show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

343 low...

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2010 10:19 #817555 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...

volvofiel;133777 schreef : Probeer het eerst eens met de lampen gemonteerd. Hij krijgt dan namelijk massa.


Goed plan !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2010 14:34 #817582 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...
klinkt inderdaad als de logische verklaring Joost.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2010 23:32 #817706 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...
Vanavond bezig geweest met de cvt pook. Hierbij de opengewerkte versie.



Niets aan de hand zou je zeggen, maar ik mis de functie van dit dunne metalen plaatje.....

iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2010 17:02 #817786 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...
veert de pook terug als je hem kantelt?

(naar voren/ achteren)

tussen D, N en R zou je moeten kunnen schakelen door enkel tegen de pook te duwen.
het ontkoppelmechanisme is ingeschakeld in N en P, en wordt ook in D en R geactiveerd als je tegen de pook duwt.
Dit moet dus terugveren naar de middenstand, anders wordt de ontkoppelaar de hele tijd geactiveerd.

Enkel voor P heb je de knop nodig op de zijkant

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2010 19:05 #817807 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...

antiekeradio;134120 schreef : veert de pook terug als je hem kantelt?

Enkel voor P heb je de knop nodig op de zijkant


Wat bedoel je precies met veert de pook terug als je hem kantelt, je bedoelt toch niet als je de knop aan de zijkant in drukt, of die terug veert? Die veert namelijk gewoon terug, dat komt door dat blokje met een veertje erin.

Of bedoel je met kantelen het verschuiven van versnelling? Dan veert hij nl niet terug.

En de bediening van de knop om hem in P te krijgen gaat heeel lastig, anders gezegd de knop ik wel in te drukken maar hij gaat na genoeg niet in P, ik moet echt "rommelen" en dan gaat hij in P..... Of moet de schakelaar afgesteld worden?

Met het tussen R en D schakelen hoor ik het relais wat tegen het schutboord zit goed klikken (waar ook de 2 luchtslangen aan zitten)

Van dat plaatje wat ik op het tweede foto'tje laat zien, zat een spoor van een rondje. Ik denk dat daat het veertje op heeft gezeten, ik heb hem nu dus tussen het veertje en de achter kant geschoven.... Maar wat hij doet....? Ik weet het niet....

Ik kan trouwens nog de nieuwere pook plaatsen, en het oude bakje eroverheen zetten.... Die werkt volgens mij wel op 2 standen, dan moet je de knop ligt indrukken om te schakelen van N naar R of D, en naar P moet je de knop helemaal indrukken.... Idee?

Dank voor je reactie trouwens. :yummie:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2010 11:28 #817928 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...
bij het verstellen van de versnelling gaat de gehele pook naar voor/achter kantelen, dat spreekt voor zich.

in de N wordt de ontkoppelklep ook altijd (dus puur op basis van de positie van de gehele pook) ingeschakeld.

het punt waarvoor ik denk dat het veertje dient, is iets wat er gebeurt op moment dat de pook nog in R of D staat, maar je er tegen gaat duwen of trekken om hem via N naar de overliggende stand te zetten.

als eerste wat er moet gebeuren is namelijk dat de kop van de pook iets kantelt ten opzichte van de stang. Hierdoor wordt een contact in de kop van de pook gemaakt (je ziet de contactpunten zitten op je eigen foto's) waardoor de ontkoppelklep al geactiveerd wordt terwijl de pook nog in D of R staat.

Dit is hetzelfde effect als het licht indrukken van de knop bij latere types.
(daar zit dan een micro schakelaar onder de pook, met draadjes die af en toe wel eens afbreken....)

de oplettende luisteraar hoort een zacht metalig tikje bij het indrukken van de pook knop.

bij de eerste pook zoals jij hebt is dit systeem nogal gammel en dit was dan ook precies de reden waarom het alleen in 1976 en 1977 zo verkocht is.


Een tip van mijn kant is om het onderdelenboek van de eerste versie te zoeken (V3C heeft het digitaal online staan voor leden, trouwens) en daarin de exploded view van dit type pook te zoeken. Daar kom je dat veertje en de juiste inbouwvolgorde ongetwijfeld tegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2010 08:29 #818104 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...
Dank voor je uitleg. Dit heeft mij wel doen besluiten om toch het nieuwe type pookje te plaatsen. Die zit er nu dan ook in. Ik wilde in eerste instantie ook het plaatje met de orange P R N D plaatsen, maar het nieuwe pookje is niet makkelijk uitelkaar te halen.... Dus dan laten we het veiligheidshalve maar zo.

Maar hij werkt gelijk een stuk beter !!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2010 11:29 #818143 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...
kan je in functioneel opzicht gelijk geven. Optisch zie ik liever de kantelpook, zeker bij een bruin dashboard.

Robbert-Jan Veraa wist mij te vertellen dat er vanaf 1978 service kits verkocht zijn waarbij een compleet nieuw pookmechanisme, samen met het latere model lichtschakelaar (de draaiknop met 2 tuimel schakelaars links en rechts ervan, in plaats van de 5 druk knoppen) in 1 set zat.

daarmee kon je de 2 belangrijkste dashboard verschillen tussen 1977 en 1978 naderhand laten wijzigen naar de verbeterde versie.

werken de drukknoppen voor het licht nog wel goed?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2010 15:07 #818189 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...

antiekeradio;134503 schreef : kan je in functioneel opzicht gelijk geven. Optisch zie ik liever de kantelpook, zeker bij een bruin dashboard.

Robbert-Jan Veraa wist mij te vertellen dat er vanaf 1978 service kits verkocht zijn waarbij een compleet nieuw pookmechanisme, samen met het latere model lichtschakelaar (de draaiknop met 2 tuimel schakelaars links en rechts ervan, in plaats van de 5 druk knoppen) in 1 set zat.

daarmee kon je de 2 belangrijkste dashboard verschillen tussen 1977 en 1978 naderhand laten wijzigen naar de verbeterde versie.

werken de drukknoppen voor het licht nog wel goed?


Dat is dan weer grappig, maar het dashboard is dus niet bruin. Maar heb wel het embleem op de achterklep gehad. En er staat er 1 te koop, een blauwe, en daar zit het embleem ook op met chromen handgrepen.... www.volvo300club.nl/advertenties.php?adid=2685

Dus het misstaat in dit geval dus niet.

Die setjes waar jij het over hebt zijn ook niet meer te krijgen zeker? Ik had ook het liefst het orginele pookje gehad natuurlijk...

Drukknop voor het ligt, er zit een klein "paneeltje" links van het stuur, en geen drukknop... Een uitsteekende draaiknop, met een orange punt eraan...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2010 19:43 #818233 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 low...
ja dat is dus de gemoderniseerde versie al.
wat me daarvan altijd opvalt is dat het plastic zo grijs uitslaat.

de aller-allereerste 343's hadden daar 5 vierkante knoppen naast elkaar zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD