even ervoor gehouden hoe het eruit ziet met de lampjes erachter:
Toch raar dat die lampjes er origineel niet achter zaten, staat toch veel beter zo :S

Vervolgens het lampje bij de naald ook vervangen, en de naald zelf voorzien van een mooi rood hoesje, de oude was al licht oranje.
Helaas ondersteund de CR-2170 maar ??n lampje aan de linker kant, deze radio heeft het rechterlampje nog helemaal niet, dit is ook niet heel makkelijk er tussen te solderen, dan moet namelijk ook het lampje van stereo en dolby vervangen worden en dat wordt me voor nu even wat teveel soldeer werk. Bovendien moet dan ook de hele behuizing vervangen worden waar deze lampjes ingeprikt worden. Misschien iets voor later.

En zo ziet de radio er al een heel stuk beter uit:

Voor de volgende keer de aandrijf riempjes vervangen van het cassette loopwerk.

En later komt deze dan in m'n toekomstige 1981 Volvo 345 GL V.I.P. maar dat duurt nog even ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-12-2014 17:34 #955016 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Mooi werk!

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2014 19:21 #955020 door Steven340
Heb van mijn CR-107 de aandrijfriempjes van het cassette loopwerk al vervangen maar toch speelt de cassette net effe te langzaam.

Is er een manier om het toerental van de motor af te stellen doormiddel van een potmeter o.i.d. ?

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2015 17:13 #955302 door Steven340
Zo weer een aantal radio's binnen om mee te klooien.

Om te beginnen met een zeer exclusieve radio voor de aller eerste 343's.
De RX-90K (staat ook in de accesoire folder van 1977)
Deze kan tevens cassettes opnemen, ook via een microfoon, helaas heeft iemand aan de draden lopen knagen maar gelukkig zit de originele kabel en stekker voor de mic er nog aan.

Dan verder met de RX-912, de opvolger van de CR-2170 zoals te zien is in mijn vorige post. Ook hiervan zit er geen stekker meer aan :(

En nog een oudje voor de aller eerste types met alleen de middegolf en de lage golf frequenties, geen FM (deze staat ook in de accesoire folder van 1977)
Helaas zijn de knoppen gaar, iemand heeft er al een zelfgemaakte knop op geprikt en op de andere lijkt wel gekauwd :S misschien de hond die los in de auto zat.

En tot slot een CR-4051
Waar gelukkig nog wel de originele stekker aanzit, maar helaas missen de voorste knoppen, als iemand die nog heeft liggen? Weet niet hoe ze er precies uitzien maar ze zijn anders als die van een CR-102 b.v.b

Bedoeling is om ze allemaal op te knappen en 100% werkend te maken, heb werkelijk geen idee of ze het doen. Bij de RX-912 en de CR-4051 mist de equalizer aan de achterkant, deze heb ik gelukkig wel liggen. Anders komt er nog geen geluid uit ;)

En vroeg me af, hebben alle radio's bedoeld voor de 300 serie dezelfde stekker?
Of hebben de volvo radio's voor de aller eerste 343's een andere stekker?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2015 19:14 #955307 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
ha die bovenste is echt zeldzaam. leuke vondst. ik heb zelf de opvolger (de "top executive") klaar liggen voor in de black beauty :)

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2015 23:59 #955310 door Steven340
Die had ik gezien ja, in het topic geld verspillen.
En nog compleet met mic ook zag ik :worship:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2015 11:10 #955313 door V300 register
Leuke dingen! Veel plezier ermee :)

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2015 16:54 #955345 door Steven340
Voor dat ik met de volgende radio begin, de CR-2170 nog even afgemaakt.
De cassette speler speelde zo langzaam af dat hij naar schatting ongeveer een jaar of 2 nodig had om het hele bandje af te spelen.

Oorzaak: de motor kreeg maar 5 volt i.p.v. 11,8 zoals origineel zou moeten.
In plaats van de hele print te vervangen, ook maar meteen het hele complete loopwerk van de donor CR-107 overgezet.
Was ik ook meteen van die roestige bende af

Was nog best een pittig klusje, alle knoppen overzetten, en het klepje los peuteren waar ook "Dolby System" op staat i.p.v. CR-107 ;)

Toen dat allemaal weer in elkaar zat nog een andere kop in gesoldeerd omdat de van de CR-107 kapot was, hoogte afgesteld en speelde weer als nieuw :worship:

En als ik dan toch bezig ben ook maar meteen het tweede rechter lampje voor de radio display erin gesoldeerd, staat ook weer even beter :), raar dat dat origineel er allemaal niet in zat

Wat me ook opviel is dat deze radio gaat t/m 108 FM terwijl de latere nieuwere radio's maar t/m 104 FM gaan. Apart :wtf2:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2015 15:10 #955377 door V300 register
Die fm schaal was specifiek per regio. De radio's die vanaf de jaren 50 met FM uitgerust waren hadden in eerste instantie maar n FM band van 88 tot 101 Mhz!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC