Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2015 20:36 #957482 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
die van Revell laat weer los na verloop van tijd, die van Uhu is beter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 14:58 #957516 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Volvo Executive restauratie

Aangezien deze radio zeer zeldzaam is ga ik voor een volledige restauratie.
Daarbij loopt het cassette gedeelde enorm beroerd, dan weer te langzaam, dan weer te snel etc...
Radio gedeelte doet het verder prima dus daar hoef ik me gelukkig niet druk om te maken.

Aller eerst dus de boel helemaal uit elkaar halen, alle draden die in de weg zitten los solderen, en niet te vergeten daarbij een hele hoop foto's te maken, uiteindelijk moet het zootje ook nog een keer terug ;)
totdat het hele cassette loopwerk open en bloot licht zonder al die draden en elektronica er omheen.

Dan heb je dus uiteindelijk een hoopje draden en printjes bij mekaar waarvan je dan zult denken, mijn god dit krijg je nooit meer van ze lang-zal-ze-leven terug. Maar dat is dan een zaak voor later :no_comment:

Daarna het originele loopwerk weggetieft. Gelukkig had ik ??n donor radio liggen waarvan het cassette loopwerk zo goed als identiek is. Deze is afkomstig van een standaar 4-stereo waarvan het radio gedeelte niets meer deed. Ook hier alles weer vanaf gesloopt wat overbodig was, daarna het complete loopwerk in de ultrasoon reiniger gedaan. En voor de volgende keer ook de zwarte knoppen verwijderen, want die worden anders lichtgrijs. Dus de knoppen over moeten zetten van de huidige.

Maar uiteindelijk wel weer een brandschoon loopwerk.

Daarna weer heel voorzichtig al de bedrading er weer omheen proberen te krijgen, te beginnen met de kop, en dan kom je al gauw details tegen die toch bij dit loopwerk anders zijn als de huidige. Zo heeft deze radio naast de gewone "kop" ook nog een extra "wis" "kop". Hiervoor moest ??n van de centreer punten afgezaagd worden. Net aan zodanig afgezaagd dat de cassette nog goed kan centreren en de kop er net boven langsgaat.

Daarna kwam ik nog voor een ander probleem. Als de cassette unit dicht klapt om het zo maar te zeggen, hoort er een dikke pen op een schakelaar te vallen. Ook deze heeft die pen er niet zitten. Dus hiervoor zelf maar een pen voor gedraaid. En zoals je aan de datum op de elektromotor ziet, zit er ook een andere motor in. Dit omdat de vorige helemaal op was. Trilde als een gek en maakt daarom een hoop herrie.

En zo begint het al weer ergens op te lijken.

Tot slot ook de laatste losse draden vast gesoldeerd op hun plek, nu een nieuw aandrijf riempje bestellen, de boel verder in elkaar zetten en dan maar eens kijken of het werk geloond heeft. Moet zeggen dat ik er alle vertrouwen in heb, het loopwerk loopt zo te voelen al erg soepel.

Wordt vervolgd...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2015 15:29 #957518 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Mooi hoe je dat doet Steven!
Ook respect dat je dat allemaal kunt en er het geduld voor hebt.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 17:29 #957521 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Ben er al drie weekenden mee bezig geweest voor deze ene post ;)
Maar deze radio is het ook wel waard :)

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2015 13:20 #957536 door Steven340
Voor mijn Volvo radio CR-107 wil ik nu ook achterspeakers aansluiten. Deze ondersteund het wel maar de hele stekker ervan mist.
Nogal een bekend euvel, heel raar hoe ze dat destijds bij volvo bedacht hadden.

Dus van een andere radio (CR-2170) die bijna identiek is op het uiterlijk na, die deze stekker dus wel had.

Van bijde radio's de eindversterker maar eens opgengemaakt om nou te kijken wat er zoal bij gesoldeerd moest worden. Dit bleek nog heel wat.

Nu maar eens kijken welk componentje wat is, vervolgens het hele bouwpakket samenstellen en dan eens kijken of er nog meer animo voor is, verkoop ik gewoon voor de liefhebber kant en klare bouwpakketjes voor de gene die voor hun originele volvo radio ook een stekker willen hebben voor speakers achter. Let wel, dat kan alleen als er een knop op zit voor "Fader". Voor een standaard CR-102 heeft dat dan geen nut.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-04-2019 08:47 #981801 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Ik had een moderne jvc radio in mijn 340 zitten en dat was altijd een doorn in het oog. Alles zit erop en eraan, maar het stond gewoon niet mooi vind ik

[img

Nu had ik een CR-101 gekocht. Alle voorkeurzenders stonden er nog in geprogrammeerd, terwijl hij volgens de vorige eigenaar al vele jaren op de plank lag.
[img

De geluidskwaliteit vergeleken met de JVC is werkelijk fantastisch! Dus ik ben hier heel blij mee.
Ik ben na wat uitproberen wel achter de meeste functies gekomen, maar ik ga nog een handleiding zoeken.

Ik heb nog niet gecontroleerd of hij inderdaad niet verder dan FM 104 MHz gaat, maar zo te zien is dat dan nog een leuk klusje:

macplaxton;215285 schreef : Mitsubishi RX-251VQ chassis
MTS zonder AVI
CR201
CR4040 (V200)
CR4041 (V700)

Mitsubishi RX-250VQ/VP chassis
MTS met AVI
CR101
CR4060 (V200)
CR4061 (V700)

Mitsubishi_RX_250_VQ_setting_diodes_table by macplaxton , on Flickr

Add diode 1N4148 to board location D22 for extended FM to 108.00MHz.
[img

DSCF2364a by macplaxton , on Flickr
[img

DSCF2368a by macplaxton , on Flickr
[img

DSCF2436 by macplaxton , on Flickr

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2019 14:24 #981802 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Geweldig :)

• alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2019 21:43 #981803 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Ah, top!
Ik luister helemaal geen radio meer uit de ether, ik heb een heel specifieke muzieksmaak dus heb al jaren zo'n ding met USB-stick die je in de sigaretten aansteker kunt steken, en op één van de drie golfen(golven?) gaat zitten waarop je zelf de keuze nog kunt aangeven. Alles blijft origineel én je hebt je eigen muzieksmaak binnen handbereik!

Als het niet anders kan, dan luister ik uiteraard naar van alles wat in de ether hangt, maar liever niet. ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2019 08:57 #981808 door V300 register
Cassettes :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2019 10:27 #981818 door V300 register
Om een AUX input te maken op een originele radio kan je aan de gang gaan met een fm zender in het zicht, maar je kan het ook wegwerken en dan met een schakelaar in of uitschakelen, met natuurlijk een originele volvo schakelaar (bergrem?).

Dit apparaatje gaat tussen de fm antenne en de ingang van de fm antenne achterop de radio en zo te zien haalt hij daar ook zijn stroom uit:

Ik wil dit wel uitproberen, ben benieuwd hoe dat zal klinken. En ik doe dit liever dan dat ik ga prutsen/solderen aan de radio.
Dus alles blijft zo origineel en is makkelijk weer te verwijderen. Hopelijk brandt de boel niet door.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC