Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2010 12:30 #856699 door V300 register

mvdplas;160590 schreef : Goede hoop voor 87er bezitters onder ons, wanneer je aan kan tonen dat de productiedatum in 1986 ligt, is er toch vrijstelling van de MRB per 1-1-2012 mogelijk. Een aantal mensen op het saabforum is dit gelukt aan de hand van hun chassisnummer. Zie ook het topic op saabforum: www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=85245

yeehaa!



dat moet met die van jou wel lukken, die is van 01-01-1987, hoe bevalt de volvo?
ik mis hem nog wel hoor, zeker met dit weer..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-06-2011 22:36 #876154 door V300 register
SCHOP

Staatssecretaris van Financi?n Frans Weekers heeft een 'autobrief' doen uitgaan in verband met de discussie rondom de belastingvrijstellingen voor zuinige auto's. De brief behandelt echter meer dan alleen de vrijstellingen voor de Pandae en Prii van deze wereld, namelijk de belasting op motorvoertuigen in de breedste zin van het woord. Ook de vrijstelling voor motorvoertuigen ouder dan 25 jaar komt zijdelings weer ter sprake.

Weekers stipt namelijk aan: "Ik ben voornemens om, mede met het oog op de taakstelling van de Belastingdienst, de bijzondere regelingen in de autobelastingen opnieuw en breder tegen het licht te houden en daarbij het al dan niet handhaven van iedere regeling meer principieel aan de orde te stellen. Daarbij is ook van belang of sprake is van een achterliggend niet-fiscaal beleidsdoel dat ondersteuning door de overheid behoeft en zo ja, of de fiscale regeling het meest ge?igende middel is om die ondersteuning te bieden." Er volgt een lijst met de vele vrijstellingen en kortingen die er op MRB en BPM gelden, waaronder die voor klassieke auto's.

In de brief valt tussen de regels door te lezen dat Weekers vindt dat de kortingen in het algemeen a) indruisen tegen de principes van een helder belastingsysteem en het idee dat de belastingen tot 'groener' gedrag moeten aanzetten, en b) de Belastingdienst veel administratieve rompslomp bezorgen. Voor de totale berg aan vrijstellingen gaat het om ruim 100 fte, met andere woorden, honderd man die zich fulltime met deze materie bezighouden. Specifiek voor de klassieke auto is dat overigens 1 fte. In de brief wordt gemeld dat het om bijna 390.000 auto's gaat (ik heb het nog steeds over de 25+ auto's) die een 'budgettair beslag' van 150 miljoen euro kennen. Mijn Ambtshaags is niet zodanig goed dat ik exact begrijp wat hier bedoeld wordt, maar het lijkt mij opgeteld de gederfde inkomsten plus wellicht de administratieve kosten.

Dit alles is te lezen in de AUTOBRIEF (pdf, groot bestand). Het wil zeggen dat de organisaties die zich met deze materie onledig houden (ik denk hier aan de FEHAC) zeer op hun hoede moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 09:52 #876171 door V300 register
Ik blijf iig op mijn hoede en schrijf mede om deze reden een 360 van mei 1987 nog niet af. Ik ga ervan uit dat de vrijstelling voor oldtimers in 2013 ook vervalt. Daar is al jarenlang sprake van en dat zal toch echt eens gaan gebeuren en lijkt me ook wel redelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 12:18 #876190 door V300 register
Ik weet wel zeker dat ze het verhaal na 87 niet meer gaan terugdraaien. De vraag blijft echter, zouden ze de wagens van voor 87 ook gaan pakken? Want dan pak je wel erg veel ineens...

Zonder dat ik wil discrimineren, het zijn meestal de ingevoerde wagens (goede duitse types meestal) die er zeer goed uitzien die hier ingevoerd worden voor de wegenbelasting. Men zou kunnen beslissen dat een wagen minimaal 25 jaar op nederlands kenteken gestaan moet hebben voordat men vrijstelling krijgt...

Dan haal je heel veel van die mannen die dagelijks rijden (want daar zit de grootste groep) er mee uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2011 12:45 #876198 door Floris Schropp
mijn vriendin heeft er naar gekeken en de relevante delen eruit gelicht met commentaar

BPM = Belasting van Personenauto?s en Motorrijwielen
MRB = Motorrijtuigenbelasting

[FONT=&quot]Zo heb ik het voornemen om de huidige vrijstelling in de MRB ongewijzigd te handhaven tot[/FONT]
[FONT=&quot]1 januari 2014, de vrijstelling MRB in de periode tot en met 2015 te handhaven voor[/FONT]
[FONT=&quot]personenauto?s met een CO[/FONT][FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km, in de bijtelling het bereik van de[/FONT]
[FONT=&quot]huidige nihilbijtelling voor nulemissieauto?s uit te breiden tot personenauto?s met een CO[/FONT][FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]-uitstoot[/FONT]
[FONT=&quot]van niet meer dan 50 gr/km met een jaar te verlengen (tot en met 2015) en zal ik voorstellen het[/FONT]
[FONT=&quot]merendeel van de maatregelen te laten ingaan op 1 juli 2012. De uitbreiding van nihilbijtelling voor[/FONT]
[FONT=&quot]personenauto?s met een CO[/FONT][FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km treedt in werking met ingang[/FONT]
[FONT=&quot]van 1 januari 2012.[/FONT]

[FONT=&quot]Toelichting:[/FONT]
[FONT=&quot]De motorrijtuigenbelasting blijft zoals hij nu is gehandhaafd tot 1 januari 2014. Daarna wordt de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting alleen nog gehandhaaft tot en met mei 2014 voor personenauto?s die niet meer CO2 uitstoten dan 50 gram/km. (ik ga niet in op de bijtelling voor leaseauto?s en dergelijke)[/FONT]
[FONT=&quot]
Concreet houdt dit in:[/FONT]
? [FONT=&quot]De vrijstelling van de MRB voor zeer zuinige auto?s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als[/FONT]
[FONT=&quot]bestaande personenauto?s. Hierdoor zal de MRB vanaf 2014 alleen nog op gewicht gebaseerd zijn.[/FONT]
? [FONT=&quot]Tot 1 januari 2014 gelden de huidige- CO[/FONT][FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]-vrijstellingsgrenzen (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km).[/FONT]
? [FONT=&quot]Personenauto?s met een CO[/FONT][FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen tot en met 2015 worden[/FONT]
[FONT=&quot]vrijgesteld.[/FONT]


De accijns op diesel en benzine gaat voorlopig niet omhoog
?[FONT=&quot]is er naar mijn mening pas ruimte voor een accijnsverhoging in Nederland als ook onze buurlanden Belgi? en Duitsland hun accijnstarieven verhogen. Voorlopig zal dat niet het geval zijn. Ik zie dan ook geen mogelijkheden[/FONT]
[FONT=&quot]om de Nederlandse accijnzen op benzine en diesel te verhogen.?[/FONT]
De accijns op LPG gaat wel omhoog: ?[FONT=&quot]Ik ben voornemens om het accijnstarief voor LPG[/FONT]
[FONT=&quot]stapsgewijs te verhogen met in totaal ? 50/1000 kg,?, maar ?Ook na de tweede stapsgewijze aanpassing van de tarieven blijven gassen aanzienlijk lager belast dan benzine en diesel?; [/FONT]
[FONT=&quot]dit geldt ook voor biogassen: [/FONT]
[FONT=&quot]?Ik ben voornemens om de in het vorige onderdeel aangekondigde stapsgewijze verhoging van de[/FONT]
[FONT=&quot]accijns en EB voor fossiele gassen ook te laten gelden voor groene gassen.?[/FONT]

[FONT=&quot]Het zogenaamde Eurovignet wordt in de toekomst misschien afgeschaft[/FONT][FONT=&quot] ? dit is relevant voor vervoerders (het gaat om zware vrachtwagens die niet alleen in Nederland rijden)[/FONT]


[FONT=&quot]Er wordt op dit moment gekeken naar een mogelijkheid om van de rittenregistratie bij priv?gebruik van bestelauto?s van het werk af te komen, maar hier staat nog niet echt iets concreets over opgeschreven omdat re nog geen goed alternatieven zijn gevonden.[/FONT]

[FONT=&quot]Sinds 2007 kun je echter al een soort speciaal kenteken aanvragen op basis waarvan je laat zien dat een auto uitsluitend zakelijk wordt gebruikt (dit geldt dus al!)[/FONT]

[FONT=&quot]?Vanuit Europa is geadviseerd tot het instellen van een ?fiscaal autopaspoort? om het toezicht op de[/FONT]
[FONT=&quot]naleving te vereenvoudigen en fraude te voorkomen en te bestrijden. In een dergelijk paspoort[/FONT]
[FONT=&quot]wordt de fiscale status op autoniveau voor de verschillende belastingmiddelen opgenomen. Uit dit[/FONT]
[FONT=&quot]paspoort blijkt dan bijvoorbeeld of sprake is van een marge auto in de zin van de omzetbelasting,[/FONT]
[FONT=&quot]en of sprake is van een auto die alleen zakelijk of ook priv? wordt gebruikt.?[/FONT]
[FONT=&quot]Er komt dus een dossier per auto waarin alle gegevens van de RDW bij elkaar gevoegd zijn, zodat de overheid meer inzicht krijgt in welke typen auto?s er in Nederland rondrijden. [/FONT]

[FONT=&quot]Mijn ambtsvoorganger heeft om die redenen afgezien van de introductievan een bromfietsbelasting. Ik zie geen aanleiding daar nu anders over te oordelen. Geen bromfietsbelasting (want te duur)[/FONT]

[FONT=&quot]Ten aanzien van de categorie vrijstellingen van belastingen waar auto?s ouder dan 25 jaar onder vallen wordt gesteld dat dit heroverworgen wordt. Hiermee wordt rekening gehouden met:[/FONT]

[FONT=&quot]Bij een voorstel tot opschoning van de diverse bijzondere regelingen in de autobelastingen zouden[/FONT]
[FONT=&quot]naar mijn mening de volgende uitgangspunten kunnen worden gehanteerd:[/FONT]
[FONT=&quot]- een regeling wordt gehandhaafd indien de regeling voortvloeit uit internationaalrechtelijke[/FONT]
[FONT=&quot]verplichtingen;[/FONT]
[FONT=&quot]- een regeling wordt gehandhaafd indien daaraan een beleidsdoel ten grondslag ligt dat ook[/FONT]
[FONT=&quot]naar de huidige inzichten financi?le ondersteuning van de overheid behoeft en het[/FONT]
[FONT=&quot]beschikbare budget het meest effectief en in lijn met andere beleidsdoelen wordt ingezet[/FONT]
[FONT=&quot]via deze fiscale regeling;[/FONT]
[FONT=&quot]- een regeling wordt zo spoedig mogelijk vervangen door een andere (al dan niet fiscale)[/FONT]
[FONT=&quot]regeling indien aan de bestaande regeling weliswaar een beleidsdoel ten grondslag ligt dat[/FONT]
[FONT=&quot]ook naar de huidige inzichten financi?le ondersteuning van de overheid behoeft, maar het[/FONT]
[FONT=&quot]beschikbare budget via die andere regeling effectiever en meer in lijn met andere[/FONT]
[FONT=&quot]beleidsdoelen kan worden ingezet;[/FONT]
[FONT=&quot]- een regeling wordt afgeschaft indien geen sprake is van een achterliggend beleidsdoel dat[/FONT]
[FONT=&quot]ook naar de huidige inzichten financi?le ondersteuning van de overheid behoeft;[/FONT]
[FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]wijziging of afschaffing van bestaande regelingen vindt in beginsel budgettair neutraal[/FONT]
[FONT=&quot]plaats, wordt ruim van tevoren aangekondigd en wordt waar nodig begeleid door een[/FONT]
[FONT=&quot]overgangsregeling voor bestaande gevallen.[/FONT]

[FONT=&quot]Kortom: van belang zijn[/FONT]
[FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]Is het internationaalrechterlijk verplicht / wordt er iets van Nederland verwacht op dit punt? Dan blijft het bestaan[/FONT]
[FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]Een regeling blijft bestaan als het gebaseerd is op een beleidsdoel dat nog altijd als wenselijk wordt gezien en de regeling kost niet te veel (simplistisch gezegd)[/FONT]
[FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]Als het beleidsdoel ook goedkoper kan worden ondersteund, wordt de regeling veranderd (maar blijft er dus wel financi?le ondersteuning vanuit de overheid in een andere vorm)[/FONT]
[FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]Als het beleidsdoel volgens de overheid niet langer hoeft te worden ondersteund wordt de regeling afgeschaft.[/FONT]
[FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]Als de regelingen afgeschaft of gewijzigd wordt kost dat de overheid niets (zo lees ik dit, volgens mij houdt ?budgettair neutraal? dit in, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben), maar wordt het wel ruim van tevoren aangekondigd en er komt eventueel een overgangsregeling voor bestaande gevallen. [/FONT]

[FONT=&quot]Tav de registratiebelasting: [/FONT]
[FONT=&quot]De belasting op een gebruikt voertuig uit een andere lidstaat mag niet, ook niet in een klein aantal gevallen, hoger zijn dan de belasting die nog drukt op een vergelijkbaar binnenlands voertuig.[/FONT]
[FONT=&quot](Dus in eventuele regelgeving omtrent de import van auto?s moet met dit Europeesrechtelijke principe rekening worden gehouden: dit houdt in dat er niet stiekem een belemmering van de handel mag optreden door belastingmaatregelen. Heeft te maken met ??n van de beginselen van EU-recht.)[/FONT]

[FONT=&quot]Tav motoren: [/FONT][FONT=&quot]De laatste verhogingen vinden plaats per 1 januari 2012 en 1 januari 2013 en bedragen bij elkaar opgeteld ? 17 per motor op jaarbasis.[/FONT]


[FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]Kortom: er staat nog niets concreets in over het gaan heffen van belasting op oldtimers; al heb ik na het lezen van deze brief wel het idee dat dit gaat gebeuren; deze overheid wil immers zoveel mogelijk nieuwe, loeizuinige auto?s verkocht zien, en zo min mogelijk CO2 uitstoot. Oldtimers hebben natuurlijk een veel hogere uitstoot, dus ik denk dat dit in de categorie ?niet langer wenselijk beleidsdoel? gaat vallen. Als dat zo is is het laatste streepje van toepassing: (even herhaald van zonet)[/FONT]

[FONT=&quot]een regeling wordt afgeschaft indien geen sprake is van een achterliggend beleidsdoel dat[/FONT]
[FONT=&quot]ook naar de huidige inzichten financi?le ondersteuning van de overheid behoeft;[/FONT]
[FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]wijziging of afschaffing van bestaande regelingen vindt in beginsel budgettair neutraal[/FONT]
[FONT=&quot]plaats, wordt ruim van tevoren aangekondigd en wordt waar nodig begeleid door een[/FONT]
[FONT=&quot]overgangsregeling voor bestaande gevallen.[/FONT]

[FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]Als de regelingen afgeschaft of gewijzigd wordt kost dat de overheid niets (zo lees ik dit, volgens mij houdt ?budgettair neutraal? dit in, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben), maar wordt het wel ruim van tevoren aangekondigd en er komt eventueel een overgangsregeling voor bestaande gevallen. [/FONT]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 12:50 #876199 door V300 register
Geloof me, die hele vrijstelling gaat verdwijnen, dit is mijn ideaal:

* Iedereen gaat wegenbelasting betalen
* Deze gaat op gewicht ?n op kilometrage (per jaar)
* Categori?n 0/7500km 7501/15000km 15.000/25.000km
* Volledige afschaffing van BPM op nieuwe auto's
* Millieutoeslag op auto's met hoge uitstoot (bijvoorbeeld boven 150 gram ? 1.500,-, boven 200 gram ? 2000,- etc)
* Vignetten voor buitenlanders per tijd dat ze van onze wegen gebruik maken (1 dag ? 5,- ofzo, een week ? 50,- ik noem maar niets).

Zo ga je betalen naar gebruik. Het is natuurlijk niet eerlijk dat Koos in een auto van 1986 30.000km per jaar kan rijden, terwijl Piet al ? 3.000 bpm heeft moeten betalen voor zijn nieuwe auto die slechts 120 gram uitstoot, en daarnaast ook nog is 30,- wegenbelasting per maand moet betalen - terwijl hij maar 12.000km per jaar rijdt!

Zo wordt de overall belasting voor automobilisten minder, toch de inkomsten hoger en dit is tevens beter voor de economie; export van auto's zal minder zijn maar de nieuwprijzen hier zijn een stuk beter en nieuwe auto's zullen meer en meer verkocht worden (omdat ze betaalbaarder zijn).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 12:54 #876201 door V300 register

slb_340;177208 schreef : Het is natuurlijk niet eerlijk dat Koos in een auto van 1986 30.000km per jaar kan rijden, terwijl Piet al ? 3.000 bpm heeft moeten betalen voor zijn nieuwe auto die slechts 120 gram uitstoot, en daarnaast ook nog is 30,- wegenbelasting per maand moet betalen - terwijl hij maar 12.000km per jaar rijdt!

Is Piet dan niet ook een beetje dom? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2011 13:22 #876205 door Anjo van den Akker
toch blijft het grappig dat het kabinet w??r zo makkelijk auto's aanwijst als de grootste milieuvervuilers. er zijn zat industrie?n die een veel grotere en schadelijkere vervuiling produceren als alle Nederlandse auto's bij elkaar en daar wordt gewoon heel droog helemaal niets aan gedaan, om nog maar over vergelijkingen naar andere landen te zwijgen (die schone lucht blijft echt niet boven Nederland zweven, duuuh:))

de tijd dat (zeker gezien de huidige bevriezingsleeftijd van oldtimers) op leeftijd belastingvrije auto's nog dagelijks gebruikt worden houd binnen 5 a 10 jaar toch wel op. het met een oud ding goedkoop belastingvrij rijden wordt dan verruild voor laswerk en opknappen van het oude ding waardoor het tov een nieuwere auto ook voor iemand die alles zelf kan minder rendabel wordt om dagelijks belastingvrij te rijden in een oldtimer.

wat hou je dan over; pakweg 150.000 auto's die voor plezier en hobby gebruikt worden en waarbij gereden kilometers voor die auto's belast worden (gehefte belasting op de benzine!), lijkt me zowel het makkelijkste als goedkoopste om de regeling wat dat betreft gewoon te handhaven.

2 zijafslagen wat naar mijn mening w?l aangepast kan/mag worden op die regeling:
- import van belastinvrije auto's; hiervoor ?ltijd percentage BPM naar nieuwwaarde betalen zodat import van een belastingvrij ding minder aantrekkelijk wordt (alleen voor de liefhebbers ipv de goedkooprijders)
- belastingvrije diesels, voor die zou een verplichting moeten komen om een deugdelijk roetfilter te monteren zodat de uitstoot binnen proporties valt

terugkomend op de vervuiling; vergelijk het eens met landbouwvoertuigen, tractoren en troep., zijn dr ook ruim 150.000 van in NL, ook allemaal belastingvrij (9 vd 10x nieteens op kenteken!) en t zijn ALLEMAAL diesels die op het land lekker zwarte pluimen trekken! en dan hebben we het nog nieteens over de stront-dampen van het vee gehad:D, ja hoor die auto's zijn o zo milieuvervuilend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2011 13:41 #876209 door V300 register
Verplichting van filters vind ik echt onzin. Ze moeten om de zoveel km vervangen worden, en daarnaast stoten sommige filters ook weer andere schadelijke stoffen uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2011 13:46 #876210 door 16673-dummy
Wat een prioriteiten stellen ze toch weer daar... niet te geloven dit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets