show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo's 340Turbo

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2013 00:03 #934200 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 340Turbo
toevoerbuisje naar de gasklep moest opnieuw, want die paste niet (R5 heeft 2 bev voor het kleppendeksel, een 340 3 en op de middelste liep hij dus vast)

eerst wat geexperimenteerd met direct de IC buis op een flensje, dat was iets te groot voor de steek van de gasklepbev. boutjes, toen maar een maatje kleiner gepakt en daarna een verloop voor de IC buis gemaakt.



aansluitingen erop gelast voor de luchttemperatuursensor en de Aquamist


en een blokje voor de gaskabel, is wat later nog een sleufje in gefreesd om de kabel makkelijker te (de)monteren



even vlug een steuntje gemaakt voor de MAP sensor en boostcontroller


vuldop van de brandstoftank verwijderd


vierkant plaatje geknipt, gaatje in geboord, blabla draaibank; voila:


pijpje erop en bevestigingsgaatjes erin


ook alvast wat leidingen gemaakt


MAP/boostcontroller en koelvloeistofresevoir al provisorisch op zn plek


ook het inlaatpijpje komt prima uit


nu de rest nog


heb mezelf voorgenomen om het brandstof, koelwater en intercooler gedeelte eerst definitief te maken zodat de auto straks in ieder geval rijdend is; in de box heb ik net te weinig ruimte om bijv het dashboard opnieuw te maken, kan dus ook nog geen nieuwe kabelbomen gaan maken omdat ik de definitieve posities van alle componenten nog niet bepaald heb

het zou fijn zijn als hij weer uit zichzelf kan rollen dus daar wil ik eerst maar voor gaan zorgen, alles netjes maken komt later wel:)
ohja, vandaag ook voor het eerst maar eens begonnen met aluminium lassen; hele gewenning en het is nog niet zo netjes als ik zou willen maar dat komt wel:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2013 08:32 #934202 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Anjo's 340Turbo
Wauw! Je bent weer lekker bezig Anjo!

Even uit nieuwsgierigheid, wat is dat auqamist? En wat doet het/brengt het?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2013 10:31 #934205 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 340Turbo
kortgezegd is het een pomp die water in de inlaat vernevelt, de inlaattemperatuur wordt lager en zodoende krijg je een betere vullingsgraad; stabieler meer vermogen en de mogelijkheid om makkelijker meer laaddruk erin te pompen:D

vanzelfsprekend moet de pomp wel weten wanneer er vernevelt moet worden; hij staat niet continue aan. deze wordt gestuurd door het KMS management als de MAP sensor een ingestelde hoeveelheid laaddruk detecteerd:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-08-2013 12:51 #934211 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Anjo's 340Turbo
Mooi om te zien wat je weer allemaal gedaan hebt, hoeveel ik al van je heb gezien, ik blijf het maar knap vinden.

Wat ik me nu afvraag bij het zien van dat bij de rest van de motorruimte nogal armoedig afstekende kvs expansievat, heb je ook al overwogen deze van RVS of een ander mooi materiaal te maken? (enige wat dan origineel blijft zal wss de dop zijn, en is het mogelijk hier het goede schroefdraad voor te maken?..)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2013 14:01 #934213 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Anjo's 340Turbo
Wat Anjo er niet bij zegt is dat de waternevel in de verbrandingskamer omgezet wordt in stoom >> hogere druk dus bij de expansieslag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2013 14:20 #934215 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Anjo's 340Turbo
Ziet er indrukwekkend uit Anjo!

Alleen moet je straks je nummerplaatsticker wel even veranderen naar "You have just been beaten by 1397 steam-powered cc"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2013 16:10 #934217 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Anjo's 340Turbo

volvomania;219920 schreef : Wat Anjo er niet bij zegt is dat de waternevel in de verbrandingskamer omgezet wordt in stoom >> hogere druk dus bij de expansieslag.


nou, dat telt niet echt mee. wat anjo zegt wel: er past meer brandstof bij dezelfde hoeveelheid lucht omdat die hoeveelheid lucht minder volume inneemt door de lagere temperatuur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2013 19:33 #934221 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 340Turbo
klein foutje gemaakt; zou zweren dat het aquamist nippel M10x1 draad was, bleek later M8x0,75 dus dat paste niet:D


dichtbakken dan maar


vlakken, boren en opnieuw proberen


tapje alleen niet bij de hand, van de week maar even halen.

verder met de koude IC-buis, samengesteld en de HKS bov adapter erop gelast


en compleet


bovenste radiateurpijp:)


schiet al redelijk op zo


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2013 21:45 #934224 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 340Turbo
Goed bezig Anjo! Ziet er 'bling' uit.

Heb je nog plannen met betrekking tot het trigger-patroon? Want met het 44-2-2 renix patroon kan je natuurlijk zonder cam-sensor geen Wasted spark/ banked fired injectie draaien (of alles sequentieel).
Wasted spark kan natuurlijk ook zonder cam-sensor, maar dan heb je wel iets in de trant van een 60-2 vliegwiel nodig.

Maar ik had iets een tijdje terug gelezen over een ander vliegwiel, wat doormiddel van een adapter voor de starmotor passend gemaakt gaat worden? Heeft dat vliegwiel ook een ander trigger patroon?
Correct if i'm wrong.

In ieder geval, jou kennende zal je hier al een oplossing voor hebben, haha

Btw, uitleg voor de mensen die niks afweten van trigger-patronen,

een 44-2-2 heeft op 2 posities in de 360 graden die het vliegwiel maakt ontbrekende tanden. De ecu weet dus niet of de 1e, 2e, 3e of 4e zuiger boven staat. Dit syteem werkt altijd met een verdeler, en heeft in het geval van injectie injectoren die tegelijkertijd worden gevuurd.

Een 60-2 vliegwiel heeft op 1 positie in de 360 graden ontbrekende tanden, de ecu weet nu nog steeds niet welke cilinder het precies is, maar wel of het cilinder 1/4 of 2/3 is. Hiermee kan men wasted spark draaien. En de injectoren verdelen in 2 groepen. (1/4 en 2/3)

Bij wasted spark heeft men 2 spoelen, en worden gelijktijdig cilinder 1 en 4 gevuurd, evenals 2 en 3. Mensen denken vast, hoe kan dat?
Heel simpel, als cilinder 1 in zijn compressie slag zit, zit cilinder 4 in de uitlaatslag. De vonk in de 4e cilinder heeft geen effect meer op de verbranding.

Voor volledige sequenti?le injectie heb je een nokkenas sensor nodig. Aangezien een viertakt motor natuurlijk een volledige cyclus heeft gemaakt na 720 graden. Het is simpel, het bottem-end draait 2 maal rond, terwijl de nokkenas ??n maal rond draait. Met enkel een sensor op het vliegwiel kan je gewoonweg niet weten waar de motor precies staat.

Groetjes, Fabian

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2013 22:08 #934229 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 340Turbo
Dat zie je binnenkort wel:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD