show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Een 360 als eerste auto

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2018 18:57 #975897 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Proficiat met de nieuwe apk! :y:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2018 15:17 #975908 door V300 register

General Custom;250761 schreef : Proficiat met de nieuwe apk! :y:

Bedankt! Ik had ook niet veel anders verwacht na de technische inspectie van 'n maand geleden. Ik sta toch soms weer versteld van de kwaliteit die Volvo toen toch al had, ook op de auto's uit Born. Ik heb eens gekeken naar een 240 of 480, maar volgensmij kan ik dat maar beter niet doen.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
20-06-2018 16:10 #975909 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Een 360 als eerste auto

Marty360GLS;250772 schreef : Bedankt! Ik had ook niet veel anders verwacht na de technische inspectie van 'n maand geleden. Ik sta toch soms weer versteld van de kwaliteit die Volvo toen toch al had, ook op de auto's uit Born. Ik heb eens gekeken naar een 240 of 480, maar volgensmij kan ik dat maar beter niet doen.

Een 240 (of 740) is technisch toch wel een stuk beter dan een 300.
De 480 kun je inderdaad beter overslaan, vooral vanwege elektronische problemen. Maar ook qua rammeltjes en kraakjes zijn ze een stuk slechter dan een 300 vind ik. Net iets minder degelijk (geldt voor de hele 400 serie). Ze rijden wel een stuk beter / moderner!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2018 17:54 #975910 door V300 register
Ik vind het eigenlijk een beetje appels met peren vergelijken de Zweedse en de Nederlandse Volvo's. Het is alsof je een Toyota Yaris naast een Camry zet en dan gaat zeggen dat de Camry toch wel een stuk meer auto is dan de Yaris, logisch want die is 3x zo groot en 3x zo duur.
Zelf heb ik eens het geluk gehad in een 240 te mogen sturen, prachtig! Als ik de plaats had had ik er eentje gekocht. Alles doet inderdaad ontzettend degelijk aan, het is een luxe tank, een stuk meer auto dan een 340. Het rijdt ook anders, lekker log, nostalgisch en conservatief. Toch vind ik wel dat de 240 op sommige punen een stukje minder ontwikkeld is dan de 340: dat rijtje schakelaars in de middenconsole vind ik bijvoorbeeld best wel lelijk, qua praktisch te gebruiken ruimte doet de 240 sedan eigenlijk zelfs kleiner aan dan de 340 sedan, en mij staat het brandstofverbruik wat tegen voor dagelijks gebruik. Ook is het moeilijk een nette te vinden die niet rot of uitgeleefd is zonder de hoofdprijs te betalen.

De 400-serie kan ik persoonlijk goed waarderen omdat ik van die lichtvoetige Renault-motortjes houd. Een enorm pluspunt van de 400-serie is dat ze geweldig op de weg liggen, zelfs stukken beter dan de meeste hedendaagse auto's, en dat zonder oncomfortabel hard geveerd te zijn. Daarbij zijn ze erg vlot, met een 1.6 heb ik nooit gereden maar de 1.7, 1.8 en 2-liter komen ontzettend goed van hun plaats. Ten slotte is de 440 een ruimtewonder, je kunt er prima met 4 volwassenen inzitten, maar een 2-persoons boxspring van Ikea past ook makkelijk, en dat met een compacte middenklasser van slechts +-1000kg.
Helaas zijn het qua elektronica hele slechte auto's; rijden blijven ze wel doen maar de bedrading naar zo ongeveer alles wat elektrisch werkt en buiten het motorcompartiment ligt is slecht. Verder zijn ze helaas zeer roestgevoelig aan de achterste wielkasten en dorpels, en plastic dingetjes breken vrij snel af in vergelijking met de 300-serie.

Bottomline, eigenlijk is een 300-serie gewoon een heel mooi compromis tussen de 200- en 400-serie :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2018 22:04 #975914 door V300 register
Mooi verwoord, ik ben het wel met je eens: de 'Zweedse baksteen' gecombineerd met de kleinere maat en lager gewicht is het inderdaad een tussenstap van beide series en heeft (naar mijn mening) het beste van beide werelden.

Afijn, ik ga maar eens verder met het oplappen van de laatste paar plekjes roest en wat onderhoud om 'm klaarmaken voor een roadtrip door Europa.

Alleen nog uitvogelen wat ik straks aan de carburateur moet gaan draaien wanneer ik de bergen in ga.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2018 08:52 #975916 door V300 register
Ik vond de 240 een beetje tegenvallen, vergeleken met een 360. Inderdaad ongeveer evenveel ruimte binnen, maar wel meer gewicht. Qua wegligging voelt het ook wat minder. Dat zal wel door het gewicht komen. En met dezelfde motor en minder gewicht is een 360 nét wat vlotter. Toch vind ik het hele charmante auto's en zou ik er best mee kunnen leven om er dagelijks mee te rijden.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2018 19:56 #975927 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto

Marty360GLS;250779 schreef :
Alleen nog uitvogelen wat ik straks aan de carburateur moet gaan draaien wanneer ik de bergen in ga.

Als de motor nu goed loopt; helemaal nergens aan gaan draaien.

Zodra je echt op grote hoogte komt wordt de lucht wat ijler, een warme start kan dan iets minder makkelijk gaan. Kwestie van een beetje gas geven zodat de motor meer lucht krijgt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2018 00:45 #975955 door V300 register

volvofiel;250792 schreef : Als de motor nu goed loopt; helemaal nergens aan gaan draaien.

Zodra je echt op grote hoogte komt wordt de lucht wat ijler, een warme start kan dan iets minder makkelijk gaan. Kwestie van een beetje gas geven zodat de motor meer lucht krijgt.

De motor is laatst nog juist afgesteld en loopt als een tierelier. Toch lijkt het me dat je een carburateur moet gaan afstellen aan de lucht, vooral op 1000-2000 meter hoogte nietwaar? Ik ben van plan om echt de bergpassen in te gaan, vandaar dat ik het vroeg.

Ik merk met m'n Puch al een verschil op warme en koudere dagen. Nu kan dat ook liggen aan de afstelling van het blokje wat daar onder hangt, maar daardoor leek het mij logisch dat een carberateur op een auto hetzelfde werkt en dus iets of wat aangepast moet worden aan de ijle lucht.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2018 06:41 #975956 door V300 register

Marty360GLS;250822 schreef : maar daardoor leek het mij logisch dat een carberateur op een auto hetzelfde werkt en dus iets of wat aangepast moet worden aan de ijle lucht.

In theorie kan de afstelling inderdaad aangepast worden gezien het percentage aanwezige zuurstof in de buitenlucht omlaag gaat. In de praktijk hoeft dat bijna nooit omdat de hoeveelheid aanwezige zuurstof nog steeds binnen de marges valt waartussen het mengsel wat de carburateur maakt ontplofbaar is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2018 17:41 #975964 door V300 register

General Custom;250823 schreef : In theorie kan de afstelling inderdaad aangepast worden gezien het percentage aanwezige zuurstof in de buitenlucht omlaag gaat. In de praktijk hoeft dat bijna nooit omdat de hoeveelheid aanwezige zuurstof nog steeds binnen de marges valt waartussen het mengsel wat de carburateur maakt ontplofbaar is.

Maar het mengsel zal niet ideaal zijn, en zal 'ie dus te rijk lopen. Nouja liever te rijk lopen dan te arm.
Ik heb ook gehoord dat je op hoogte vooral geen choke moet gebruiken, ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat de motor helemaal geen lucht meer krijgt?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC