Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-04-2010 15:58 #825534 door V300 register
Inderdaad. En aangezien de gemiddelde Nederlander welvaart genoeg heeft om hoog in de piramide van Maslow te staan is het zo slecht nog niet.

En dat je moet werken om te leven zal nooit anders worden. Daar draait natuurlijk de hele economie op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2010 18:48 #825606 door V300 register
Weer Volvo-gerelateerd: vandaag even de 360 inj. uitgelaten. Wat een heerlijke wagen is dat toch! En dan zit je dus steeds met het gevoel: hij is van 1987.... Ik ga deze wagen iig niet verkopen, maar (weer) een tijdje wegzetten. Misschien over een tijdje alsnog gas inbouwen en kilometers vreten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2010 19:33 #825608 door V300 register
Had er van de week nog een discussie over. Die vrijstelling tot 1987 heeft tot gevolg dat je de mooiste klassiekers van 1987 of later voor een aanzienlijk gunstigere prijs kunt kopen dan die van daarvoor, juist om die reden.

Volgens eenzelfde principe had ik, mits in het bezit van de nodige contanten, een Panda uit voorraad kunnen kopen met aanzienlijke korting omdat er nu een nieuwe versie is die belastingvrij is ivm lagere CO2-uitstoot. In de praktijk is het verbruiksvoordeel waarschijnlijk nihil, en over die 200 euro wegenbelasting per jaar (want daar hebben we het over) kom ik wel heen.

Anders is het met de invoering van een kilometerheffing zoals voorgesteld, met een (waarschijnlijk enorme) opslag per kilometer vanwege de leeftijd. In zo'n geval ben je met een '87er wel heel duur uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-04-2010 22:34 #825638 door alex kokkeler (GAST)
Owkee,maar mijn Chrysler Voyager uit '89 zuipt veel en kost dus wel handen vol geld aan belasting... balen.
Dit was samen met renault een van de eerste MPV in een modern jasje.
En daar zie je er dus ook weinig tot geen meer van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-04-2010 09:47 #825654 door V300 register

Alexdepalex;139736 schreef : Owkee,maar mijn Chrysler Voyager uit '89 zuipt veel en kost dus wel handen vol geld aan belasting... balen.
Dit was samen met renault een van de eerste MPV in een modern jasje.
En daar zie je er dus ook weinig tot geen meer van.


Gisteren zag ik toevallig nog een afgeragde Renault Espace Phase 1 rijden. Ik dacht dat het een 87'er was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-04-2010 11:32 #826980 door V300 register
ALV FEHAC

Gisteravond was ik samen met onze secretaris Stefan Ruizendaal namens V3C aanwezig bij de Algemene Leden Vergadering van de FEHAC.

Het onderwerp bevriezing belastingvrijstelling heeft de volle aandacht van de FEHAC en men gaat proberen de juiste contacten te vinden om het uitstel van de kilometerheffing ook te vertalen naar het vertragen van de geplande verhogingen van de wegenbelasting.

De bevriezing van de vrijstelling is in de tweede kamer verkocht onder het mom van 'als oude auto's weinig rijden hoeven ze ook niet veel te betalen, met of zonder vrijstelling' maar nu blijkt dat de kilometerheffing voorlopig niet doorgaat zou het wel zuur zijn als je juist voor de post-1986 klassiekers in wording in de periode tussen 2013 en het punt dat een ander systeem er w?l een keer door komt ontzettend veel zou moeten betalen voor de weinige kilometers die er gemiddeld mee gereden worden.

Doelstelling FEHAC: het 'vastpinnen' van de vrijstelling weer ongedaan maken (al dan niet met gewijzigde leeftijd voor vrijstelling - internationaal is algemeen aangenomen dat 30+ jaar een klassieker is).

Om uit te zoeken waar alle partijen staan en welke ingangen het beste gebruikt kunnen worden om dit standpunt naar voren te brengen moet veel werk gedaan worden in de trant van doorspitten van verkiezingsprogramma's, vergelijken van formuleringen/bewoordingen, bekijken van gebruikte berekeningen, etc.

Er gaan binnen FEHAC stemmen op om een betaalde kracht in dienst te nemen die inhoudelijk werk gaat verrichten voor de organisatie (ze hebben momenteel al iemand die parttime het secretariaat beheert).
De haken en ogen die hierbij komen kijken, vooral financieel, zijn voor ons een aanleiding om hier in bestuur en volvoice over te gaan spreken en schrijven. Ik heb zelf nog niet bepaald of ik dit een goed idee vind of niet, en ga in overleg met de rest van het bestuur kijken wat we er mee gaan doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-04-2010 13:43 #826985 door V300 register
Wat doen ze dan met de wagens die nu 25 jaar al zijn maar nog geen 30? Deze zijn namelijk al vrijgesteld, maar zouden zo maar ineens weer kunnen gaan betalen tot ze 30 zijn. Dus wanneer ze dit voorstellen is een overgangsregeling ook gewenst.

Je zou kunnen denken aan elke wagen die op 1 jan 1987 op het kentekenbewijs staat moet 30 jaar oud zijn om vrijstelling te krijgen. Het linke hieraan is wel, stel dat men zegt dat is goed en mijn draait het over 5 jaar alsnog terug hebben we helemaal niks. Bedoel dat ze dan zeggen nu is er km heffing dus ze vallen daarin. Met andere woorden 30 plus is oke, maar dan ook nooit meer in de km heffing!


Ambtenaren hebben overigens al voorgesteld vanwege het tekort om de vrijstelling maar helemaal af te schaffen, laat staan te veruimen. Maar goed, dat zijn amtebenaren idee?n daar zijn er 10.000 van en wellicht dat enkele honderden het halen.

En er word ook misbruik gemaakt door bepaalde personen van de regeling. Weet je hoe dit misbruik heel makkelijk uit te sluiten is door de nederlandse overheid? Dat is namelijk heel simpel. Een wagen moet minimaal 25 of 30 jaar in Nederlands kentenenbewijs staan. Kijk maar eens hoe veel van die ingevoerde wagens er rijden die voor dagelijks gebruik bestemd zijn. Dat is heel iets anders dan een liefhebben die 25 jaar goed voor zijn wagen heeft gezorgd....

Ik denk niet dat de Fehac dit voor gaat stellen, maar onder de groep invoerders zitten de meeste misbruikers. Voor de 340 rijders is het ook de meest gunstige regeling, er zijn maar weinig invoer wagens. Komt voor, maar 95% is nederlands.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2010 13:57 #826986 door Mark Smeets
Dit is maar een idee van de FEHAC, dus er zijn nog lang geen regelingen etc. Maar uitteraard komt er dan en overgansregeling, als de regel 30 jaar word. Het is veel te lastig ook om auto's van 28 jaar opeens weer 2 jaar te laten betalen...

Mbt het invoeren heb je groot gelijk. Er rijdt een groot aantal Mercedes diesels van 25 jaar of ouder met nieuw kenteken. Echter sluit je op die manier ook weer een aantal echte liefhebbers uit. Onze kubel is ook uit Duitsland ingevoerd, maar heeft afgelopen jaar nog geen 1000 KM gereden door de slechte en natte zomer en het feit dat pap 2 maanden in Engeland heeft gewerkt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-04-2010 14:02 #826988 door V300 register
Tja daar moet echt iets aan gedaan worden. Als ze dit namelijk doen kunnen ze de helft wegstrepen. Dan is de regeling veilig gesteld, en kost hij niet te veel. Als ze dat niet doen, voeren ze die regel echt niet meer in. Zou het liefst met terugwerkende kracht. 25 of 30 jaar nederlands kentekenbewijs.

Daarbij is die regeling mede ingevoerd voor het behoud van het nederlandse wagenpark. Toch niet voor het duitse lijkt mij....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-04-2010 14:30 #826994 door V300 register
Och, met de sloopregeling wordt ook vooral de autoindustrie in Duitsland en Frankrijk gesteund. En natuurlijk een beetje de Nederlandse dealer, maar het buitenland heeft er veel belang bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets