Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 00:10 #918361 door V300 register
...Typische volvo-brandstoffen dus :D Burgerlijke familie-sleurhuttrekkers ;)

en ik mag het zeggen, onze andere auto is een V40, op gas, m?t trekhaak!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 00:17 #918362 door V300 register

powerflux;208464 schreef : verder maf dat de PVV nu tegen is, terwijl ze een paar maanden terug er voor verantwoordelijk waren dat er nog w?l MRB-vrijstelling was.

Ze zijn tegen alle aanpassingen denk ik, dus ook tegen voorstellen die versoepelen, maar nog steeds te ver gaan. Maarja, ze schieten er niets mee op, dus ik snap het ook niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 06:51 #918363 door V300 register
Ik ben het er mee eens dat zo'n 60-dagenkaart het misbruik tegengaat. Toch is het dan een voor de hand liggende optie dat iemand er een andere auto bij neemt omdat hij daarmee dan ook 60 dagen mag rijden, daarmee wordt het probleem niet opgelost, alleen maar verspreid over meerdere kentekens.
Ook vraag ik mij af (heb daar nog niets over gelezen) waar je de auto's de andere 305 dagen van het jaar moet laten, mogen ze nog op de straat blijven staan of moeten ze gestald worden? Dan liever wegenbelasting betalen (kost hetzelfde als stalling) en de auto dagelijks mogen gebruiken.
Het plan van zo'n beperkt aantal dagen heeft wat mij betreft dus zeker een paar grote haken en ogen waardoor ik er niet echt voorstander van ben, liever gewoon die heffing op diesel en LPG want daarmee wordt het een stuk onaantrekkelijker gemaakt en al helemaal voor diesels omdat het prijsverschil met benzine kleiner is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 12:17 #918368 door V300 register

Maurits Cassee;208494 schreef : Ik ben het er mee eens dat zo'n 60-dagenkaart het misbruik tegengaat. Toch is het dan een voor de hand liggende optie dat iemand er een andere auto bij neemt omdat hij daarmee dan ook 60 dagen mag rijden, daarmee wordt het probleem niet opgelost, alleen maar verspreid over meerdere kentekens.
Ook vraag ik mij af (heb daar nog niets over gelezen) waar je de auto's de andere 305 dagen van het jaar moet laten, mogen ze nog op de straat blijven staan of moeten ze gestald worden? Dan liever wegenbelasting betalen (kost hetzelfde als stalling) en de auto dagelijks mogen gebruiken.
Het plan van zo'n beperkt aantal dagen heeft wat mij betreft dus zeker een paar grote haken en ogen waardoor ik er niet echt voorstander van ben, liever gewoon die heffing op diesel en LPG want daarmee wordt het een stuk onaantrekkelijker gemaakt en al helemaal voor diesels omdat het prijsverschil met benzine kleiner is.


Als de eigenaar er voor kiest om gewoon wegenbelasting te betalen omdat hij dan de vrijheid heeft en de kosten gelijk zijn is het ook prima toch? Een echte oldtimer die voor een paar ritjes per jaar aangeschaft is staat toch wel binnen, wegenbelasting of niet.

En meerdere kentekens spreekt het tweede verhaal tegen. Dan heb je immers met elke auto dat stallingsprobleem en laten we eerlijk zijn: Onderhoud en dagelijkse kosten aan 2 auto's is vaak net zo veel als de wegenbelasting van 1.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2012 09:47 #918462 door E. van Oostveen
Gewoon maximum aantal km per jaar instellen. Past goed in het perspectief van rekeningrijden. Geeft nauwelijks administratieve rompslomp en sluit aan bij de dagelijkse praktijk van verzekeren. Dat er dan mensen zijn die hun km teller vervangen of terugdraaien, tja. Dat zullen enkele zijn. Het gros zal zich er gewoon in voegen. Ik stel voor: maximaal 5000 km per jaar. Ik kom per auto al nooit aan deze km'ters. Voor mij zijn oltimers vooral lol en beleving en ik kan hem zelf makkelijk repareren (en zelfs dat is niet altijd eenvoudig). Daarom is alles ook zo overtrokken. Zodra er laswerk aan de orde komt (bij mercedes standaard als je niet kien op onderhoud bent), dan vallen er al veel auto's weer af. De kans dat men dan nog 1 koopt wordt aanmerkelijke kleiner. Een mooi voorbeeld is meneer F.P. die niet meer op dit forum actief is. Hij heeft het heel lang geprobeerd (tot soms ergenis van zijn wederhelft) om met oltimers goedkoop te rijden. Uiteindelijk heeft ook hij gekozen voor een nieuwer type auto en garageonderhoud. Als bij mij een auto niet start pak ik een andere. Bij veel mensen is dit niet mogelijk (parkeerruimte, geld, tijd en kennis voor onderhoud). Daarom ademt het angstdenken rondom en zondebok maken van oltimers (historisch erfgoed, even belangrijk als een Rembrand of een van Goch) eigenlijk meer de sfeer uit van het schoppen tegen kristal in de nacht........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2012 11:25 #918465 door Erick Janssen (GAST)
@ Erick, had je dan gedacht dat dat de heren uit Den Haag er niet aan gedacht hebben over het veranderen van de km teller unit? Als je het vaak genoeg doet heb je de unit binnen 15 minuten gewisseld.

So what dat ik door een maas in hun opgestelde wet glip, ik zou graag een nieuwere auto willen rijden maar ik zit met het probleem dat wij zover van alles wonen dat wij twee auto's nodig hebben en om twee auto's te kunnen rijden moet ik het onderhoud zelf doen en rij ik met een houderschapsbelasting vrij auto met een LPG installatie [op de auto van de vrouw wordt wel houderschapsbelasting betaald] om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Ik wil best houderschapsbelasting betalen op voorwaarde dat de accijnzen op de "schone" brandstoffen [LPG] zodanig verlaagd worden ik ik op de zelfde manier [lees kosten] kan rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2012 17:07 #918653 door V300 register

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2012 18:04 #918655 door V300 register

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2012 19:06 #918656 door Erick Janssen (GAST)

Fran?ois;208796 schreef : Waardeloze enquete!


Inderdaad heb 'm ook niet ingevuld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2012 20:42 #918659 door V300 register
Opzich is benzine 30 jaar en diesels (lpg?) 35 ook wel leuk...

Dat zou je kunnen doen vanaf 2014 idd, en dan zonder overgangsregeling.
Toch wel raar omdat ik zelf dan ook ineens weer wegenbelasting moet gaan betalen, maar goed.
Het blijft een beter systeem dan zo,n 60 dagen kaart, al kan het wel hoor.

Ik zou diesels en lpg zelfs op termijn naar 40 jaar schuiven, maar benzine wel op 30 laten staan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD