motor stuk gelopen

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2014 23:53 #146604 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic motor stuk gelopen

"Gert Vegter" schreef:

"Ronald Damme" schreef:
Bij starten laat ik mijn asje ook optoeren naar 5 a 6k toeren en dat bij koude dikke olie...

:shock: Moeten we dat echt geloven...?

Ja, hoe verder hij vanaf zijn onderhoudsbeurt afzit hoe slechter hij start. Eerst loopt hij op 3 poten , dus dan geef ik af en toe flink gas en dan begint de 4e ook mee te doen. Is niet zoals het hoort, maar moet wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-12-2014 03:18 #146608 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic motor stuk gelopen
Je olie pomp as loopt de helft van je normale toerental (je distributie tandwielen set heeft een verhouding 2/1)
Lijkt me stug dat jij dat redblok naar 10 a 120000 toeren jaagt bij t staten (zeker als ie t ook eerst nog op 3 poten doet )

:lol:

Ontwerp van de oliepomp is op zich ok.. de aansluiting had wat steviger gekund maar zou Volvo zich 50/60 jaar geleden zich nou echt afgevraagd hebben , hoe doen onze motoren het over 50 jaar?

Gezien de extreme slijtage aan zowel boven als onderzijde van de pompas kun je wel concluderen dat er daar iets niet helemaal soepel loopt/gelopen heeft

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2014 14:45 #146611 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic motor stuk gelopen
Lange slag motor? De B18 is gewoon 'vierkant', en een moderne motor met moderne passingen, spelingen, lagering, materialen, toerentallen, etc de B20 en later is zelfs overvierkant, daar is niks classic aan. De Traction Avant, die had een lange slag motor.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2014 16:50 #146615 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic motor stuk gelopen
Vandaag nog even de kop gelicht.
Cilinderwanden zien er nog goed uit geen krassen en een normaal slijtage beeld.
Ook de cilinderkop ziet er na 8000km turbo geweld op LPG nog heel goed uit en is zo weer te gebruiken zonder er iets aan te doen.
De koppakking was nog heel en heeft nergens gelekt.
Conclusie; blok heeft van de turbo helemaal niets geleden, natuurlijk heb ik er geen rally's mee gereden maar toch vaak genoeg heb ik hem bij zijn kladden gepakt.
De nokkenas is een ander verhaal, nokken zien er nog goed uit maar het tandwiel is totaal versleten en messcherp.

Bijlage dsc04684(small).jpg niet gevonden

hier nog een foto van een tandwiel wat nog wel in orde is.

Het verschil is groot, het lijkt erop dat hier iets niet goed heeft gezeten wat weet ik niet.
Het lijkt mij sterk dat dit komt omdat ik goedkope olie gebruik, aan de rest valt niets te zien.

Vandaag ook begonnen om een ander blok een B20 op te bouwen.
Ik doe dit low butget omdat het een blok word wat ik waarschijnlijk maar even gebruik.
Ik probeer zoveel mogelijk onderdelen van het oude blok te gebruiken en heb zelfs het voor en achterschild met de oude keerring zo over gezet. De keerringen zagen er nog wel heel goed uit. (overigens heb ik nieuwe in de kast liggen :mrgreen: )
Zuigers zitten er weer in met nieuwe zuigerveren, cilinders zijn schoon gehoond.
oude lagerschalen zien er nog best goed uit en deze hergebruik ik.

Je zal dadelijk meemaken dat je eigenlijk een hoop oude "rommel' bij elkaar gooit en het beste schoonste blok ever te hebben gemaakt!!!!!! :D :D :D
Doe je je best om alles netjes en met nieuwe spullen op te bouwen blijkt het toch weer ergens te lekken of te zweten. :x

Bijlage dsc04684(small).jpg niet gevonden

Bijlagen:

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2014 19:52 #146621 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic motor stuk gelopen
Mooi Joost! Niet vervangen om het vervangen, maar alleen als het moet. Toch een vraagje, je begon dit verhaal met een rammelend blok, zou je voor de zekerheid de lagerspeling niet even meten met een strookje babbit? Of hoe heet dat spul ook weer? ( of was babbit het lagerschaal materiaal ???).
Kleine moeite, groot plezier?

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2014 20:09 #146622 door Joost Buiting (GAST)

"Hans Wassink" schreef:
Mooi Joost! Niet vervangen om het vervangen, maar alleen als het moet. Toch een vraagje, je begon dit verhaal met een rammelend blok, zou je voor de zekerheid de lagerspeling niet even meten met een strookje babbit? Of hoe heet dat spul ook weer? ( of was babbit het lagerschaal materiaal ???).
Kleine moeite, groot plezier?

Hoe het heet weet ik ook niet precies maar heb er wel van gehoord en nog nooit gebruikt en heb het ook niet.
Voorlopig geloof ik het wel met deze lagers alles ziet er goed uit en ik knal het zo in elkaar (wel met respect hoor!)

• Rademaker
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-12-2014 20:22 #146624 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic motor stuk gelopen
Dat spul heet Plastigage ;)

VOLVO 142 SAAB 96

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2014 20:40 #146625 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic motor stuk gelopen
Dat tandwiel vd nokkenas heeft op de verkeerde plek de pompaandrijfas aangedreven, te weinig contactvlak, en dus teveel slijtage. Smering daar is niet geweldig, dmv rondspetterende olie. Ik heb 2 pompasjes bekeken, beide hebben een slijtplek middenin het tandwiel, wat uit dit blok kwam was versleten aan de onderkant.
Het pompasje wordt continu opgetild door de draaiende beweging vd nokkenas, de houder vd verdeler (dat aluminium stuk onder de verdeler) houdt vervolgens de pompas weer op z'n plek. Ik denk dat de verdeler een hele poos te hoog of niet goed vastgezeten heeft.
Ik zou die verdelerhouder eens goed bekijken aan de onderkant voor je hem terugzet.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2014 21:19 #146626 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic motor stuk gelopen
Dat nokkenastandwiel is onwaarschijnlijk afgesleten!!!
Lijkt wel of de pomp erg stroef heeft gelopen, dat zou ook de slijtage aan de as en de breuk kunnen verklaren.

Jan Van Bochove:
Heel mooie uitleg. Zoiets hebben mensen wat aan :)

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-12-2014 09:45 #146637 door Joost Buiting (GAST)
Ik ben nu bezig met het opbouwen van het "nieuwe" blok echter heb ik een vraag.
De ingeslagen cijfers die op de drijfstangen staan moeten deze nu aan de nokkenas zijde zitten of juist niet?
Ik kom hierin verschillen tegen, op internet werd ergens gezegd dat ze juist niet bij de nokkenas moeten zitten maar ik heb hier een blok en daar zit het juist weer andersom.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD