motor stuk gelopen
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-

Zou dit nou ook nog te maken kunnen hebben met het feit dat dit blok behoorlijk is opgevoerd en veel toeren kan maken? Boele heeft het meen ik ook al meegemaakt...
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Hans Latenstein" schreef:
Balen zeg, zoiets lulligs... Kan ons in principe allemaal overkomen(tenzij je zo'n IPD ringetje eromheen hebt zitten).
Zou dit nou ook nog te maken met het feit dat dit blok behoorlijk is opgevoerd en veel toeren kan maken? Boele heeft het meen ik ook al meegemaakt...
Nou daar geloof ik niets van hoor, gewoon vette pech.
Wel weer leuk om weer fors te sleutelen, was weer een tijdje geleden.
Het is Boele ook al overkomen....
Wil je me nog een plezier doen en de slijtage meten tussen de tandwielen van de pomp.
Dus clipje en zeefje er af en met een voelermaat kijken welke er tussen past, bij 0,35 is de pomp versleten.
Dan komt er ook speling op en kan ik me voorstellen dat bij de krachten die een turbo levert er een afbreekt.
Behalve het IPD hulsje zou wellicht ook een andere oliepomp kunnen.... Iemand daar al ervaring mee ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Marc van der Marek (GAST)" schreef:
Een gevaarlijke aandrijving, die nokjes op de oliepomp. Dan wordt de IPD oliepompaandrijfnokjesverstevigingsring toch een goed idee.
Joost, been there done that! Heeft niets met vermogen te maken, kan iedereen gebeuren. Die ringetjes van een vijf euro monteer ik nu altijd standaard. Wellicht duur en kan vast goedkoper, maar dit werk was je graag bespaard gebleven.
(al is het stiekem wel leuk om weer wat berichten van je te lezen.

- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Dan gaat het wel ergens anders stuk als je een blok opvoert moet je met de oliepomp, waterpomp dynamo rekening houden.
Er zijn ook kleinere motorpoelis te koop om je dynamo en waterpomp bij een opgevoerd blok weer de normale snelheid te laten draaien.
Een B20A draait maximaal zo'n 4500 t/min een B20E 6000t/min maar ik lees hier soms van toerentallen rond de 8000 dat is bijna tweemaal zo snel als de B20A dus ook voor de oliepomp die er inzit.
Is er voor rally race doeleinden geen speciale pomp te koop voor deze motoren?
succes
Johan Geers
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Johan Geers" schreef:
Beste medeladen. als je tanwielpompen sneller laat draaien als waar ze voor gemaakt zijn dan gaat dit gegarandeerd stuk ook al doe je een IPD ringetje.
Dan gaat het wel ergens anders stuk als je een blok opvoert moet je met de oliepomp, waterpomp dynamo rekening houden.
Er zijn ook kleinere motorpoelis te koop om je dynamo en waterpomp bij een opgevoerd blok weer de normale snelheid te laten draaien.
Een B20A draait maximaal zo'n 4500 t/min een B20E 6000t/min maar ik lees hier soms van toerentallen rond de 8000 dat is bijna tweemaal zo snel als de B20A dus ook voor de oliepomp die er inzit.
Is er voor rally race doeleinden geen speciale pomp te koop voor deze motoren?
succes
Johan Geers
Mijn blok is dan wat sneller dan standaard maar het komt erg weinig voor dat ik 6000r/min draai en als het al gebeurt zijn dat millisecondens.
Wat ik mij wel voor kan stellen is dat het stuk gaat door overmatige speling van tandwielen of van de aandrijving van de pomp.
Als je dan wisselende belasting hebt dan " slaat" de aandrijving in het gleufje van de pomp en zal deze beschadigen.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
De oliepomp wordt aangedreven door de nokkenas, en daar komt niet meer kracht op te staan bij en een snelle/langzame nokkenas.
Bij ieder blok wat ik na mijn 'oliepomp-avontuur' open haal, monteer ik het IPD ringetje. Het is gewoon een zwakke constructie.
@Ed, ik denk zeker dat een versleten pomp hier aan mee helpt. Op het moment dat er nieuwe oliepompen kapot gaan, dan pas ga ik vraagtekens zetten qua opvoeren van de motor.

@ Rob, zou ik zeker even doen als het blok nog niet in de wagen zit! Carterpan los + 2 boutjes van de oliepomp. Meer is het niet. Je kan er niet bij via het verdelergat. Dat heb ik al eens geprobeerd.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-