show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Een 360 als eerste auto

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2018 12:58 #976355 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
3545 kilometer later zijn we terug van onze reis om de Alpen! Het was echt prachtig en de Volvo deed 't geweldig. Ze heeft zeker 'n goeie poetsbeurt verdient. Zonder enige moeite legde ze elke kilometer af.

Wel zijn er toch 2 dingen die nodig zijn na de rit. Ten eerste heb ik door mijn eigen schuld een klapband gereden, en moet ik dus 2 nieuwe banden halen. Niet heel erg, het profiel raakte toch al onder de 2mm.

Wat dan wel een groter probleem is: de wegen (vooral de slechte lokale wegen in Italië)hebben de einddemper het leven gekost, deze begon langzaam af te scheuren van de pijp die vanaf de middendemper komt en zo'n 20km voor huis hing deze alleen nog maar aan de ophangrubbers. Eenmaal thuis maar gedemonteerd zodat ik 'm niet kan verliezen. Ik ga zsm een oplossing zoeken (lassen of passende einddemper vinden, iemand suggesties?) maar ondertussen klinkt 't even alsof ik in 'n rallywagen rijd. Niet bevordelijk voor mijn populariteit in de straat, maar gelukkig geef ik niet vaak vol gas en merk ik er dus weinig van.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2018 19:36 #976362 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Een 360 als eerste auto
Als de rest van de demper nog goed of redelijk is, dan lassen. Ik zou de tijd nemen om een einddemper te zoeken en dan deze op voorraad leggen. Houd er rekening mee dat ook het eindstuk van je middendemper een keer ernstig gecorrodeerd kan raken.

• André Minet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2018 20:20 #976364 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Een 360 als eerste auto
Volgens mij heb ik nog zo' n eindemper liggen
Mag weg voor een zacht prijsje
Is niet origineel Volvo maar van Walker of bosal

Woon in Tiel dus op een steenworp afstand

Mvg

André

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-08-2018 12:11 #976369 door V300 register
Ik heb nog maar weinig ervaring met lassen, maar dit is een prima kans om het eens te proberen. Ondertussen zal ik André even 'n berichtje sturen zodat ik in ieder geval een goede achter de hand heb.

Verstopt tussen de tenten en caravans in Tirol afgelopen week:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-08-2018 10:45 #976466 door V300 register
Even een technische vraag voor de wat meer ervaren onder ons: ik heb 't idee dat schakelen steeds wat lastiger gaat, en dat wil ik natuurlijk verhelpen. Ik denk dat het afstellen van de koppelingskabel al veel doet, maar ik vraag me af of ik niet ook eens de bak-olie en differentieel-olie moet vervangen.

Ik las op het forum ergens een bericht van Anjo die ATF-A/A voor de bak en GL-5 80W90 voor de diff de goeie is. Echter lees ik op andere fora (voornamelijk van de 240 en V300 Mania) dat Redline MTL de enigste juiste olie voor de bak is, en weer ergens anders raden de Ford ATF type F aan.

Weet iemand wat daadwerkelijk de juiste is? Het lijkt me 'n leuke klus voor aankomende week om toch maar 's aan te beginnen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-08-2018 11:08 #976467 door V300 register
Meteen de pakking van het dif meenemen.

Als schakelen wat lastig lijkt te worden helpt het soms om de pook zelf af te stellen. Bij het mechanisme voor de achteruitrijlampschakelaar zit soms wat verloop. Ik heb er al eens een lastig te schakelen auto mee geholpen ;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2018 11:29 #976468 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Wat is precies het probleem? Het vinden van de versnelling of het inleggen van de versnelling?

Als de pook heel los aanvoelt kan het ook aan de vork van de schakelstang liggen. Die wil nog wel eens losschieten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-08-2018 12:05 #976469 door V300 register

Lucluc;251368 schreef : Meteen de pakking van het dif meenemen.

Als schakelen wat lastig lijkt te worden helpt het soms om de pook zelf af te stellen. Bij het mechanisme voor de achteruitrijlampschakelaar zit soms wat verloop. Ik heb er al eens een lastig te schakelen auto mee geholpen ;)

Ohja goeie. Hij lekt opzich niet, maar je ziet dat 'ie langzaam wel begint te zweten. Eerst de aanmelding als lid maar eens rond zien te krijgen (zijn ze nu mee bezig als het goed is :) ) en dan kan ik die pakking bestellen.

volvofiel;251369 schreef : Wat is precies het probleem? Het vinden van de versnelling of het inleggen van de versnelling?

Als de pook heel los aanvoelt kan het ook aan de vork van de schakelstang liggen. Die wil nog wel eens losschieten.

De versnelling vinden lukt wel, maar ik moet (naar mijn idee) flink wat kracht geven op de pook voordat 'ie d'r in wilt gaan. Ik snap dat het bij oudere auto's minder soepel gaat als tegenwoordig, maar het begint voor m'n gevoel erger te worden. Op de pook zelf zit niet veel speling oid.

Ik hoef alleen maar de juiste vloeistoffen te weten, dan kan ik deze week nog aan de slag voor de vakantie voorbij is :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2018 21:14 #976557 door V300 register
Vandaag eindelijk het ellendige gat onder de voorruit afgemaakt. Het duurde even (iets meer als een jaar sinds aankoop, oeps) maar dan heb je ook wat.

Zo zag het gat er in eerste instantie d'r uit. Het was nog niet allemaal door en door rot, ik heb veel oppervlakteroest weggehaald en 't onderliggende staal weten te reden met goeie roestomvormer, ook aan de binnenkant. Rondom het gat begonnen ook al een paar bobbeltjes te onstaan, die ik maar meteen heb meegenomen.

Ik wist al dat ik het gat tussen de twee platen moest opvullen, maar dit zou teveel zijn om alleen met plamuur te doen. Daarom heb ik 't gat voorzien van een skelet van voorbehandeld kippengaas, waar de glasvezelplamuur goed opvult en aan kan hechten. Het lijkt erg houtje-touwtje, maar het is ontiechelijk sterk! Het kippengaas is erin "gepropt" en zette zichzelf vast, in combinatie met de plamuur gaat dat nergens naartoe.

De plamuur erin en gelijk de gaatjes rondom meegenomen. De zwart-bruine uitslag is de hechtende laag die de roestomvormer aanmaakt samen met het roest en kale staal. Op deze plekken is de roest dus gestopt en verspreid het (als het goed is) niet verder.

Afijn, 'even' het groffe glasvezelplamuur opschuren en bijvullen met 1-componentplamuur (klei-achtig spul) zodat 't mooi vlak wordt. Heel wat keren moeten overdoen en steeds laagje voor laagje opbouwen, want de vorige keer heb ik al geleerd dat je dit spul echt niet te dik erop moet smeren. Hierna nog alles voorbehandeld, en daarna kon de eerste laag primer erop, spannend!

Afplakken is ook een vak apart, je bent er altijd langer mee bezig dan je verwacht, maargoed. Langzaam verdwijnt alles onder de eerste laag primer. Steeds 15-20 minuten wachten en dan de volgende laag. Ik heb dit keer besloten om 4 lagen te doen, zodat echt alle miniscule gaatjes goed opvullen en ik het nog licht kan opschuren voor de lak en blanke lak er overheen gaat. Deze laatste 2 bestaan ook ieder uit 4 lagen.

Maar daar is dan het eindresultaat:

De motorkap ligt nog onder de stof van al het schuurwerk, rechts zit een hoekje waar de blanke lak niet goed op is gevallen en opnieuw moet (verkeerd afgeplakt, bah) maar verder mag het er best wezen, al zeg ik het zelf. Dat randje onder de het ruitrubber is ook niet optimaal, gelukkig is het niet roest maar roestomvormer wat te zien is. Toch (alweer) net niet helemaal goed afgeplakt.

Ondanks dat er toch 10-15 uur werk zit in zo'n klein stukje auto geeft 't wel 'n voldoenend gevoel. Nu nog 1 raamrand te gaan en dan is de auto bijna roestvrij op de carrosserie :)

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2018 21:58 #976558 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Een 360 als eerste auto
Nog best netje afgewerkt, maar moet zeggen dat ik zelf meer van stukken erin lassen ben dan gaten dichtsmeren.

Dat gat is best groot, dat druk je daar toch gewoon zo kapot?
Voor kleine gaatjes snap ik het wel.

Heb hier wel ervaring mee, heb toen zelf voor het eerst zo'n stuk paravaan uitgeslepen en een donorstuk in gelast.
Zie je niets meer van, maar is vooral het kwestie van aandurven, en gelijk mooi wat las ervaring opdoen ;)
Het is wel wat meer werk, had hier zo'n 3 dagen voor nodig inclusief de ruit en dashboard eruit halen.

Bijlagen:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC