show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Floris' nieuwe Vario

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2015 22:47 #955253 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Floris' nieuwe Vario

General Custom;234218 schreef : Druk op het remvloeistoftankje zetten werkt inderdaad enorm goed en prettig! Ik heb zo'n Gunson Eezibleed setje, dan hoef je niet eens te pompen. Gewoon de fles vol gooien met remvloeistof, aansluiten op de reserveband, en de nippels open draaien.

Niet vergeten de druk in het reservewiel terug te brengen naar de
voorgeschreven waarde; ik dacht 1.3-1.5 bar, anders wordt het
echt een rotzooitje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2015 17:24 #955267 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Floris' nieuwe Vario
En een fatsoenlijk rubber voor de dop regelen :)

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2015 19:02 #955282 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Floris' nieuwe Vario
Fijn om al veel ervaring met een goed werkende variomatic te hebben, dat maakt storingzoeken zo veel makkelijker.

Alle klepjes werken, alle electronica werkt, geen vacuumlekken in het variomatictraject. Toch hoef je maar een klein beetje gas te geven en gelijk heb je er veel toeren bij, ook bij 50km/h. Tevens duurt het opschakelen bij optrekken heel lang. Alleen wanneer je je voet perfect stilhoudt wil hij met vacuumhulp vlotjes opschakelen. De koppeling slipt niet. Wat is het?
Antwoord: De terugslagklep in het opschakeldeel van de EMVK is kapot. Zodra het spruitstukvacuum nagenoeg wegvalt (bijv. bij redelijk gas geven) is het vacuum aan de opschakelkant ook weg en de toeren stijgen weer vrolijk door. Meer dan alleen door het koppel wat de motor toepast.

Vervolgens kom 'ie in een soort situatie waarbij door de benodigde 'zware voet' om de gewenste snelheid vast te houden het vacuum zo klein is dat hij geen vacuumhulp meer heeft.

Dante, dit zou ook jouw probleem kunnen zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2015 16:29 #955292 door V300 register
lijkt meer op massacontact (sluiting naar chassis ) in het terugschakelcicuit,dus bij gaspedaal of bij de hoodremcylinder.
Kan ook nog de bekende losrakende soldeerverbinding zijn in het tachorelais
bij mij schakelde ie terug bij een hobbel in de weg maar niet altijd

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2015 19:35 #955294 door Floris Schropp

cryowim;234284 schreef : lijkt meer op massacontact (sluiting naar chassis ) in het terugschakelcicuit,dus bij gaspedaal of bij de hoodremcylinder.
Kan ook nog de bekende losrakende soldeerverbinding zijn in het tachorelais
bij mij schakelde ie terug bij een hobbel in de weg maar niet altijd

electrisch is 'ie perfect hoor :) en het tachorelais is werkelijk gloednieuw.

ik heb een extern vacuumklepje geplaatst en nu gedraagt 'ie zich weer normaal. (op een te hoog eindtoerental na, maar dat is nog steeds de riemspanning)

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2015 18:32 #955347 door Floris Schropp
Moderator: deze thread kan misschien wel naar een projecttopic omgevormd worden?

Vanavond nog (na een drukdrukdruk weekend) even onder de vario gelegen. Helaas is stellen niet meer mogelijk, de riemen zijn maximaal uitgerekt.
Dat wordt dus ook bestellen.. Inmiddels heb ik wel een nieuw rubber voor het schuifdak binnengekregen. Misschien volgend weekend tijd?

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
11-01-2015 21:05 #955352 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Floris' nieuwe Vario

powerflux;234273 schreef : Fijn om al veel ervaring met een goed werkende variomatic te hebben, dat maakt storingzoeken zo veel makkelijker.

Alle klepjes werken, alle electronica werkt, geen vacuumlekken in het variomatictraject. Toch hoef je maar een klein beetje gas te geven en gelijk heb je er veel toeren bij, ook bij 50km/h. Tevens duurt het opschakelen bij optrekken heel lang. Alleen wanneer je je voet perfect stilhoudt wil hij met vacuumhulp vlotjes opschakelen. De koppeling slipt niet. Wat is het?
Antwoord: De terugslagklep in het opschakeldeel van de EMVK is kapot. Zodra het spruitstukvacuum nagenoeg wegvalt (bijv. bij redelijk gas geven) is het vacuum aan de opschakelkant ook weg en de toeren stijgen weer vrolijk door. Meer dan alleen door het koppel wat de motor toepast.

Vervolgens kom 'ie in een soort situatie waarbij door de benodigde 'zware voet' om de gewenste snelheid vast te houden het vacuum zo klein is dat hij geen vacuumhulp meer heeft.

Dante, dit zou ook jouw probleem kunnen zijn.

powerflux;234286 schreef : electrisch is 'ie perfect hoor :) en het tachorelais is werkelijk gloednieuw.

ik heb een extern vacuumklepje geplaatst en nu gedraagt 'ie zich weer normaal. (op een te hoog eindtoerental na, maar dat is nog steeds de riemspanning)

Ik herken het ook een beetje, zij het met milde trekjes: schiet soepel in hoge toeren, en trekt dan relatief langzaam op. Om de tabel-rpms te halen moet ik meestal even doortrekken en terug laten zakken.
Ben dus benieuwd naar hoe dit te controleren/repareren.
Dit is dus niet het rubberklepje uit de revisiekits toch?
En zo'n 'extern' vervangend klepje dus. Waar koopp je die, welke specs en en hoe zit dat er tussen?

(mocht dit als topicvervuiling worden gezien, mijn excuses, maar hoor graag wat meer details over het genoemde probleem en de effectief gebleken oplossing.)

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2015 17:40 #955437 door Floris Schropp
Even doortrekken en loslaten om de toeren sterk te laten zakken is in mijn ervaring met de 340's normaal. Als je gewoon wacht, dan gebeurt het ook, maar zo gaat het sneller ja.

Ik heb een duur klepje van m'n werk gepakt, maar een dergelijk klepje als bij je rembekrachtiger zit is ook prima. Mocht dit niks uitmaken, dan kun je ook naar de riemspanning op de vario kijken als oorzaak. Eigenlijk moet je dit andersom controleren ;) Je kunt hem plaatsen in de slang die van de EMVK naar de voet van de carburateur gaat.

Vanochtend de uit/inlaatspruitstukpakking, alle voetpakkingen van de carburateur en de laaste stukjes slang onder de motorkap vervangen. Ook de klepjes weer gesteld.
Oude pakkingen met vloeibare meuk zijn geen goede oplossing! Wereld van verschil, hij loopt weer zo stabiel dat je voor het stoplicht twijfelt of hij wel aan staat.

Helaas nu met de nieuwe stilte ook een volgend probleem ontdekt: hij heeft een behoorlijke carterdruk, zo veel dat de uitstromende lucht langs de vuldop hoorbaar bromt..

Maar de to-do list is weer wat kleiner. Inmiddels heb ik er zo'n 1400KM mee gereden en is het verbruik dankzij mijn werkzaamheden van 1:8 naar 1:10 gegaan en het comfort van een 4 naar een 7 :D

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
19-01-2015 16:13 #955464 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Floris' nieuwe Vario

powerflux;234442 schreef : Even doortrekken en loslaten om de toeren sterk te laten zakken is in mijn ervaring met de 340's normaal. Als je gewoon wacht, dan gebeurt het ook, maar zo gaat het sneller ja.

Ik heb een duur klepje van m'n werk gepakt, maar een dergelijk klepje als bij je rembekrachtiger zit is ook prima. Mocht dit niks uitmaken, dan kun je ook naar de riemspanning op de vario kijken als oorzaak. Eigenlijk moet je dit andersom controleren ;) Je kunt hem plaatsen in de slang die van de EMVK naar de voet van de carburateur gaat.

...

Dank voor de update!
Heb zelf intussen de econometer aan het opschakelvacuum gehangen. Vacuum blijft mooi staan als ik tussengas geef, en valt dus niet gelijk weg. Ik concludeer dus dat terugslagklep prima werkt en geen aandacht behoeft. Zit vooral bij lagere snelheden boven de toeren die in technieksectie genoemd worden, an meende een potentiele verdachte te herkennen. Onterecht dus, zo bleek, en wordt hier nu ook bevestigd dus.
Verbruik was al 1:10 tot 1:11 (afhankelijk van seizoen en rit-karakter/lengte). Dus ook dat is in lijn met bovenstaande.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2015 12:34 #955499 door V300 register

powerflux;234344 schreef : Moderator: deze thread kan misschien wel naar een projecttopic omgevormd worden?

[mod] done, veel plezier :) [/mod]

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC