Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2015 07:37 #956166 door V300 register
Liefhebbers, nee, dat geloof ik niet. Als je ?cht liefhebber bent wil je je auto in mijn optiek zo lang mogelijk blijven rijden en niet blootstellen aan dingen als pekel. Enthousiast over een auto, dat wel, want men verkiest toch een 40 jaar oude auto boven een moderne auto.

Het gaat overigens niet over de aanschafprijs, zoals de 1200 euro voor een Opel Corsa. Het gaat om de maandlasten. Stel je bouwt een Amazon om naar een B200 uit de jaren 80 (die dus prima op LPG lopen), dan kun je alsnog vrij goedkoop met zo'n apparaat rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2015 08:48 #956167 door Steven340

General Custom;235213 schreef : Is het al iemand opgevallen dat je nu redelijk wat oude Volvo's Amazon & co, Citro?n's DS, en Benzen uit begin jaren 70 ziet?
Ten minste, dat viel mij de laatste tijd op... Lijkt wel of het ''probleem'' zich enkel verplaatst.

Regelmatig in Amsterdam kom ik een eerste type renault 5 tegen, ook vaak een Citro?n DS, een kever, een volvo 164, en een volvo amazon.
In ??n week kom ze altijd wel en paar keer tegen steeds dezelfde.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2015 09:38 #956168 door V300 register
Ik vraag me wel af hoe de boel er over een jaar of 14 bijstaat... Dan zijn de mercedessen 40 jaar en velen zullen nog prima goedkoop kunnen rijden...

Sterker nog, de auto's worden steeds beter dus dan krijgen we weer hetzelfde als eerst. Met andere woorden, net als je denkt dat je uit de overgangsregeling bent en je niet meer hoeft te betalen, zul je zien dat het tegen die tijd als nog weer moet....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2015 10:25 #956169 door V300 register

General Custom;235215 schreef : Als je ?cht liefhebber bent wil je je auto in mijn optiek zo lang mogelijk blijven rijden en niet blootstellen aan dingen als pekel.

Ik voel mij een ?chte liefhebber en rij ook in de winter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2015 12:34 #956170 door V300 register

Steven340;235216 schreef : Regelmatig in Amsterdam kom ik een eerste type renault 5 tegen, ook vaak een Citro?n DS, een kever, een volvo 164, en een volvo amazon.
In ??n week kom ze altijd wel en paar keer tegen steeds dezelfde.

Het is mij ook opgevallen idd.

Deze "liefhebbers" halen hun echte klassieker uit de stalling om door de pekel te rijden, terwijl hun youngtimer (onder kwarttarief) binnen staat, want ja belasting betalen voor je dagelijkse auto, dat is toch wel duur hoor.

Gelukkig worden echte klassiekers dankzij dit soort "liefhebbers" nog schaarser en meer waard :worship:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2015 17:29 #956174 door V300 register
Ik volg Lucluc; ik rijd het hele jaar door. Dan kost het onderhoud meer, maar dat is dan mijn probleem. Ben gewoon gek met mijn wagentje en stuur fijn verder.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2015 20:18 #956176 door Floris Schropp

Lucluc;235218 schreef : Ik voel mij een ?chte liefhebber en rij ook in de winter.

idem. heb zelfs recent een 340 op LPG gekocht om m'n woon/werk mee te doen. helaas is dat nog niet echt gelukt door allerlei problemen en geen tijd om ze op te lossen, dus doe ik het (net zoals in 2014) met de 740 Estate uit '89.

Dat is 1000KM/week en soms meer. In sneeuw, pekel, regen en wind en ik geniet er enorm van. In 340, in 740 of (na 1 maart) misschien zelfs in 924.

<slagzin>Ik rij iets bijzonders met karakter. Ik ben een liefhebber</slagzin>

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2015 20:43 #956177 door V300 register
Bij mij moet de 340 GL Special ook wel eens door de pekel hoor, maar wel zo min mogelijk.
Ik ga liever op de fiets naar het werk dan dat ik de auto daaraan opoffer. Het alternatief zou zijn om de 340 weg te doen en een ander modern koekblik aanschaffen, maar dan gaat het zijn doel voorbij.
De 340 GLE en de Camaro zullen dan weer nooit pekel zien, want ik kan het gewoon niet aanzien om die wagens af te zien takelen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2015 11:56 #956182 door V300 register
Tja, weet je Bart, wanneer je rekent dat je op een "gewone" auto iets van ?1000 afschrijft per jaar. En als je dan dat bedrag jaarlijks investeert in je Volvootje, dan gaat ie niet achteruit... Ik begrijp dat lang niet iedereen dit bedrag heeft liggen. Maar wanneer je je reiskosten fie je van je baas krijgt hiervoor gebruikt, kom je een mooi eind. Zo doe ik het een beetje

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2015 20:30 #956185 door V300 register
Och ik zie wel kansen, maar het is jammer dat ze het niet aan vrijstelling oldtimer overlaten. Overigens, als deze een zaak verliest, en vervolgens zeggen mensen nu is het mijn beurt, geef ik ze weer groot gelijk. Maar om er nu mee te beginnen, het mag maar slim is wat anders....

Overigens neem dat voorbeeld de BTW. Stel dat ze de BTW in eens op 50% zetten. BTW verhoging mag, en is ook niet voor onbepaalde tijd. Maar als de verhoging zo drastisch wordt dat het heel de boel kapot maakt, wordt dat een ander verhaal.... (Ondernemers, iedereen haalt val alles uit het buitenland, doelstelling meer belastinggeld ophalen wordt met een dergelijke belachelijke verhoging ook niet gehaald, ect)

En dat is wel wat hier aan de hand was. Ik denk namelijk wel dat je wel als oldtimerbezitter die binnen de regels van behouden van cultuur erfgoed is gebleven, dus weinig kilometers rijden, auto orgineel maken ect je niet hoefde te verwachten dat je ineens geconfronteerd werd met een dergelijke verhoging... Wanneer je veel kilometers maakt en op diesel en dergelijke rijd of eventueel LPG (Ze zeggen wel dat het goed is voor het milieu, maar als je weinig rijd waarom dan GAS, is het orgineel, is het goed voor de oldtimer? En het is de eerste generatie gasinstalaties dus zo heel erg goed zijn deze ook niet voor het milieu)

Dan kan ik me voorstellen dat het iets anders ligt. Nu is die benzineregeling nog niet helemaal je van het. Ten eerste het is een overgangsregeling en geen regeling die blijft, en het 3 maanden niet rijden (ook al rijd ik die maanden niet) is ook niet je van het.

En gas installaties uit moeten bouwen is ook vaag. Maar goed....

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC