motor stuk gelopen

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2014 22:51 - 16-12-2014 12:33 #146464 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic motor stuk gelopen
Balen zeg, zoiets lulligs... Kan ons in principe allemaal overkomen :o (tenzij je zo'n IPD ringetje eromheen hebt zitten).
Zou dit nou ook nog te maken kunnen hebben met het feit dat dit blok behoorlijk is opgevoerd en veel toeren kan maken? Boele heeft het meen ik ook al meegemaakt...

Groet, Hans
Laatst bewerkt 16-12-2014 12:33 door 05703-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2014 23:02 #146466 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic motor stuk gelopen

"Hans Latenstein" schreef:
Balen zeg, zoiets lulligs... Kan ons in principe allemaal overkomen :o (tenzij je zo'n IPD ringetje eromheen hebt zitten).
Zou dit nou ook nog te maken met het feit dat dit blok behoorlijk is opgevoerd en veel toeren kan maken? Boele heeft het meen ik ook al meegemaakt...


Nou daar geloof ik niets van hoor, gewoon vette pech.
Wel weer leuk om weer fors te sleutelen, was weer een tijdje geleden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2014 23:13 #146468 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic motor stuk gelopen
Dat is een originele Volvo pomp, die heeft dus een limiet qua belastbaarheid.
Het is Boele ook al overkomen....
Wil je me nog een plezier doen en de slijtage meten tussen de tandwielen van de pomp.
Dus clipje en zeefje er af en met een voelermaat kijken welke er tussen past, bij 0,35 is de pomp versleten.
Dan komt er ook speling op en kan ik me voorstellen dat bij de krachten die een turbo levert er een afbreekt.
Behalve het IPD hulsje zou wellicht ook een andere oliepomp kunnen.... Iemand daar al ervaring mee ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2014 23:19 #146469 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic motor stuk gelopen

"Marc van der Marek (GAST)" schreef:
Een gevaarlijke aandrijving, die nokjes op de oliepomp. Dan wordt de IPD oliepompaandrijfnokjesverstevigingsring toch een goed idee.


Joost, been there done that! Heeft niets met vermogen te maken, kan iedereen gebeuren. Die ringetjes van een vijf euro monteer ik nu altijd standaard. Wellicht duur en kan vast goedkoper, maar dit werk was je graag bespaard gebleven.

(al is het stiekem wel leuk om weer wat berichten van je te lezen. ;) )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2014 23:31 #146470 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic motor stuk gelopen
Ed & Joost, voor mijn Katterug heb ik een B20 pomp in het blok gemonteerd maar zonder het IPD ringetje. Als ik dit zo zie, en recent de motor van Boele (maar volgens mij had hij geen IPD ring toen het stuk liep), wat is dan wijsheid. Het blok weer open maken en een ringetje zetten of gewoon lekker doorgaan. Het blijkt nu dat er omstandigheden zijn dat de pomp afbreekt zowel met als zonder busje.Als ik me niet vergis dan had jouw motor, Joost, toch het ringetje? Ik vraag me af of het afbreken ook niet het gevolg kan zijn van speling op het verdeler asje en lagerbus. Nu zal die misschien minder hard slijten dan de andere motor delen omdat het maar de helft van het motor toerental draaid, maar speling kan er natuurlijk altijd op komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-12-2014 00:12 #146471 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic motor stuk gelopen
Beste medeladen. als je tanwielpompen sneller laat draaien als waar ze voor gemaakt zijn dan gaat dit gegarandeerd stuk ook al doe je een IPD ringetje.
Dan gaat het wel ergens anders stuk als je een blok opvoert moet je met de oliepomp, waterpomp dynamo rekening houden.
Er zijn ook kleinere motorpoelis te koop om je dynamo en waterpomp bij een opgevoerd blok weer de normale snelheid te laten draaien.
Een B20A draait maximaal zo'n 4500 t/min een B20E 6000t/min maar ik lees hier soms van toerentallen rond de 8000 dat is bijna tweemaal zo snel als de B20A dus ook voor de oliepomp die er inzit.
Is er voor rally race doeleinden geen speciale pomp te koop voor deze motoren?

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-12-2014 07:40 #146475 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic motor stuk gelopen

"Johan Geers" schreef:
Beste medeladen. als je tanwielpompen sneller laat draaien als waar ze voor gemaakt zijn dan gaat dit gegarandeerd stuk ook al doe je een IPD ringetje.
Dan gaat het wel ergens anders stuk als je een blok opvoert moet je met de oliepomp, waterpomp dynamo rekening houden.
Er zijn ook kleinere motorpoelis te koop om je dynamo en waterpomp bij een opgevoerd blok weer de normale snelheid te laten draaien.
Een B20A draait maximaal zo'n 4500 t/min een B20E 6000t/min maar ik lees hier soms van toerentallen rond de 8000 dat is bijna tweemaal zo snel als de B20A dus ook voor de oliepomp die er inzit.
Is er voor rally race doeleinden geen speciale pomp te koop voor deze motoren?

succes

Johan Geers


Mijn blok is dan wat sneller dan standaard maar het komt erg weinig voor dat ik 6000r/min draai en als het al gebeurt zijn dat millisecondens.
Wat ik mij wel voor kan stellen is dat het stuk gaat door overmatige speling van tandwielen of van de aandrijving van de pomp.
Als je dan wisselende belasting hebt dan " slaat" de aandrijving in het gleufje van de pomp en zal deze beschadigen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-12-2014 10:19 #146476 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic motor stuk gelopen
Ik snap niet hoe het kan dat een turbo er voor zou zorgen dat de oliepomp kapot zou lopen, evenals een opgevoerde motor (als je de toeren buiten beschouwing laat)

De oliepomp wordt aangedreven door de nokkenas, en daar komt niet meer kracht op te staan bij en een snelle/langzame nokkenas.

Bij ieder blok wat ik na mijn 'oliepomp-avontuur' open haal, monteer ik het IPD ringetje. Het is gewoon een zwakke constructie.

@Ed, ik denk zeker dat een versleten pomp hier aan mee helpt. Op het moment dat er nieuwe oliepompen kapot gaan, dan pas ga ik vraagtekens zetten qua opvoeren van de motor. :) De mijne ligt reeds in de vuilnisbak, dus die kan ik niet meer meten.

@ Rob, zou ik zeker even doen als het blok nog niet in de wagen zit! Carterpan los + 2 boutjes van de oliepomp. Meer is het niet. Je kan er niet bij via het verdelergat. Dat heb ik al eens geprobeerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-12-2014 12:03 #146479 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic motor stuk gelopen
Is deze optie wellicht een betere? Heeft iemand hier ervaring mee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-12-2014 12:19 #146481 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic motor stuk gelopen
Aandrijving en opzet vd pomp zijn tot aan de 16V en turbo motoren uit 1998 hetzelfde ook Penta had deze, die maken toeren zat. Ik denk dat er metallurgisch is iets met de B18/20 asjes, of het is de ouderdom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD