Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2012 11:33 #917299 door V300 register
De reden vind ik nogal slecht. Ik denk dat het onderhouden van rijden van een oudere auto nog altijd vele malen schoner is dan het maken en rijden van zo'n $#!+-bak als een Prius...of die kleine autootjes die over 'n paar jaar allemaal de schroothoop op gaan..
Dit is met name zonde voor de oldtimers van lagere waarde, of waar echt weinig mee wordt gereden.

Zonde dat (met name) de liefhebbers weer het haasje zijn, omdat er een aantal lui misbruik/handig gebruik maken van de regels.

Overigens moet ik eerlijk bekennen dat het belastingvrij rijden voor mij ook een van de redenen is om een oudere auto te nemen, maar absoluut niet doorslaggevend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 11:55 #917301 door Floris Schropp
ik vond dit wel een mooie, goede reactie www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4850245,5000068#msg-5000068

Het regeerakkoord is zeer globaal opgesteld, als richtlijn. Dit gaat in de komende jaren op details uitgewerkt worden. In het regeerakkoord staat de nieuwe maatregel als volgt omschreven:

?De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen
afgeschaft.?

Hieruit kun je twee dingen opmaken.

1. Men weet in Den Haag nog niet hoe men dit exact gaat invullen.
2. Men wil partijen die zich op mobiliteit en oldtimers concentreren (FEHAC, BOVAG, ANWB, KNAC) een reactie ontlokken.

Kijk, in Den Haag stoort men zich mateloos aan de knakenrijders die 25.000 kilometer per jaar belastingvrij rondkachelen in een oude stinkdiesel. Uit milieuoverwegingen wil men die groep gaan aanpakken. Iedereen weet dat hobbyisten die een paar honderd of paar duizend kilometer per jaar rijden geen wezenlijke bijdrage leveren aan de uitstoot van schadelijke gassen. Het gaat om de verhouding tot de liefhebberij. De stoomboot van Sinterklaas en vuurwerk met Oud & Nieuw - beide behoorlijk milieuvervuilend - gaan ze ook niet afschaffen.

Den Haag heeft heus wel oog voor het behoud van industrieel erfgoed. Men wil echter tot een goede regeling komen die de fiscale profiteurs geen kans meer geeft. Daarvoor zal men advies inwinnen van experts, zoals de FEHAC. Hetzelfde gebeurt op andere vlakken: als het zorgstelsel wordt aangepakt, laat men zich ook uitgebreid voorlichten door hoogleraren, medici etcetera. Men gooit in het regeerakkoord bewust de knuppel in het hoenderhok om de FEHAC en andere partijen tot actie te bewegen en met actie bedoel ik dat men de dialoog aangaat. In gezamenlijk overleg komen de regering en de instanties dan tot een goed voorstel dat aan de Tweede Kamer wordt voorgelegd. Er zijn genoeg constructies denkbaar die het erfgoed bewaken en de centenrijders aanpakken (verplicht een dagelijks auto bezitten naast de oldtimer, een 50-dagenkaart, brandstoftoeslag voor LPG en diesel etcetera). De regering geeft zelf al aan dat alles in deze kwestie draait om het milieu. Den Haag krijgt het nooit aan Nederland uitgelegd als je dan alle oldtimerbezitters gaat aanpakken, ook de hobbyisten.

Kortom, geen reden tot paniek. Wij zijn een land dat zuinig is op cultuur en historie. Dat zet men heus niet overboord. Den Haag wil gewoon werken aan een goede, faire regeling die ??k genade vindt bij groeperingen die zich sterk maken voor het milieu. Zo werkt het poldermodel: met een degelijk compromis iedereen (redelijk) tevreden stellen. Aan de FEHAC, de BOVAG, de ANWB en de KNAC nu de schone taak in actie te komen en samen met de ambtenaren een bevredigend plan te bedenken.


Wat ik het kromst vind is de accijnsverhoging op LPG.
LPG is het milieuvriendelijkst van alle brandstoffen, dus voor het milieu gaat dit niet helpen. Denk aan een dikke amerikaan van 2500KG. Die LPG-tank gaat er als eerste uit denk ik zo, dat kan gewoon 1K op jaarbasis schelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2012 12:02 #917302 door V300 register

volvofiel;207378 schreef : Met kwantitatief onderzoek kun je geen sociale verschijnselen of fenomenen onderzoeken.

Onjuist! Ik heb me gespecialiseerd in kwantitatief onderzoek naar sociale/politieke uitingen (krant/online media). Ik noem het w?l: wetenschap met een enorme slag om de arm :D
Maar sommige dingen kun je gewoon keihard meten hoor, de resultaten interpreteren is alleen wat lastiger, maar geven vaak goed inzicht in waar 'het allemaal heen gaat'. Als je gaat filosoferen over wetenschap kun je uiteindelijk elke opgedane 'kennis' over 'feiten' in twijfel trekken, wiskunde lijkt me het moeilijkst te ontkrachten, maar daarover kun je weer zeggen dat het abstracties zijn die orde in de chaos brengen. Ze zegt niets over wat 'waar' of 'onwaar' is. Herhaaldelijk experimenteren om iets te bewijzen is trouwens niet voldoende: je moet het namelijk oneindig volhouden wil je kunnen beweren dat het waar is. Het idee van wetenschap kan ook zijn dat je iets probeert te ontkrachten wat al voor 'waar' aangenomen wordt (een voorbeeld vinden in welke situatie het 'ware' verschijnsel niet voorkomt). Als je dat kan, weet je zeker dat d?t het antwoord niet kan zijn.

Met andere woorden:

ik ben GEWOON tegen dit regeringsakkoord ;) :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 12:22 #917303 door 16673-dummy

punkazz;207389 schreef : Onjuist! Ik heb me gespecialiseerd in kwantitatief onderzoek naar sociale/politieke uitingen (krant/online media). Ik noem het w?l: wetenschap met een enorme slag om de arm :D


Dat is nou het leuke ervan; vanwege de discutabiliteit (is dat een woord?) zegt de een dat het niet mogelijk is, de ander zegt van wel mits je maar genoeg reflectie (laat ik het zo maar even uitdrukken) toepast.
Daarom kun je ook prima vanuit een 'biased viewpoint' onderzoeken (m.a.w. het hoeft niet objectief te zijn), zolang je je daar maar bewust van bent.

Wat een discussie. Eesrtvolgende sleuteldag de brugindeling maar bepalen op basis van gespreksgroepen :D
Alle sociologen op een rijtje zetten en bespreken en tot de conclusie komen dat... je ze allemaal op een rijtje kunt zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
30-10-2012 12:45 #917304 door alex kokkeler (GAST)
Ik ben maar een simpele boerenlul, die ff de conclusie wil trekken.
"Er wordt hier veel gepraat, maar weinig gezegd."
Rijp voor de politiek!
:p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2012 12:59 #917305 door V300 register

volvofiel;207390 schreef : Daarom kun je ook prima vanuit een 'biased viewpoint' onderzoeken (m.a.w. het hoeft niet objectief te zijn), zolang je je daar maar bewust van bent.

Idd, en zolang je resultaten er maar niet 'skewed' uitkomen, want dan heb je de vraag teveel 'gestuurd' of onbegrijpelijk gesteld :D

Hehe, ik mis studeren best wel een beetje...

De reactie van Wim had ik nog niet gelezen, maar ik kan me er helemaal in vinden:

eipmiw;207375 schreef : Ik zou jouw standpunt uit kunnen leggen als 'cognitieve bias' dat wil zeggen:
het zoeken (en vinden) van informatie die je eigen ideeen bevestigen.
Iedereen bekijkt het huidige akkoord vanuit zijn/haar eigen standpunt, en als daar dan ergens een pijntje is, dan is het foute boel.
Natuurlijk hecht ik ook aan het handhaven van ons cultureel erfgoed, maar heb ik daar vrijstelling van wegenbelasting voor nodig? Als dat je enige argument is om cultuurhandhaver te willen zijn dan ben je, in mijn ogen verkeerd bezig.

Ik vind het een acceptabel akkoord. Nederland is een bedrijf en dat moet pragmatisch worden gerund. Dat doet soms wat pijn, maar so be it.
Als bijna 59-jarige ben ik blij dat ik nog werk heb. De ingrepen in de WW zijn, zeker voor de oudere werklozen, vele malen ernstiger dan onze lullige belastingvrijstellinkjes


Dit wil niet zeggen dat 'we' niet kunnen proberen de afschaffing tegen te gaan. Met goede argumenten en voorbeelden in een passend jasje kom je een heel eind!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2012 13:18 #917306 door V300 register
Als kanttekening in het 'milieuverhaal":
De zgn carbon footprint van een auto word uitgedrukt in CO2 uitstoot. Bij de produktie van een auto komt 14% van de 100% CO2 uitstoot vrij. De gemiddelde auto leeft 10 [?] jaar.
Een auto van 30 is dan al 2 keer niet geproduceerd, dat is 28 procent. En dan heb ik het nog niet eens over ontwikkeling; daar zitten ook nog de nodige procentjes in. Verder loopt een goede 340 1 op 13 a 15. Hetzelfde als een Prius, maar dan zonder de restaccu's. Hmmmm.....
En verder is de 340 geweldig, en de Prius pruts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 14:01 #917307 door Floris Schropp

Ygis67;207393 schreef : Als kanttekening in het 'milieuverhaal":
De zgn carbon footprint van een auto word uitgedrukt in CO2 uitstoot. Bij de produktie van een auto komt 14% van de 100% CO2 uitstoot vrij. De gemiddelde auto leeft 10 [?] jaar.
Een auto van 30 is dan al 2 keer niet geproduceerd, dat is 28 procent. En dan heb ik het nog niet eens over ontwikkeling; daar zitten ook nog de nodige procentjes in. Verder loopt een goede 340 1 op 13 a 15. Hetzelfde als een Prius, maar dan zonder de restaccu's. Hmmmm.....
En verder is de 340 geweldig, en de Prius pruts.


hmm. nooit met een prius gereden of met iemand meegereden die wel begrijpt hoe je met een kleine motor om moet gaan?

Sorry dat ik offtopic ga, maar ik wordt echt supermoe van dat Prius-haten.
Die accu's worden voor meer dan 90% gerecycled, er zit een ruime "statiegeld"vergoeding op als je ze inlevert (let op, damen en heren slopers: er zit dik geld in!) en ze blijken veel langer mee te gaan dan de voorzichtige opgave van Toyota. Daarnaast is de hoeveelheid nikkel (een van de vele zeurpunten, ik kies er maar eentje..) die Toyota nodig heeft voor al zijn auto's werkelijk nietig vergeleken met de totale productie nikkel. Dus ga niet een goed initiatief, namelijk electrisch rijden toegangkelijk maken, zitten afkraken op 1 industrie - laat staan 1 bedrijf.

De gen 1 van mijn ouders (de 7e in Nederland) is nu 2e auto en ruim over de 200.000 heen en doet nog steeds 1:20 met het eerste pack. Wat te denken van al die Prius-taxi's in New York en Australie? Vast slechte auto's ja. :hmmz: De laatste generatie Prius is nu 1e auto bij hun en doet het nog beter met makkelijk 1:25. Dat zijn loeizware, superluxe auto's. Geen lamme polo 3L met barkrukken als stoelen, die er met 200K op de teller domweg allang mee is opgehouden. Opzichzelf zijn de Priussen al zuinige auto's, maar als je kijkt in welke klasse ze vallen al helemaal. We zijn met die auto's op vakantie geweest en dit zijn echte gemiddelden. Mijn pa rijdt nu 1000KM in de week met die nieuwe generatie. Als je wil kan ik je statistieken opsturen?

Als je er mee gaat planken, pedal to the metal zoals Top Gear het wist te presenteren, dan haal je het niet nee. 1225KG op een 1.4, zonder turbo. Vind je het gek. :crazy2: Top Gear is vet, maar neem het met een korrel zout. Ga jij eens scheuren met een 340. 1:8 is zo gedaan hoor!

Kleine motortjes moet laten je doen waar ze goed in zijn. Constant rijden. En bij de prius moet je het accupack ook laten werken. Afremmen op de motor. Dan haal je prima resultaten waar je echt niks negatiefs over kunt verzinnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2012 14:21 #917308 door V300 register
Mijn probleem met de prius is dat hij elk gevoel van autorijden wegfiltert. Daarmee is het een goede reisauto, maar voor een rijliefhebber als ik toch teleurstellend. (paps en mams hebben een gen2 prius). voor zover het prius-bashen.
WBT belastingvrijstelling: Ik heb me er bij de koop van mijn auto al bij neergelegd dat ik mogelijk tot het einde der dagen belasting moet blijven betalen. Dat vind ik allemaal prima, maar dan wil ik w?l kunnen rijden waar ik wil, wanneer ik wil. En niet dat ik straks niet eens meer voor mijn deur mag parkeren omdat ik toevallig binnen de bebouwde kom woon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2012 14:27 #917309 door V300 register

setsunakaede;207395 schreef : maar dan wil ik w?l kunnen rijden waar ik wil, wanneer ik wil. En niet dat ik straks niet eens meer voor mijn deur mag parkeren omdat ik toevallig binnen de bebouwde kom woon.

+1!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets