Bart's 340 GLE Millionaire
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Ik kan uit het eerste stukje halen dat het om iets met 2-takt gaat, maar daar houdt het wel ongeveer bij op...
Met vergasser bedoel ik overigens de carburateur van een monopoint-injectie. Dat wordt hier wel vaker gezegd.
Ik heb overigens opgezocht, de Renault 19 1.7 kent versies met monopoint ?n met multipoint-injectie. Wel is het opgegeven vermogen voor een monopoint slechts 72pk... Omdat ik er in dat geval 10% op achteruit ga, toch maar niet. De multipoint kent geloof ik rond de 100pk.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
De Volvo 440 met 1721cc (zoals de 340) heeft multipoint, dus moet je wel gaan omlassen. De monopoint is van de 440 met 1798cc (dacht ik), dus meer motorinhoud. Bovendien moet het maar net passen op die manier... Als een carburateur van een 440 carb-versie al passen en meten is door de dikkere voet, vraag ik me af of dit wel zal lukken...
Veel makkelijker is het denk ik om de zaak met kop en al over te zetten. Dat past zeker.
Omlassen is hier overigens ook niet het probleem.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
lengte/breedte maakt geen verschil, je moet toch alles van de 1.7 motor overzetten (koppelingshuis, carterpan, oliepomp, dynamo etc..)Steven340;219753 schreef : een 1.7 van een 440 heeft de motor in de breedte geplaatst omdat hij voorwiel aandrijving heeft. Vraag me af of het gaat passen, iemand dit al eens eerder gedaan?
[quote
General Custom;219755]Het past, voor on ze engelse collega's bijna dagelijkse kost. Het enige echte probleem is dat bij ons het inlaatspruitstuk omgelast moet worden omdat de rembooster anders in de weg zit.[/quote]
onze engelse collega's slaan vrijwel alle normale 1.7i ombouwen over, een enkeling propt er een B18FT in uit een 480 maar het overgrote deel gaat voor de F7P of F7R van Renault; 1.8 en 2.0 16V, in een RHD 340 is dat d? makkelijke swap, in een LHD zit de rembekrachtiger/hoofdremcilinder chronisch in de weg door de brede cilinderkop, is dus wat meer werk om passend te krijgen.
fwiw zou ik het monopoint verhaal overslaan als je toch naar injectie wilt, monopoint is niets meer als een carburateurvervanger; multipoint draait gewoon veel mooier en is in principe zuiniger afhankelijk van het management. er staat trouwens een mooi plug&play 1.7i multipoint motortje te koop he.. v3c.nl/advertenties.php?adid=5522
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;219778 schreef :
fwiw zou ik het monopoint verhaal overslaan als je toch naar injectie wilt, monopoint is niets meer als een carburateurvervanger;
Misschien dat dit motorafhankelijk is, maar mijn ervaringen met een monopoint t.o.v. een carburateur zijn een enorm verschil.
voordelen van een monopoint t.o.v. Carb:
-start makkelijk, altijd (ook met vocht, koude, na maand stilstand)
-motor loopt rustiger rond
-altijd het goede mengsel omdat de computer dit tijdens de loop afstelt.
-emissiewaarden omlaag (in mijn geval van 3,5% naar 1,5% CO)
-motor pakt soepeler op, geen vapourlock meer bij warmte
dit zijn mijn eigen ervaringen op een en dezelfde auto bij een swap van een carburateur naar een weber monopoint. Een multipoint is leuk omdat het moderner is en mogelijk bijdraagt aan een betere mengselverhouding, maar, er kan veel meer aan kapot en storingen in een multipoint zijn een stuk lastiger op te lossen.
- V300 register
- Verbannen
-
Het voordeel van monopoint is dat ik het zelf iets beter begrijp, maar het nadeel is het lagere vermogen. Multipoint heeft als grote nadeel dat het complexer is, en ik er (nog) niet zoveel van snap...
AvdAkker;219778 schreef : er staat trouwens een mooi plug&play 1.7i multipoint motortje te koop he.. v3c.nl/advertenties.php?adid=5522
Ergens wel leuk ja, maar als ik aan zo'n project begin dan begin ik toch liever met een verse motor in plaats van een drifter. Die zijn vaak toch een soort van afgeragd

ginkelvanmichiel;219786 schreef : Misschien dat dit motorafhankelijk is, maar mijn ervaringen met een monopoint t.o.v. een carburateur zijn een enorm verschil.
Heel mooi dat jij dat zo hebt ervaren! Alleen, ik denk dat dat bij een 340 1.7 toch wat minder van toepassing is. Van heel die dingen heb ik namelijk niet echt last...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
zeker motorafhankelijk, 3,5%CO is ook wel redelijk rijk en als je dat afzet tegen slechter starten/oppakken motor/vaporlock etc. dan waren een aantal van die symptonen wel verdwenen als het mengsel normaal is; niet gezegd dat de monopoint niet sowieso beter is maar als de carburateur al gebreken vertoonde is het wel appels met peren vergelijken.ginkelvanmichiel;219786 schreef : Misschien dat dit motorafhankelijk is, maar mijn ervaringen met een monopoint t.o.v. een carburateur zijn een enorm verschil.
dit zijn mijn eigen ervaringen op een en dezelfde auto bij een swap van een carburateur naar een weber monopoint. Een multipoint is leuk omdat het moderner is en mogelijk bijdraagt aan een betere mengselverhouding, maar, er kan veel meer aan kapot en storingen in een multipoint zijn een stuk lastiger op te lossen.
dat valt wel mee, het multipoint systeem van de 400 is nog steeds indirect ingespoten, houd dus in dat het grootste en belangrijkste verschil is dat je met multipoint 4 injectoren hebt ipv 1 bij monopoint, aantal sensoren, computer etc dat is allemaal gelijk alleen multipoint heeft de mogelijkheid om het mengsel veel mooier te regelen doordat je per cilinder inspuit.General Custom;219788 schreef : Het voordeel van monopoint is dat ik het zelf iets beter begrijp, maar het nadeel is het lagere vermogen. Multipoint heeft als grote nadeel dat het complexer is