motor stuk gelopen
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
"Boele Braaksma" schreef:
@ Rob, zou ik zeker even doen als het blok nog niet in de wagen zit! Carterpan los + 2 boutjes van de oliepomp. Meer is het niet. Je kan er niet bij via het verdelergat. Dat heb ik al eens geprobeerd.
Duidelijk Boele, waar heb jij die ring gekocht kon hem niet direct bij het VOD vinden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik denk dat een groot deel van de speling veroorzaakt word doordat de glijlagers versleten zijn.
Het glijlager aan de onderzijde is gebroken.
ook het asje vertoon slijtage
onder in de carterpan een hoop rotzooi!
Stukjes lagerschaal en stukje (ik denk) vloeibare pakking want deze heb ik ooit gebruikt om de carterpan
af te dichten.
Ook maar eens het oliefilter open gehaald.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
De heavy duty oliepomp is een standaard pomp, maar met hogere veerdruk van het overdrukventiel. Zwaardere veren heb ik ook, dus kan naar wens ‘opgevoerd’ worden. Niet perse nuttig, aangezien de standaard oliedruk prima is. Hogere druk resulteert niet perse in betere smering, wel in iets hogere olietemperatuur vanwege de extra druk, en extra belasting van de pomp en de zaken die de pomp aandrijven (waaronder het asje dat naar wens dus versterkt kan worden met een ringetje).
Overigens kan hij ook de ringen leveren, alleen hebben de assen van de nieuwe serie oliepompen (in China gemaakt) net een kleinere diameter, dus passen de ringetjes niet meer en moet hij nieuwe ringen laten maken.
Misschien heb ik last van vooroordelen, maar een oliepomp van Chinese makelij, daar moet ik even niet aan denken... :shock:
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Gelukkig heeft het VKO de originele pompen nog

- Johan Geers
- Platinum lid
-
Maar ik denk dat we er vroeg of laat toch aan moeten geloven.
IN de HIFI wereld spijkeren deze gasten al flink aan de weg en hebben verstrekers die niet van europese kwaliteit onder doen met een zeer gunstig prijskaartje.
Koop je een Acer computer is deze in China in elkaar gezet met geimporteerde onderdelen.
In het stadje waar ik woon geeft men op een Chineese scooter een langere garantie dan op Honda, Suzuki enz.
In de carburator wereld hebben deze gasten ook al een naam vele carburators zijn in China in elkaar gezet.
Het is alleen maar hopen net als met de pompen dat er een gemotiveerde Chinees aan jou pomp heeft gewerkt.
En net als ik zeg ik houd ook voorlopg liever van Eurpees/USA spul.
Maar je kunt soms niet anders.
m.vr.gr.
Johan Geers
Dat heeft lekker zitten rammelen en dan is het op een gegeven moment afgelopen.
Die truc van een zwaardere veer hebben ze in Zweden al lang begrepen, die ' gereviseerde' oliepomp die je in het circuit kunt kopen heeft deze meestal en zit al in het doosje 0,30 speling op.
Verder steunt het mijn gedachte dat als je een B20 zo ver opvoert, ergens in de keten iets kapot gaat door overmatige slijtage.
Maar een busje erop is zeker een goed idee.
Ben benieuwd wat je gaat gebruiken om de motor weer op te bouwen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
De onderdelenshop heeft momenteel 1 oliepomp in voorraad en dat is herproductie. Men wist niet of het Chinese makelij is."Boele Braaksma" schreef:
Gelukkig heeft het VKO de originele pompen nog(tenminste, wel toen ik hem nodig had!)
De prijs is evenwel hoger dan bij de bekende speciaalzaken.
De Chinese oliepompen heeft Ben Flierman inmiddels al een paar jaar in gebruik en schijnen goed te bevallen. Beter dan bv. de ""originele" Volvo-waterpompen welke tegenwoordig in Italië worden gemaakt, maar een slechte pasvorm hebben...
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
Vanuit de biomechanica probeer ik te begrijpen wat hier gebeurd, de mate van slijtage op het pootje van je timingas heb ik nog nooit gezien...die pomp is dus kas versleten, boven 0,35 speling moet je hem vervangen.
Dat heeft lekker zitten rammelen en dan is het op een gegeven moment afgelopen.
Die truc van een zwaardere veer hebben ze in Zweden al lang begrepen, die ' gereviseerde' oliepomp die je in het circuit kunt kopen heeft deze meestal en zit al in het doosje 0,30 speling op.
Verder steunt het mijn gedachte dat als je een B20 zo ver opvoert, ergens in de keten iets kapot gaat door overmatige slijtage.
Maar een busje erop is zeker een goed idee.
Ben benieuwd wat je gaat gebruiken om de motor weer op te bouwen.
Inderdaad pomp is totaal versleten, als je de aandrijfvertanding voelt dan voelt deze scherp.
Ik ben het er mee eens dat vaak bij tunen of andere modificaties iets anders of juist de modificatie stuk gaat.
Laat je het origineel dan gaat het het langste mee.
Al kan ik mij er helemaal niet in vinden dat door het tunen de oliepomp het zwaarder heeft gekregen.
Het blok wat nu stuk is gelopen was gewoon een "oud" gebruikt blok waar af en toe wat olie bij moest, heeft wel altijd goed gelopen.
ik heb denk ik 8000km met de turbo erop gereden wat verder aan het blok geen schade heeft gebracht.
Maar ja hoe nu verder???
Ik heb een paar maanden geleden een b20 met 8-gaats vliegwiel gekocht.
ik had al B21 zuigers liggen om deze erin te laten boren, maar wat schertste mijn verbazing de B21 was al opgeboord naar de eerste overmaat (92,5mm).Dus de zuigers die ik hiervoor had liggen vielen er zo doorheen (92mm) :lol: :lol:
Blok even op laten meten en de cilinders hadden de vorm van een zandloper en niet echt meer bruikbaar, zuigers zijn nog wel goed.
Begin oktober heb ik een set nieuwe Mahle zuigers gekocht met de 2e overmaat (93mm) echter in Australië helaas zijn ze nog steeds niet binnen.
Ik heb ook nog staan een B20 met nieuwe zuigerveren en gehoonde cilinderwanden, lagerwerk is goed.
bij de kop liggen de uitlaatkleppen erg diep ondanks dat er geharde klepzittingen in zitten.
Blok ligt nog wel helemaal uit elkaar.
Ik denk dat ik dit blok low budget klaar maak, gewoon de kop monteer wat nieuwe pakkingen en rijden maar!
Als dan de nieuwe zuigers hier zijn kan ik mooi op mijn gemakkie het nieuwe B21 blok klaar maken, zo word het tenminste geen haast klus.
Waarschijnlijk zal ik bij de "nieuwe" B21 de turbo vaarwel zeggen, dit lolletje heb ik weer gehad en uiteindelijk ga ik niet voor de snelheid hoor maar vind het leuk om wat te 'prutsen"
Overigens ben ik niet afhankelijk van de Amazon en is het echt een hobby voor mij!