show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Een 360 als eerste auto

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2019 10:00 #980840 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Heb jij een elektrische fan??

Op zich kan je ook het vliegwiel blokkeren, zoals in het youtube filmpje. Die kleine boutjes kunnen lastig loskomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2019 18:03 #980845 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Een 360 als eerste auto

Lucluc;253345 schreef : Heb jij een elektrische fan??

Op zich kan je ook het vliegwiel blokkeren, zoals in het youtube filmpje. Die kleine boutjes kunnen lastig loskomen.



Die fan is achteraf erin gezet, had het al eens gezien op een sleuteldag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2019 20:54 #980846 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Een elektrische fan op een 360 is een van de meest nutteloze aanpassingen die ik kan bedenken...

Maar los daarvan: ik zette altijd een lang wringijzer op de bout van de krukaspoelie en klemde die tegen de straatstenen. Vervolgens een kniestukje met een zeskantdop op de kleine boutjes, even laten schrikken en dan ging alles zo los.

En ik blijf erbij; als je voor de eerste keer een waterpomp vervangt, is het veel handiger om toch de radiator eruit te halen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2019 21:42 #980848 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto

volvofiel;253351 schreef : Een elektrische fan op een 360 is een van de meest nutteloze aanpassingen die ik kan bedenken...



Met een thermostaat en wat ik fijn vind is daarnaast nog een aan/uit schakelaar kan het verdraaid nuttig zijn als je tegen je verwachting in een file belandt op een hete zomerdag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2019 22:08 #980849 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Een 360 heeft een fan met een visco-koppeling en raakt alleen oververhit als het systeem droog staat of serieus kapot is. De visco-koppeling is de thermoswitch!
Ik ben verschillende keren met zo'n ding in het warme zuiden geweest, ook met een 940 met hetzelfde systeem. Werkt perfect. Dat eruit slopen en vervangen door een elektrische is net zo'n zonde als een CVT ombouwen naar een handbak, zeg maar :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2019 09:29 #980857 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Niet helemaal waar, want het R-sport kit heeft een elektrische fan, waarschijnlijk omdat alle beetjes helpen om iets meer vermogen te genereren. Misschien dat daarom deze GLS iets meer pk's heeft dan volgens het boekje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
28-02-2019 10:23 #980859 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Een 360 als eerste auto

Lucluc;253362 schreef : Niet helemaal waar, want het R-sport kit heeft een elektrische fan, waarschijnlijk omdat alle beetjes helpen om iets meer vermogen te genereren. Misschien dat daarom deze GLS iets meer pk's heeft dan volgens het boekje.


Precies om deze reden heeft het wel zin. Een viscofan kost meetbare pk's. Zeg maar niet 1 of 2 pk, maar best wel een paar.
Net zo goed als stuurbekrachtiging of airco, dat voel je ook echt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2019 11:14 #980860 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Dan ben je toch alsnog de verkeerde dingen aan het aanpakken. De echte bottlenecks bij de B19A zijn de carburateur en de nokkenas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2019 12:41 #980861 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Ik vind deze elektronische fan wel goed geregeld, springt vanzelf aan, ook als ik de motor al heb uitgezet koelt 'ie dus door (als het nodig is). Bovendien staat 't ding 99% van de tijd toch uit, en warmt de motor dus ook misschien ietsjes sneller op.


volvofiel;253366 schreef : Dan ben je toch alsnog de verkeerde dingen aan het aanpakken. De echte bottlenecks bij de B19A zijn de carburateur en de nokkenas.



Volgens een tabel op Turbobricks ligt d'r standaard een A type nokkenas in, maar welk type zou je dan ongeveer moeten hebben om 'm leuk te kietelen? Ik heb ook al eens zitten kijken naar een dubbele carburateur, maar volgensmij is dat vrij lastig "out of the box" en moet je zelf een inlaatspruitstuk (laten) maken, of zijn die d'r wel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2019 14:24 #980864 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Je moet het complete set hebben, zie foto.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD