Floris' nieuwe Vario
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Overal wat zichtwerk is zit het dus niet

Kost rond de 1000 euro.
Maar heb zoiets ook laten doen onder het motto, ik doe hem noooooit meer weg :nono:
Zelfs voor dat Bart met het idee kwam om de "mistlamp" gaten aan de achterkant dicht te maken hadden ze dat bij de mijne al gedaan. Ze kijken dus ook echt overal waar ook maar eventueel roest kan komen. En het spul is zo water afstotend dat ik het amper van m'n handen krijg als ik weer eens wat gesleuteld heb.
Kortom zorg dat de hele auto perfect in orde is voordat je dit laat doen. En voordat ik het had gedaan heb ik de brandstof slangen nog niet vervangen, Krijg de bouten van m'n tank en trekhaak ook niet meer los om de slangen te vervangen en zal ze moeten doorzagen / slijpen omdat het dinitrol heel erg vast gaat zitten waar het opkomt.
Misschien ook een beetje overdreven, het blijft altijd zacht in ieder geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De kunst is dat de ECHTE behandeling niet alleen bestaat uit het aanbrengen van een laag prut. Er gaat een hele behandeling aan vooraf; het afstomen van de oude laag en het reinigen van alle holle ruimtes. Daarna staat de auto 24 uur te drogen boven een mega-f?hn. Pas daarna wordt de nieuwe laag aangebracht.
Dat het goed conserveert is zeker; mijn 345 is begin jaren '90 voor behandeling geweest bij een Dinitrol-centrum in Belgi?. Die auto heeft aan de onderkant alles dik onder de plak zitten, ook de balken, portieren, motorkap etc.
Die auto is dan ook nog puntgaaf. En dat voor een auto die veel buiten heeft gestaan en tijdens zijn leven in Belgi? altijd eigenaren heeft gehad die aan zandwegen woonden.
Ik herken het verhaal van Steven wel; ook ik had mijn handen dik onder de prut zitten (dat je er inderdaad moeilijk weer af kreeg) als ik bij de achterlichten bezig was, of bijv. het vervangen van de deurgreeprubbers (edit: waarom schrijf ik dit in verleden tijd? Ik heb 't ding nog steeds....).
Als je het geld hebt en je weet zeker dat je je auto nog jaren houdt... dan zou ik het zeker doen!
Edit: je kunt het wel wegkrijgen. Je kunt het van boutkoppen afsteken met bijv. een stompe schroevendraaier, of met een oude doek en wasbenzine/terpentine. Dan wordt het week en kun je het wegvegen.
- V300 register
- Verbannen
-
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Foto van mijn auto na behandeling:
Edit: @ Joost, de boutkoppen is ook niet het probleem, meer de draad zelf waar de moer vanaf moet. Zal eens wat aggresiever spul proberen i.p.v. alleen WD40 en kruip olie. Benzine is nog niet zo'n slecht idee denk ik

- V300 register
- Verbannen
-
powerflux;234586 schreef : Thanks, maar misschien kun je het beter veranderen naar "Floris' nieuwe GLT velgen" want verder...:snif:
Vandaag heb ik hem op de brug gehad, dus ook eindelijk echt goed kunnen bekijken van onder. Eerder was het of donker, of nat, of veel te koud.
Eerst beginnen met nieuwe voorbandjes (gewoon onderhoud) en dan verder kijken. Na al het gedonder onder de motorkap, in de regen met de remmen en in de nacht met de vario had ik op beter gehoopt..
- aanhechting pijp middendemper rondom gescheurd (gelijk hersteld)
- achterdemper onnodig scheef gehangen & plaatmateriaal weggehaald om ruimte te maken (wist ik, toch jammer om te zien dat het helemaal niet nodig was!)
- achterdemper is ook al eens afgebroken geweest, had ik gezien
- beide uitlaatklemmen zaten los
- achterschokbrekers lek
- remslang linksvoor met een slag gemonteerd
(was me niet opgevallen toen hij op de grond stond)
- fusee linksvoor speling
- speling in stuurhuis.
Roest
- achter het tectyl en onder veel (ruiten?)kit op de bodem bij de voeten
- onder een flinke laag kit bij de linker veerpoottoren
- T-stuk RA. LA is nog goed van het eerdere werk
- rechter wielkast bovenin
- voorbalk (wist ik)
- voorscherm koplamp LV (had ik ook gezien)
- bladveerophanging LA opnieuw doorgerot. RA beginnend. bladveren zowat maximaal plat.
En ook hier is het opvallend hoe onoplettend de gasboer is geweest. Overal knikken en deukjes in de slangen of te lange of te korte slangen.
Heb de verdamper ook van onder gezien en ook bij die slangen zitten al flinke slijtplekken van het langs elkaar schuren.
Dan vertel ik nog maar niet over alle kleinere zaken die ik tussendoor al heb aangepakt.. Pffff...
Komende APK in Maart haalt 'ie het niet. Dan mag hij een tijdje bij Erik doorbrengen, die al het laswerk voor mij in orde gaat maken.
In de tussentijd ga ik door met de andere zaken. Er zit zat goeds aan, daar niet van. En het wordt op den duur wel wat, maar wat een domper.
Zo dan, lees het nu eens even bij. Een aantal dingen herken ik ik van toen hij nog bij was, heb deze punten destijds ook gemeld bij verkoop. Ik kijk zeer op dat het laswerk dat ik heb laten doen nu alweer verrot is, temeer dat dit gedaan is door iemand die je het lassen niet hoeft uit te leggen. Fusee's en stuurhuis waren toen allemaal goed, en heb toen ook alles vernieuwd. Hoge toeren is bij ook altijd een isue geweest, al heb ik het ook perfect voor elkaar gehad.
Bij linker veerpoot was hij dus bij mij ook al slecht. schokkers heb ik er destijds nieuw opgezet, op de kont hangen deed hij ook al bij mij. Er zijn nog veel meer dingen die je hebt genoemd, maar de meeste herken ik niet. Er is behoorlijk wat werk aan verricht waar ik me over verbaas.
Kan me voorstellen dat het je tegen valt, echter toen ik hem kreeg liep ik tegen hetzelfde aan, mezelf toen voorgehouden dat dit iets is wat je "kunt" verwachten bij een auto van 30 jaar. Ik hoop dat je de moed niet gaat verliezen, en er straks van kunt genieten.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
- V300 register
- Verbannen
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Morgen op het werk in de wonderlijke magazijnen daar eens kijken of o-ring materiaal per meter kan vinden om een wat dikkere pakking met meer flexibiliteit te maken. Waarschijnlijk wel

- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Verse ringetjes onder de moertjes en het ritje naar de onderdelenzaak ging zonder druppel te verliezen. Laten we hopen dat ik nog even een paar K op de teller kan zetten voor hij eind Maart wordt afgekeurd bij de APK :humor:
De rest van de ochtend de uitlaat van de 740 opnieuw ingehangen met nieuwe beugels en rubbers. Eindelijk het rammeltje bij 2200 toeren weg.
Morgen zal ik een plaatje of wat schieten om dit topic wat op te leven

- Floris Schropp
- Nieuw lid
-