show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Floris' nieuwe Vario

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2015 16:23 #959373 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Floris' nieuwe Vario
Klopt, ik denk ook wel eens hoe je het voor elkaar moet krijgen zonder onderdelen en kennis. Fijn dat dat er is!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 12:09 #959573 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Floris' nieuwe Vario
Eindelijk de 10.000 km gehaald sinds aanschaf, dus tijd voor een olie+filterwissel. Ging lekker makkelijk, echt minutenwerk zoals dat hoort bij deze generatie auto's.

Nog wat statistiek
- verbruik over 10830KM: 1:9.5 (ik rij net iets over de 110KM/uur)
- kosten per KM, all-in :0.35eu :(
- gemiddelde literprijs : 0.67eu

Maaargoed. Nu we kilometers kunnen maken zal ik de variabele kosten van dit jaar er geleidelijk uit rijden over komend jaar.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 12:36 #959574 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Floris' nieuwe Vario

powerflux;238884 schreef : ........- gemiddelde literprijs : 0.67eu.......

dat is neem ik aan met LPG?

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 12:53 #959575 door Floris Schropp

2 Fast 4 U;238885 schreef : dat is neem ik aan met LPG?

yep, dat is de reden van aanschaf geweest
Ik start niet eens op benzine ;)

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 15:18 #959576 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Floris' nieuwe Vario

powerflux;238886 schreef : ........Ik start niet eens op benzine ;)

hoef ik ook niet, een paar keer de choke klep bedienen, starten en lopen :) zelfs als het vriest tot het kraakt :yesyes:

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2016 20:22 #963682 door Floris Schropp
Inmiddels hoog tijd voor een update. Het bonken van de uitlaat was het bonken van de stuurpomp op de voorbalk. De motor zat er sinds het ongeluk niet recht in en dat ik bij het terugplaatsen niet opgevallen. Gevolg : gescheurde motorsteun. Verder reed hij eigenlijk prima... :/

Maar, geen half werk meer voor mij. Het hebben van een baan heeft voordelen :)
- sierstrip teruggeduwt
- nieuwe BBB motorsteunen geplaatst
- brackets van de achterste motorsteunen vervangen met verse (en natuurlijk afschuwelijk mishandelde inbussen tegengekomen. netjes vervangen met nieuwe!)
- achterste motorsteunen vervangen met zo goed als nieuwe
Bijzonder makkelijk klusje. Prima in een ochtend te doen voor de deur.

En de motor ligt weer perfect recht en schommelt bijna niet meer bij starten. Keurig, eigenlijk.

Dan verder nog
- motorolie & filter bij de 2e 10K beurt
- kleinigheden in het interieur
- begonnen met inbouwen cruise control. ergens Juni afmaken, ik wil geen magneetjes plakken op de aandrijfassen dus er wordt nog nagedacht over een goede manier van snelheidsmeting.

Wat ik nog wil
- Schuifdak herstellen. heeft een nieuw rubber, maar het mechanisme is kapot en dus zit het dakje vast. Alternatief is inbouwen van een (supergroot) 'Twingo' dakje.
- Antennekabel vervangen. De huidige heeft een breuk halverwege en dus is de ontvangst niet altijd goed.
- Kilometertellerkabel helemaal loshalen, reinigen en smeren. Van bovenaf smeren heeft niet geholpen.

Maar, ik pak hem bijna nooit. Hij rijdt best lekker, zeker op een landweggetje of een lege snelweg, maar ik ben erg gaar 's avonds en dan is de v90 toch wel een wereld van hard verdiende luxe. Op LPG rijdt de 340 nu een stabiele 1;9.7 maar met maar een KM of 500 per maand maakt hem duur als 2e auto. Hilde-Lotte heeft geen auto nodig voor woon/werk, maar gebruikt hem wel eens om iemand op het station af te halen ofzo. Ook geen reden voor LPG.

Dus ik overweeg een van de onderstaande opties.
a) verkopen aan iemand die een van achter tot voor doorgelaste 340 GL vario op LPG met allerlei nieuwe onderdelen en accesoires echt kan gebruiken.
geen bullshit met de cross of misbruik, maar een enthousiast (aspirant) clublid
b) LPG eruit en terugkeuren naar benzine. Houden als 2e auto. Want je moet toch een 340 hebben :D

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2016 20:57 #963683 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Floris' nieuwe Vario
Ik zeg origineel schuifdak herstellen, vind het persoonlijk zonde om een af fabriek schuifdak verder uit te zagen.

En zou gewoon de LPG eruit halen en zeker houden als tweede auto.
En net wat jezelf zegt, je moet een 300 hebben :D

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2016 17:59 #965292 door Floris Schropp
Een leuke nachtrit gehad, tussendoor wat geklust. Tijd voor een korte update.

- Echte nieuwe uitlaat van voor naar achter incl. downpipe. Ook gelijk alle ophangrubbers vervangen met nieuwe nieuwe.

Oude was op elke las gescheurd...

- Nieuwe gebruikte rembekrachtiger van het platte model. Er kwam een dik model uit. Komt in de knoop met de vacuumklep van de CVT koppeling, maar remt echt beestachtig goed, zo kan het Egeltje wat overstak op dat mistige dijkje ons navertellen :y:

- Cruise control aansloten en werkt. Wel maar tot 100Km/uur, dus ergens moet een magneetje meer of minder. Wel heel comfortabel.

Heb geen foto's van onder de auto, maar van onder de motorkap plaats ik later erbij. Geschakelde plus gepakt van
de radiodraad achter het dashboardkastje. Constante plus van de sigarettenaansteker. Remschakelaardraad kan
direct op onze remlichtschakelaar zonder aanpassingen. Snelheidssensor boven vario geplaatst en
de twee magneten om het dunnere stuk van de secundaire vastgetyrapt.

Nergens geknipt of van die vreselijke aftak-klemmen gebruikt, maar netjes met krimp/steekstekkers. Heb daarbij gelijk de kans
gegrepen om al het ongelofelijke gepruts in de elektra van eerdere eigenaren op te lossen...

- De gebruikelijke ontstekingsdelen vervangen.

Voor de toekomstige enthousiasteling: een Twingo of Lupo schuif dak of panoramadak past niet, deze zijn allemaal smaller dan het originele dakje. Heb je nog geen gat in je dak, dan past het in wel in onze 300's. Maar doe het niet. Lekkende dakjes zijn het werk van satan. Voor mijn dakje zoek ik dus nog een oplossing. Zou zo'n glazen klapdakje dezelfde openingsgrootte hebben? Kan iemand dat opmeten voor me?

En zoals het hoort ook nieuwe to-do's
- Dagteller is er mee gestopt
- Klokje is er mee gestopt (naald pakt niet meer op het asje)
- Stoelverwarming LV blijkt onderbroken. Maar die stoel is sowieso slecht dus daar komt een nieuwe in
- Nieuwe wielmoeren besteld omdat de huidige bol zijn gaan staan.
- banden opnieuw balanceren.

Ook heb ik het idee dat het lager in het koppelingshuis de grote veroorzaker is van al het gebrom in de auto. Stilstaand kan ik op dezelfde toeren dezelfde herrie creëren, ook met de aandrijfas er tussenuit.
Ergens dit jaar kom ik er vast aan toe :P

Oh, en het zal jullie niet verassen maar wellicht teleurstellen: hij is nu toch te koop, met LPG. Maar alleen voor iemand die deze specifieke auto wil ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2016 16:49 #965310 door V300 register
het lager van het koppelingshuis is bij een vario vrij makkelijk te vervangen.. zeker als de uitlaat nog vers is :+

middenpijp weg, aandrijfas er tussenuit, en dan kun je door het losmaken van de 3 moeren waarmee de delen van het koppelingshuis aan elkaar zitten zo het achterste deel met de koppelingsas eruit halen. De feitelijke klus (het lager vervangen) is nog het moeilijkste van het geheel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2016 17:51 #965312 door V300 register
Floris, ik heb twee (ja, twee) van die glazen schuifkanteldakjes van Hollandia Sunroofs op de kast liggen, die kan ik wel voor je opmeten en dan mag je zelf zeggen of dat past of niet. Er mag er eentje voor een zacht prijsje weg, de andere houd ik voor mijn eigen broem.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC