Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 13:49 #876211 door V300 register
Het is natuurlijk onzin dat men 150 miljoen extra pj aan belastingen zal binnen halen. Overigens zag ik dat mijn voorstel dus niet mocht, lekker handig dus.

Want iedereen weet dat die dingen vaak geschorst zullen worden en dan in een paar zomermaanden van stal gehaald worden. Kortom, wellicht dat men 50 a 75 miljoen extra binnenhaalt....

Je zou natuurlijk kunnen beslissen om alleen de benzineoldtimers nog vrij te stellen, omdat deze dermate onzuinig lopen dat het uit finaniceel gewin geen zin heeft daar veel in te rijden. Deze rijden bij veel rijden al zo onzuinig dat men meer moet tanken en meer moet betalen. Maar dan komt de overheid niet geloofwaardig over gezien het milieu effect. (wat ze in feite weinig interseerd maar altijd een leuke idee is om de belastingdruk te verhogen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2011 13:53 #876212 door Mark Smeets

Markvictor;177220 schreef : (wat ze in feite weinig interseerd maar altijd een leuke idee is om de belastingdruk te verhogen)


Deze zin vat eigenlijk ons hele belastingstelsel samen.

In elk geval lekker kut, want ik heb de 760 gekocht juist omdat hij belastingvrij was, anders was hij nog maar half zo duur geweest en had ik net zo goed een 87'er (met verzinkte carrosserie) kunnen kopen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 13:57 #876213 door V300 register
Ik kan nog wel een regeling bedenken. Oorspronkelijk was het ingevoerd wegens het behoud van het historisch wagenpark teminste dat was ook een reden...

Zullen wij eens gaan pleiten voor het behoud van in Nederland gebouwde auto,s zoals dafjes en de volootjes.....

Deze zijn toch van cultuurhistorische waarde. Immers, als men deze boel afschaft wil je niet weten wat er van overblijft... Dat zal niet veel zijn.... En het behoud van Nederlands erfgoed is toch belangrijk? En gezien dat dit een zeer kleine groep is, is deze groep voor de overheid wel intersant om als belasting vrij te pepleiten.

Maar ik denk dat je geen vrienden maakt bij de Fehac als je dit gaat pleiten.

Het is dadelijk niemand vrijstelling of bepaalde groepen. Wij moeten er met argumenten tussen zien te komen, en voor jezelf kiezen. Andere doen dat ook! De Fehac zal voor iedereen kiezen dus iedereen belastingvrij willen laten houden. Maar geloof me, dat gaat niet werken. Dan word dadelijk iedereen niet meer belastingvrij.... We moeten voor ons zelf opkomen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 16:12 #876226 door V300 register
dat het afschaffen van de gehele vrijstellingsregeling voor oldtimers 150 miljoen gaat opleveren, is nog lang niet zeker:

- Momenteel laat men een auto gewoon in de verzekering tijdens stallingsperiodes. Als er MRB betaalt moet worden ga je een auto dan natuurlijk gewoon schorsen. daar gaat al minstens de helft van het bedrag.

- Collectors' item auto's zoals vooroorlogse autos hebben vaak geeneens een kilometerteller, dus hoe moet je daarbij een stand bijhouden? regelingen op basis van kilometrage gaan er voor oldtimers zeker niet komen.

- Fraude met kentekenplaten zal veel meer gaan voorkomen. Vaak hebben de echte verzamelaars meerdere zeer vergelijkbare auto's. Doe er 1 in de belasting en hang het nummerbord op het exemplaar waar je mee wilt gaan rijden.

- Voor mensen die niet willen frauderen en ook niet z? rijk zijn dat ze 5 auto's in de wegenbelasting kunnen betalen, wordt het gewoon einde autohobby.

- Het rijdend houden van oldtimers is een beleidsdoel op zich, in het kader van het in stand houden van "mobiel erfgoed". In de verhouding tussen de enorme investeringen die eigenaars vaak gedaan hebben in hun oldtimer (daar hadden ze in sommige gevallen 2, 3 of nog meer aygo's van kunnen kopen) en de zeer beperkte bijdrage vanuit de overheid door belastingvrijstelling is dit tot nu toe in de afweging altijd uitgevallen in het voordeel van de eigenaars.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 16:25 #876228 door V300 register
Maar toch zou het 'eerlijk' zijn, erfgoed of niet.

Iemand met een monumentaal pand moet ook z'n g/w/e en onroerendgoed/woz belasting etc betalen. Die panden zijn natuurlijk een stuk duurder...

Bij het zwembad betaal je immers ook meer als je vaker gaat.

*Edit: Dus ze moeten in heel Europa gewoon een lijn trekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2011 16:47 #876231 door Mark Smeets

slb_340;177237 schreef : Maar toch zou het 'eerlijk' zijn, erfgoed of niet.


Vergeet wel niet dat voor deze auto's al 25 jaar belasting is betaald! Import daar gelaten ;)
Wat het probleem is, is dat 'vroegaaah' auto's van 25 jaar ?cht oud waren! De meesten waren na 10 / 15 jaar afgeschreven of doorgerot. Dat is nu niet meer zo. in een oude Volvo of Benz, maar ook audi of BMW van 25 jaar oud kun je nog prima dagelijks rijden, kom je gewoon met het verkeer mee, en hoef je geen gemakken te missen als je een leuke uitvoering hebt.
Ik denk dus dat een redelijke regeling zou kunnen zijn om de grens van 25 jaar naar 30 of misschien zelfs 35 te verleggen (wel in stappen om de markt niet te verpesten). Tegen die tijd is de onderdelen voorziening gewoonweg te schaars. Alhoewel ik mezelf ook over 10 jaar nog best dagelijks in mijn 760 en 360 zie rijden, veel slijtage delen zijn al in repro of hebben we op voorraad, en olie en bougies blijven gewoon beschikbaar..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 21:31 #876254 door V300 register

slb_340;177237 schreef : Maar toch zou het 'eerlijk' zijn, erfgoed of niet.

Iemand met een monumentaal pand moet ook z'n g/w/e en onroerendgoed/woz belasting etc betalen. Die panden zijn natuurlijk een stuk duurder...

Bij het zwembad betaal je immers ook meer als je vaker gaat.

*Edit: Dus ze moeten in heel Europa gewoon een lijn trekken.


Vergeet niet dat je voor een pand onder monumentenzorg ook subsidie kan krijgen voor restauratie, wat je dan natuurlijk combineert met verbeteringen aan de isolatie etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2011 11:16 #876276 door V300 register
Verkapte millieusubsidie dus. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2011 11:17 #876277 door V300 register
Enfin, die leeftijd verleggen, eerst met 5, en dan nog eens met 5 jaar - zie ik ook wel wat in ja. Daar heb je 'n punt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2011 11:17 #876278 door V300 register

slb_340;177237 schreef : Maar toch zou het 'eerlijk' zijn, erfgoed of niet.

Iemand met een monumentaal pand moet ook z'n g/w/e en onroerendgoed/woz belasting etc betalen. Die panden zijn natuurlijk een stuk duurder...


dat klopt wel, maar voor restauraties aan echt monumentale panden wordt ook van allerlei kanten subsidie verleend. En dat is bij mobiel erfgoed niet het geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets