show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-04-2018 22:42 #974768 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dat is ook grappig Niels, het schijnt dat precies deze oliefilterdop geschikt is voor BMW motoren, ik weet alleen niet of de tweewielige soort daar ook toe behoort..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2018 14:20 #974930 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Om de oliekeerring te monteren heb ik de bijbehorende bout gebruikt en een ring die bovenaan de schokbreker van een Daf 55/66 etc zit. Dat is een komvormige ring die precies op de buitenzijde van de keerring valt. Door de bout aan te draaien trek je de keerring naar binnen en kun je mooi de diepte zelf bepalen door eventueel een extra ring onder de boutkop te leggen.

Als ik wist hoe je met de iPad een foto kunt maken van deze ring en hier kunt plaatsen zou ik dan doen, dus tips?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-04-2018 15:59 #974931 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ik heb het vermoeden dat jij de keerring aan distributiezijde bedoeld?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2018 18:24 #974936 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;249737 schreef : Ik heb het vermoeden dat jij de keerring aan distributiezijde bedoeld?

Ja, en ik heb nu het vermoeden dat jij de keerring achter het vliegwiel bedoelde :crazy1:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-04-2018 19:38 #974937 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dat bedoel ik niet alleen, dat ga ik ook doen :yesyes: :D

Geeft niks meneer Hengel, wie weet komt de keerring aan de distributiekant er straks ook nog aan met incontinentieverschijnselen, in Rotterrrrdam zouden ze zeggent; "tje weet 't maar nooit"....of zoeits.

Ik heb om het voor de gein even uit te proberen de original aufname nog een keer om de prise as gepleurd en daarna de spliksplinternieuwe aftermarket ring eromheen gestouwd, van beide een retekort filmpie;

Originele borgring:

[youtube]6f2q-KnYC00[/youtube]

Aftermarket borgring:

[youtube]S4G9S7vr-aI[/youtube]

Aangezien de binnenste ring van het lager met de as meedraait lijkt me de aftermarket borgring eigenlijk geen enkel probleem opleveren, hij past prima in 'the groove'
(je weet wel, als get in the....ooit door Madonna gezongen)

Overigens past de bij Conrad gekochte borgring voor in de boring van het staartstuk ook prima, de vorm is een ietsiepietsie anders maar dat mag de pret niet drukken.

Morgen naar het werk voor wat voorbereidingswerkzaamheden (WD40 rondspuiten, maten van bouten en moeren noteren en her en der wat foto's nemen ter bestudering en inzicht)

Dan meteen het nieuwe prise as lager eromheen persen en in het staartstuk, kan ik eindelijk weer verder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-04-2018 16:21 #974950 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zo gezegd, zo gedaan...

Vanochtend in de werkplaats de 340 op de brug gehesen en eens even bekeken hoe het ook al weer allemaal zit rondom die koppeling.
Vooral de manier van bevestiging van de achterste motorsteunen wierp wat vragen op bij mij, en die zijn per heden beantwoord.

Meteen even de gelegenheid ter baat genomen om flink wat WD40 over diverse bouten en moeren te spuiten en te kijken welke maten deze hadden, hiervan notities gemaakt voor het werkvoorbereidingsdocument zodat het werken straks hopelijk wat vlotter gaat, en als begeleiding voor een eventuele how-to met natuurlijk een oceaan aan foto's erbij ter verduidelijking, want in de praktijk blijkt steeds maar weer dat de leer en begrijp volgorde is; lezen, zien, zelf doen.

In mijn hoofd wordt de klus al steeds wat kleiner, en eenmaal gedaan durf ik wel te beweren dat het misschien best wat tijd kostte maar het uiteindelijk allemaal een stuk minder spannend was dan het leek.

Een paar van die foto's deel ik hier ter lering ende vermaak alvast;

Bovenste bevestigingspunten van de motorsteunrubbers:



Het plaatje rechts van de moer dient ter bescherming tegen de hitte van de uitlaat:



De bevestiging van de motorsteunrubber 'bracket' aan het subframe met inbus 6 boutjes:



Bevestigingspunten van de BDP sensor, het valt me op dat geen enkele werkinstructie daar rekening mee houdt...:




En daarna was het tijd om het nieuwe lager om de prise as en in de boring van het staartstuk te persen, dit was met de aangeschafte stukjes buis zo gepiept, ook hier werkte mijns inziens het principe; een goede voorbereiding is het halve werk.

Foto's van het geassembleerde geheel volgen nog als ik verder ga met het assembleren van het koppelinghuis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-04-2018 16:41 #974951 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zou ik toch bijna vergeten zeg, buiten stond een door een collega meegenomen witte 240, dat schreeuwde natuurlijk om een foto momentje, kun je meteen zien dat de 240 toch een aardig maatje groter is:



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-04-2018 17:22 #974993 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zojuist even een nieuwe borgring in het staarstuk gemonteerd en een nieuwe starlock ring, deze laatste heb ik met behulp van het stukje buis gemonteerd waarmee ik ook het nieuwe lager om de prise-as heb geperst.

Daarna het blik lagervet opgengetrokken en beide zijden voorzien van een ruime hoeveelheid vet, onder het motto; 'baat het niet....'
Wellicht dat het vet aan de buitenzijde redelijk snel wat vuil wordt, het stoot tegelijkertijd ook vocht af en zorgt ervoor dat de boel ter plekke niet snel gaan roesten.

Nog even wat plaatjes van het geheel natuurlijk:









Morgen denk ik verder met het her-assembleren van het koppelinghuis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2018 19:27 #974996 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;249803 schreef :



Morgen denk ik verder met het her-assembleren van het koppelinghuis.


Dat deukje wat je rechts ziet moet naar beneden wijzen :y:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-04-2018 21:21 #974998 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Bedankt voor de tip, dat had ik gemakkelijk over het hoofd kunnen zien, ik kan op dit moment alleen even niet bedenken waarom dat zo is.

EDIT: terug naar de demontage foto's bladerend heb ik het vermoeden dat dit dient als een soort ontluchting of zich ophopend vocht af te voeren....Jip, dat zal het zijn, dat moet haast wel....toch?....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD