Floris' nieuwe Vario
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;234218 schreef : Druk op het remvloeistoftankje zetten werkt inderdaad enorm goed en prettig! Ik heb zo'n Gunson Eezibleed setje, dan hoef je niet eens te pompen. Gewoon de fles vol gooien met remvloeistof, aansluiten op de reserveband, en de nippels open draaien.
Niet vergeten de druk in het reservewiel terug te brengen naar de
voorgeschreven waarde; ik dacht 1.3-1.5 bar, anders wordt het
echt een rotzooitje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Alle klepjes werken, alle electronica werkt, geen vacuumlekken in het variomatictraject. Toch hoef je maar een klein beetje gas te geven en gelijk heb je er veel toeren bij, ook bij 50km/h. Tevens duurt het opschakelen bij optrekken heel lang. Alleen wanneer je je voet perfect stilhoudt wil hij met vacuumhulp vlotjes opschakelen. De koppeling slipt niet. Wat is het?
Antwoord: De terugslagklep in het opschakeldeel van de EMVK is kapot. Zodra het spruitstukvacuum nagenoeg wegvalt (bijv. bij redelijk gas geven) is het vacuum aan de opschakelkant ook weg en de toeren stijgen weer vrolijk door. Meer dan alleen door het koppel wat de motor toepast.
Vervolgens kom 'ie in een soort situatie waarbij door de benodigde 'zware voet' om de gewenste snelheid vast te houden het vacuum zo klein is dat hij geen vacuumhulp meer heeft.
Dante, dit zou ook jouw probleem kunnen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kan ook nog de bekende losrakende soldeerverbinding zijn in het tachorelais
bij mij schakelde ie terug bij een hobbel in de weg maar niet altijd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
cryowim;234284 schreef : lijkt meer op massacontact (sluiting naar chassis ) in het terugschakelcicuit,dus bij gaspedaal of bij de hoodremcylinder.
Kan ook nog de bekende losrakende soldeerverbinding zijn in het tachorelais
bij mij schakelde ie terug bij een hobbel in de weg maar niet altijd
electrisch is 'ie perfect hoor

ik heb een extern vacuumklepje geplaatst en nu gedraagt 'ie zich weer normaal. (op een te hoog eindtoerental na, maar dat is nog steeds de riemspanning)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Vanavond nog (na een drukdrukdruk weekend) even onder de vario gelegen. Helaas is stellen niet meer mogelijk, de riemen zijn maximaal uitgerekt.
Dat wordt dus ook bestellen.. Inmiddels heb ik wel een nieuw rubber voor het schuifdak binnengekregen. Misschien volgend weekend tijd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 336
powerflux;234273 schreef : Fijn om al veel ervaring met een goed werkende variomatic te hebben, dat maakt storingzoeken zo veel makkelijker.
Alle klepjes werken, alle electronica werkt, geen vacuumlekken in het variomatictraject. Toch hoef je maar een klein beetje gas te geven en gelijk heb je er veel toeren bij, ook bij 50km/h. Tevens duurt het opschakelen bij optrekken heel lang. Alleen wanneer je je voet perfect stilhoudt wil hij met vacuumhulp vlotjes opschakelen. De koppeling slipt niet. Wat is het?
Antwoord: De terugslagklep in het opschakeldeel van de EMVK is kapot. Zodra het spruitstukvacuum nagenoeg wegvalt (bijv. bij redelijk gas geven) is het vacuum aan de opschakelkant ook weg en de toeren stijgen weer vrolijk door. Meer dan alleen door het koppel wat de motor toepast.
Vervolgens kom 'ie in een soort situatie waarbij door de benodigde 'zware voet' om de gewenste snelheid vast te houden het vacuum zo klein is dat hij geen vacuumhulp meer heeft.
Dante, dit zou ook jouw probleem kunnen zijn.
powerflux;234286 schreef : electrisch is 'ie perfect hoor
en het tachorelais is werkelijk gloednieuw.
ik heb een extern vacuumklepje geplaatst en nu gedraagt 'ie zich weer normaal. (op een te hoog eindtoerental na, maar dat is nog steeds de riemspanning)
Ik herken het ook een beetje, zij het met milde trekjes: schiet soepel in hoge toeren, en trekt dan relatief langzaam op. Om de tabel-rpms te halen moet ik meestal even doortrekken en terug laten zakken.
Ben dus benieuwd naar hoe dit te controleren/repareren.
Dit is dus niet het rubberklepje uit de revisiekits toch?
En zo'n 'extern' vervangend klepje dus. Waar koopp je die, welke specs en en hoe zit dat er tussen?
(mocht dit als topicvervuiling worden gezien, mijn excuses, maar hoor graag wat meer details over het genoemde probleem en de effectief gebleken oplossing.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Ik heb een duur klepje van m'n werk gepakt, maar een dergelijk klepje als bij je rembekrachtiger zit is ook prima. Mocht dit niks uitmaken, dan kun je ook naar de riemspanning op de vario kijken als oorzaak. Eigenlijk moet je dit andersom controleren

Vanochtend de uit/inlaatspruitstukpakking, alle voetpakkingen van de carburateur en de laaste stukjes slang onder de motorkap vervangen. Ook de klepjes weer gesteld.
Oude pakkingen met vloeibare meuk zijn geen goede oplossing! Wereld van verschil, hij loopt weer zo stabiel dat je voor het stoplicht twijfelt of hij wel aan staat.
Helaas nu met de nieuwe stilte ook een volgend probleem ontdekt: hij heeft een behoorlijke carterdruk, zo veel dat de uitstromende lucht langs de vuldop hoorbaar bromt..
Maar de to-do list is weer wat kleiner. Inmiddels heb ik er zo'n 1400KM mee gereden en is het verbruik dankzij mijn werkzaamheden van 1:8 naar 1:10 gegaan en het comfort van een 4 naar een 7

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 336
powerflux;234442 schreef : Even doortrekken en loslaten om de toeren sterk te laten zakken is in mijn ervaring met de 340's normaal. Als je gewoon wacht, dan gebeurt het ook, maar zo gaat het sneller ja.
Ik heb een duur klepje van m'n werk gepakt, maar een dergelijk klepje als bij je rembekrachtiger zit is ook prima. Mocht dit niks uitmaken, dan kun je ook naar de riemspanning op de vario kijken als oorzaak. Eigenlijk moet je dit andersom controlerenJe kunt hem plaatsen in de slang die van de EMVK naar de voet van de carburateur gaat.
...
Dank voor de update!
Heb zelf intussen de econometer aan het opschakelvacuum gehangen. Vacuum blijft mooi staan als ik tussengas geef, en valt dus niet gelijk weg. Ik concludeer dus dat terugslagklep prima werkt en geen aandacht behoeft. Zit vooral bij lagere snelheden boven de toeren die in technieksectie genoemd worden, an meende een potentiele verdachte te herkennen. Onterecht dus, zo bleek, en wordt hier nu ook bevestigd dus.
Verbruik was al 1:10 tot 1:11 (afhankelijk van seizoen en rit-karakter/lengte). Dus ook dat is in lijn met bovenstaande.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
[mod] done, veel plezierpowerflux;234344 schreef : Moderator: deze thread kan misschien wel naar een projecttopic omgevormd worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.