show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Een 360 als eerste auto

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2018 18:03 #975965 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto

Marty360GLS;250832 schreef : Maar het mengsel zal niet ideaal zijn, en zal 'ie dus te rijk lopen. Nouja liever te rijk lopen dan te arm.
Ik heb ook gehoord dat je op hoogte vooral geen choke moet gebruiken, ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat de motor helemaal geen lucht meer krijgt?

Als je de mengselverhouding afstelt in Nederland op onze hoogte, zal hij op 2000 meter hoogte inderdaad wat te rijk lopen (in verhouding te weinig zuurstof is te veel brandstof). Een beetje te rijk of te arm kan overigens niet zo veel kwaad voor een 4-takt motor.

Voor wat de choke betreft, je hebt helemaal gelijk. De choke doet eigenlijk niks anders dan de luchttoevoer van de carburateur gedeeltelijk afsluiten waardoor je een rijker mengsel krijgt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2018 21:45 #975972 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
De Stromberg carbs hebben wel degelijk "extra benzine" bij het gebruiken van de choke. Als je echt op grote hoogte komt (2.000 m of hoger) zul je er bij de start misschien wat van merken.

De constructie van de Stromberg is bij normaal gebruik zo bullet proof en lomp, dat je in principe maar 1 keer hoeft af te stellen en dat is in de fabriek.
Sterker nog, de naald slijt in op de sproeierbuis waardoor de karakteristiek van de naald verandert. Wat volgens het boekje dan een tikje armer is, is in de praktijk dan de kraan op drupstand zetten. Je hebt er ook speciaal gereedschap voor nodig en op gehoor afstellen is een no-go bij de B19.

Zolang je geen meerdaagse rally gaat rijden op een of andere hoogvlakte in Zuid Amerika, zou ik echt van die carburateur afblijven. Gewoon lekker op vakantie gaan. Als je de techniek nu goed op orde hebt, brengt die B19 je er wel.

De laatste jaren ben ik een keer of 5 met een B19A in Zuid Frankrijk geweest, ook in hoger gelegen gebieden. Gewoon starten en lopen, niets aan de hand. Geef 'm een snorkel en hij loopt zelfs onder water nog door, bij wijze van spreken. Vaak bu-j te bange, zeggen we hier ook wel :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2018 12:00 #975976 door V300 register
Mee eens Joost. Het is ook niet voor niets dan bij 240's de B230K motoren worden omgebouwd naar 'A'.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2018 20:35 #975978 door V300 register

volvofiel;250841 schreef : Geef 'm een snorkel en hij loopt zelfs onder water nog door, bij wijze van spreken. Vaak bu-j te bange, zeggen we hier ook wel :)

Van zulke verhalen kan ik altijd genieten :) In ieder geval bedankt voor de headsup, ik zal d'r met m'n klauwen vanaf blijven. Nouja, hooguit haal ik 'n poetsdoek door de motorruimte heen :D
Eerst nog even filtertjes en olie vervangen, ik heb voor de lol ook maar eens het Haynes boek besteld van de 300-serie, lijkt mij als beginner wel leuk om te lezen (en te leren).

Over 4 weken is het zover; eerste stop is de Nordschleife, daar moet je toch ook een paar rondjes zelf maken :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2018 09:38 #975991 door V300 register

Marty360GLS;250847 schreef : Over 4 weken is het zover; eerste stop is de Nordschleife, daar moet je toch ook een paar rondjes zelf maken :)

Je kan daar ook karten en rondkijken in plaats van zelf onverzekerd tussen gekken oliesporen ontwijken met je mooie 360.
Ik zou persoonlijk het risico niet aandurven tenzij het een afschrijfbare geprepareerde auto is met rolkooi, vijfpuntsgordels en andere voorzieningen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2018 10:10 #975994 door V300 register

Robert340;250860 schreef : tussen gekken

Dat is het probleem. Het zou mij ook best leuk lijken een rondje te maken, maar er hoeft maar één debiel te zijn in een veel te dure auto die denkt dat hij kan rijden maar het niet kan. Dat fenomeen zie je al terug op de snelweg, hoe moet het op de racebaan dan wel niet zijn? En die types interesseert het maar weinig dat ze hun auto total loss rijden, kopen ze toch wel weer een nieuwe, laat staan dat het ze zou interesseren wat er met jou of je auto gebeurt.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
28-06-2018 11:20 #975996 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Een 360 als eerste auto
Een paar rondjes? Dan heb je er nog nooit gereden! Na 1 rondje heeft je auto het aardig warm en heb je jezelf ook in het zweet gereden ;)
Ben er 6 jaar geleden met mijn pa's 850 overheen gereden (aanschafkosten 350 euro :D). Halverwege kregen de remmen het aardig warm en na afloop was het profiel van de banden ver op ;)

Vorig jaar met een vriend geweest met een 440 (aanschaf 150 euro). Die (de auto) heeft het helaas niet overleeft. Twee rondjes gemaakt en bij het derde rondje was hij iets te enthousiast --> auto op de kop. Zelf allebei ongedeerd gelukkig ;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2018 18:38 #976001 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Hou er rekening mee dat je niet verzekerd bent op het circuit!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2018 13:48 #976004 door V300 register
Ik weet dat ik inderdaad niet verzekerd ben, maar ik ben van plan om rustig aan te doen en vooral wegblijven van de aso's die zichzelf het rood in rijden (financieel).

De rest van de Eifel heeft al genoeg leuke wegen om de mezelf de rest van de dag te vermaken :)

• alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2018 02:56 #976015 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Een 360 als eerste auto

Marty360GLS;250873 schreef : ...maar ik ben van plan om rustig aan te doen en vooral wegblijven van de aso's...

Klinkt als de eerste dag op een weekend-festival...
"we doen het rustig aan, hoor..." :+

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC