show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2014 15:51 #951915 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Vandaag het koelsysteem laten leeglopen, onderste slang radiator en de bout aan de voorkant van het blok. Zag er lekker donkerbruin uit met nog heel wat klontjes :hmmz2:

Kortom ik wil het hele koelsysteem doorspoelen, motor kan niet lopen waardoor de waterpomp niet kan draaien, zit geen benzine meer in en is deels al gedemonteerd. Op welke slang kan ik dan de tuinslang zetten? Voor zowel het blok als de kachelradiator?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-11-2014 16:23 #951916 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Misschien heb je hier wat aan Steven, met wat ploaties erbij :-)

forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=118119&postcount=547

Onderste (retour) slang van de radiator af, als het systeem leeg is (zet ook de kachelkraan open!) kun je de slang met de thermostaat eraf halen en lekker doorspoelen, de radiator zal je dan even apart moeten doen, als het je lukt kun je het laatste in het blok tussen de cilinderwanden staande water eruit laten lopen door de aftapplug die onder de waterpomp zit net naast het distributiedeksel.

Ik heb dit zo drie keer gedaan, afgelopen zomer nog vanwege een defecte waterpomp, daarbij de sproeier op de tuinslang niet helemaal open gezet (leidingdruk is ca 2 Bar, gevoelsmatig een wat te hoge druk voor het KVS systeem wat bij de B14 zo rond de 750 milliBar schommelt)

(Alleen dan wel in tegenstelling tot wat ik destijds heb gedaan; goede slangklemmen gebruiken ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2014 16:36 #951917 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Alle slangen zijn van de radiateur en de plug aan de voorkant van het blok ook.
Die dikke bovenop de pomp dus, helemaal goed :y:

Morgen de radiateur uitbouwen en de rest doorspoelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2014 20:55 #951933 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Dus vandaag de radiateur eruit gehaald, en voor de vervanger wat dopjes gedraaid om er vervolgens in een van die een ventiel te maken om de radiateur onder druk te zetten en kijken of hij niet lekt.
En verder moeten er toch wat slangen vervangen worden. Wat een vreselijk vieze troep zit er overal in.

En hoeveel bar kan er op zo'n radiateur gezet worden?


En wat ploatjes ;)


Dopjes gedraaid voor de radiateur:


Zit in het midden een kleine beschadiging maar zit alleen op de lammellen. Maar we gaan het zien, als hij lekt toch maar kijken voor een nieuwe.


Koplampen er ook maar meteen uitgehaald, reflector zit vol met gruis dus ook maar meteen schoonmaken.
Wordt wel een kaal gezicht zo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 16:06 #951996 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Vandaag de radiateur even laten rusten en verder gegaan met de koplampen.
Deze helemaal uit elkaar gehaald en de behuizing in het sop gedouwt en flink al die plakkerige troep en mos eraf geschropt. Knipperlichten ook maar meteen meegenomen. Glazen gaan gewoon in de vaatwasser ;)




Ziet er al iets beter uit, hier en daar zit nog wel wat vlekkies maar is er bijna niet af te krijgen. Dit scheelt in ieder geval al heel wat.

En de reflectoren zien er ook niet al te best meer uit:



Op de boventste foto zie je wat gruis liggen, dit zit helaas vast gekoekt,
en op de onderste foto zitten wat witte vlekken, dit is er wel af te poetsen en het chroom zit er nog onder. Maar gaat er erg lastig af.

Wat raden jullie aan om deze reflectors op te knappen? Ze zijn ook al best dof, en nou heb ik wel een tube liggen met een of ander chroom poetsmiddel. Dat wil wel helpen denk ik? Of anders iets van een sopje?

Hoor jullie idee?n graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-11-2014 19:31 #952000 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Met een beetje afwasmiddel een sopje maken en met een zachte doek (microvezel b.v.) schoonmaken is alles wat je kan doen, als je met ook maar iets ruigere middelen aan de gang gaat beschadig je de reflectorlaag.

Als het dus op die manier niet wil kun je het beste op zoek gaan naar goede vervangende exemplaren, dat gaat zeker schelen in de lichtopbrengst want dat lampje kan schijnen zo hard hij wil, zonder de goede werking van de reflector wordt dat direct teniet gedaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 21:53 #952003 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Sopje en een zacht sponsje werkte goed bij ??n reflector, ook de aanslag is er zo goed als af. Hier en daar nog een klein vlekje maar glimt verder mooi dus is acceptabel.

Die ander daarintegen is door en door dof en is deels de reflectorlaag ook beschadigd, dus daar ga ik een andere voor zoeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2014 17:50 #952014 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Zijn die reflectoren met duplo lamp verschillend t.o.v. halogeen?
Staat namelijk een 340L bij me in de buurt op de sloop met duplo lampen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-11-2014 11:40 #952016 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Dat denk ik niet, op een gegeven moment is de overstap gemaakt naar halogeen, de fitting bleef daarbij hetzelfde en een halogeenlamp was kleiner, dus geen punt wat dat betreft.

Ik heb ooit een Fiat Pinda gehad waar duplolampjes in zaten, die rustig vervangen door halogeen, meer licht, geen probleem, ook niet bij de A.P.K v.w.b het lichtbeeld.

Een duplolamp glas is bolrond en die van een halogeen een cilindertje, van binnen is de constructie hetzelfde (kapje over de dimlicht gloeispiraal)
Bij alle bovenstaande bedoel ik natuurlijk de H4 lamp.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 12:04 #955136 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Na heel goed zoeken toch nog een nieuwe radiateur gevonden. Heb de gene van de sloop nog niet getest op lekkage maar vond een nieuwe toch makkelijker.

Is niet origineel volvo maar wel eentje van messing en heeft al 30 jaar in de schappen gelegen. Dus dat kun je wel new old stock noemen ;)



En vervolgens ingebouwd, met het stuk karton ervoor om de lammellen te beschermen van de waterpomp pulie.


Was niet makkelijk, aangezien de Fan op de radiator zelf gemonteerd zit en dit niet in een geheel erin kon worden gehezen. Kennelijk hebben ze af fabriek eerst de radiateur gemonteerd en dan pas het hele motorblok erin gezet.


Vervolgens kon het hele front weer in elkaar, dit keer met mooi glimmende koplamp reflectoren.


Daarna een begin gemaakt om het dashboard eruit te halen om het frame te vervangen waar de alarm licht schakelaar in vast geklikt zit, dit is bij mij helemaal uit gescheurd waardoor de schakelaar niet meer op z'n plek blijft. Ook is een ventilatie rooster kapoet.

En vervolgens uitzoeken waar de dunne draadjes naartoe lopen van dat mysterieuze kastje onder het stuurkolom zoals ook te zien is op pagina 6


Wordt vervolgt....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD