- Berichten: 7
Een 360 als eerste auto
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
volvofiel;251096 schreef : Een B19A heeft geen filter. Er zit een grofmazig filter aan het vlotterelement in de tank, verder niet.
Je kunt de aanvoerleiding bij de carburateur doornemen en er een universeel filtertje tussen zetten.
Dat ding op de foto is de elektrisch geschakelde klep voor de vlotterkamerbeluchting. Gaat je warme start wat makkelijker
Hoi Joost,
Ik heb er nooit echt bij stil gestaan, maar maakt het volume van het filter nog iets uit? Dagelijks in mijn garage krijg ik allerlei formaten en diameters te zien. Achter voor de brandstofpomp van de injectie zit ook vaak een filter. Zou hij een dergelijk filter moeten gebruiken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik dacht dat ouwe Volvo's makkelijk waren om aan te sleutelen, maar wie heeft ooit bedacht om 't oliefilter tussen het uitlaatspruitstuk, dynamo en motorsteun te plaatsen? Hij zit echt knoervast, met de hand losdraaien lukt dus niet. Ik heb al zo'n bandsleutel geprobeerd maar daar heb je de ruimte niet voor. Ook zo'n oliefilter 'klauw" kreeg ik geen grip mee.
Ik ga maandag proberen zo'n dop ervoor te halen, maar ik betwijfel of dat wel gaat lukken. Heeft iemand anders nog enig idee hoe het eigenlijk zou moeten? Ik kan niks van de "eigenlijke" manier zoals het dan wel bedoeld is. Bij de laatste oliewissel ging 't net zo soepel en heb ik 't filter maar overgeslagen, maar dat wil ik nu wel beter doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ik gebruik een filtersleutel die een verstelbare ring heeft, waar uitstulpingen in gestanst zijn. Daar krijg je het filter echt wel mee los.
@ Erik: geen idee. Ik denk dat met name de druk en aanvoerhoeveelheid bepalend is. Daarnaast de beschikbare ruimte.
Een 360 injection heeft geen filter voor de pomp, dat is een drukaccumulator.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dit is wel een laatste redmiddel, want het geeft dus een hoop rommel.
Bij het monteren van het nieuwe filter ook zeker wat olie aan het afdichtrubber smeren, en het filter iets meer dan handvast draaien. Niet met gereedschap het filter er op zetten, want dan draai je hem al snel te vast met het probleem dat je nu hebt als gevolg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
@Volvofiel hoezo denk je dat zo'n dop niet gaat lukken? Het filter wat d'r nu op zit heeft wel de inkepingen zegmaar. Eventueel vind ik dat idee van Bart van de schroevendraaien ook niet heel verkeerd: liever niet natuurlijk, maar wat moet dat moet. Ik denk echter dat ik dan even aan de lokale garagehaas vraag om langs te komen met 'n complete oliedoppenset en 'm 'n tikkie geeft, dat lijkt me de slimmere optie als ik d'r nu over nadenk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Marty360GLS;251170 schreef : Bedankt voor de suggesties, ik ben zelf gewend om ze inderdaad net iets meer als handvast te draaien, maar dat is hiervoor dus niet gebeurt...
Ik had altijd een hekel als personeel de term 'handvast' gebruikte, wat voor mij handvast is, kan voor jouw nogal losjes zijn en wat voor jou knoervast is, kan voor iemand anders handvast zijn.
De oplossing is een protocol namelijk het aantal slagen of veiliger; zo als een momentsleutel.
Wellicht zoals Joost al aangaf, is een filtersleutel de beste optie, als je dan naar de garage gaat, vraag gelijk even om eentje om te lenen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Alexdepalex;251171 schreef : Ik had altijd een hekel als personeel de term 'handvast' gebruikte, wat voor mij handvast is, kan voor jouw nogal losjes zijn en wat voor jou knoervast is, kan voor iemand anders handvast zijn.
Daar heb je helemaal gelijkt in Alex. Ik heb wel eens olie laten wisselen bij de garage, bij een 340 dan, waarbij ze het filter vanaf de onderkant er op hebben gezet. Dan is handvast al vaster dan wanneer je dat vanaf de bovenkant doet, waardoor ik hem er dus bijna niet vanaf kreeg.
Als je altijd zelf olie wisselt dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit, wat je zelf vast draait moet je ook weer losdraaien.
Maar ehm, buiten dat, volgens mij staat er in het handboek officieel ook een aanhaalmoment voor het oliefilter(?) Ik dacht rond de 20Nm of zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
De reden dat een dop niet werkt is de ruimte; je hebt maar beperkte ruimte, dus je kunt het filter niet genoeg verdraaien om de dop op de volgende nok te zetten. Als je begrijpt wat ik bedoel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.