motor stuk gelopen

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2014 22:14 #146574 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic motor stuk gelopen
Kun je me vertellen waarom die turbo er niet aan heeft bijgedragen ?.
Ik zou juist denken dat het krachtenspel veel meer is en dat op zo' n asje te veel krachten komen, slijtage zorgt voor een aanvangssnelheid voor er contact wordt gemaakt en dan is het op een gegeven moment krak.
Die afgesleten punt van de ontstekingas heb ik nog nooit zo gezien, hoe komt dat dan ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2014 22:41 #146576 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic motor stuk gelopen

"Joost Buiting" schreef:

Waarschijnlijk zal ik bij de "nieuwe" B21 de turbo vaarwel zeggen, dit lolletje heb ik weer gehad


Die zweedse tuners die met turbo's bezig zijn houden de wanden zo dik mogelijk. Een B20 naar 2100 is al flink opgeboord maar doenbaar, eerste en zeker tweede overmaat lijkt me dat er niet veel overblijft, veel te weinig om dan nog gaan blazen.
Goed idee dus om de turbo van de 2100 ++ B20 af te halen, al zou ik persoonlijk de turbo houden en een goede (of matig geboorde) B20 gebruiken, en een grotere turbo zoeken.

Ben wel benieuwd naar het verschil tussen het 'grote' ongeblazen en het 'kleine' geblazen blok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2014 22:57 #146577 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic motor stuk gelopen

"Ed van der Zee" schreef:
Kun je me vertellen waarom die turbo er niet aan heeft bijgedragen ?.
Ik zou juist denken dat het krachtenspel veel meer is en dat op zo' n asje te veel krachten komen, slijtage zorgt voor een aanvangssnelheid voor er contact wordt gemaakt en dan is het op een gegeven moment krak.
Die afgesleten punt van de ontstekingas heb ik nog nooit zo gezien, hoe komt dat dan ?


Waarom zouden er meer krachten op de pomp komen staan?
De oliedruk word niet hoger dus de druk op het pompasje blijft hetzelfde.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2014 01:37 #146578 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic motor stuk gelopen
Een slecht werkend overdrukventiel (geblokkeerd) kan ook de oorzaak zijn van deze overmatige slijtage.
Loopt de druk ongekend hoog op.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2014 12:02 #146583 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic motor stuk gelopen

"Johan Geers" schreef:
Een slecht werkend overdrukventiel (geblokkeerd) kan ook de oorzaak zijn van deze overmatige slijtage.
Loopt de druk ongekend hoog op.

Johan Geers


Dit lijkt mij niet het geval geweest, ik heb niets gevonden wat hierop wijst.
Ik denk zelf dat de pomp gewoon verscrikkelijk veel gelopen heeft.
Ik moet wel bekennen dat ik al 35jaar op goedkope olie rijd bijv van de Lidl, heeft nog nooit problemen gegeven
maar misschien nu wel???????????

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2014 12:43 #146585 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic motor stuk gelopen
Weet je al wat er naast de pomp zelf stuk is gegaan in het blok, is het nog te redden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2014 15:06 #146587 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic motor stuk gelopen
Dat je met zo'n opgeblazen blok die olie erin gooit begrijp ik niet.
Deze wordt veel te dun, ik kan het verschil zelfs zien op mijn oliedrukmeter in de 1800E.

Ik ben maar een domme arts, maar als de turbogeblazen zuigers naar beneden gaan wordt met dezelfde kracht ook de nokken as en oliepomp aangeduwd.
Laat ik het anders zeggen, wat maakt dat het asje zo scheef is afgesleten ?. Dit heb ik nog nooit gezien, ook niet met atmosferisch geblazen blokken met 5 ton gereden.
Als je een goede verklaring hebt hoor ik het graag, maar een VolvoOliepomp is een puikstukje techniek ..., toegerust voor zijn taak, maar niet ontworpen voor die extreme belasting.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2014 16:03 #146588 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic motor stuk gelopen

"Ed van der Zee" schreef:
Dat je met zo'n opgeblazen blok die olie erin gooit begrijp ik niet.
Deze wordt veel te dun, ik kan het verschil zelfs zien op mijn oliedrukmeter in de 1800E.

Ik ben maar een domme arts, maar als de turbogeblazen zuigers naar beneden gaan wordt met dezelfde kracht ook de nokken as en oliepomp aangeduwd.
Laat ik het anders zeggen, wat maakt dat het asje zo scheef is afgesleten ?. Dit heb ik nog nooit gezien, ook niet met atmosferisch geblazen blokken met 5 ton gereden.
Als je een goede verklaring hebt hoor ik het graag, maar een VolvoOliepomp is een puikstukje techniek ..., toegerust voor zijn taak, maar niet ontworpen voor die extreme belasting.


Beste Ed

Al gaan de zuigers met 10 keer zo`n grote kracht naar beneden dan heeft dat helemaal geen invloed op de nokkenas,
de nokkenas bedient de kleppen en die gaan niet in 1 keer 10 keer zwaarder open.
Waarom het asje zo afgesleten is weet ik niet en kan daar niets zinnigs over zeggen, je hebt dit nu een paar keer gevraagd maar hierop kan ik geen antwoord geven misschien iemand anders?
De volvo oliepomp is geen puik stukje techniek want het aandrijfasje is gewoon te zwak!
De lagering is kwetsbaar waardoor er te snel speling op de tandwielen komt ik heb wel degelijkere constukties gezien.
bijv deze van een volkswagen:

[
Want waarom vindt jij dit dan een betere pomp vergeleken met een pomp van een andere motor?

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2014 16:24 #146589 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic motor stuk gelopen
Volvo heeft die oliepompjes niet gemaakt met het idee dat ze tot 130 pk heel moeten blijven, en na 200.000 km vervangen worden. Alle Penta en Volvo 4 cilinders van 1961 tot 1998 (behalve de 16V) gebruikten deze pomp, de B230ET had dezelfde pompaandrijving, 260 Nm en 182 pk, enige verschil is dat de tandwielen nog wat hoger zijn en de pomp dus meer werk verzet. Tuningkits van Volvo bevatten van alles behalve 'heavy duty' oliepompen.
Ik denk dat de onderhavige pomp gewoon een keer droog gedraaid heeft, of dat het carter een keer is volgelopen met koelwater, benzine, remvloeistof, noem maar op, die motorblokken hebben meest al 3 levens achter de rug voor ze bij ons terecht komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2014 17:24 #146590 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic motor stuk gelopen
Ik ben het met je eens. De zuigers zorgen juist voor een doorgaande, vloeiende kracht op de onderdelen, het enige is dat het eerder snel gaat draaien als je de motor opvoert..
Die pomp heeft gewoon eerder op z'n donder gehad. En slechte olie houdt een B18 en B20 echt niet van. Ik een keer zo'n vervormd onderkantje gezien (minder erg dan de jouwe hoor) en dat was bij een blok dat meer dan 500 000 km had gelopen...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD