motor stuk gelopen
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
Ik zou juist denken dat het krachtenspel veel meer is en dat op zo' n asje te veel krachten komen, slijtage zorgt voor een aanvangssnelheid voor er contact wordt gemaakt en dan is het op een gegeven moment krak.
Die afgesleten punt van de ontstekingas heb ik nog nooit zo gezien, hoe komt dat dan ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
"Joost Buiting" schreef:
Waarschijnlijk zal ik bij de "nieuwe" B21 de turbo vaarwel zeggen, dit lolletje heb ik weer gehad
Die zweedse tuners die met turbo's bezig zijn houden de wanden zo dik mogelijk. Een B20 naar 2100 is al flink opgeboord maar doenbaar, eerste en zeker tweede overmaat lijkt me dat er niet veel overblijft, veel te weinig om dan nog gaan blazen.
Goed idee dus om de turbo van de 2100 ++ B20 af te halen, al zou ik persoonlijk de turbo houden en een goede (of matig geboorde) B20 gebruiken, en een grotere turbo zoeken.
Ben wel benieuwd naar het verschil tussen het 'grote' ongeblazen en het 'kleine' geblazen blok.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
Kun je me vertellen waarom die turbo er niet aan heeft bijgedragen ?.
Ik zou juist denken dat het krachtenspel veel meer is en dat op zo' n asje te veel krachten komen, slijtage zorgt voor een aanvangssnelheid voor er contact wordt gemaakt en dan is het op een gegeven moment krak.
Die afgesleten punt van de ontstekingas heb ik nog nooit zo gezien, hoe komt dat dan ?
Waarom zouden er meer krachten op de pomp komen staan?
De oliedruk word niet hoger dus de druk op het pompasje blijft hetzelfde.
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Loopt de druk ongekend hoog op.
Johan Geers
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Johan Geers" schreef:
Een slecht werkend overdrukventiel (geblokkeerd) kan ook de oorzaak zijn van deze overmatige slijtage.
Loopt de druk ongekend hoog op.
Johan Geers
Dit lijkt mij niet het geval geweest, ik heb niets gevonden wat hierop wijst.
Ik denk zelf dat de pomp gewoon verscrikkelijk veel gelopen heeft.
Ik moet wel bekennen dat ik al 35jaar op goedkope olie rijd bijv van de Lidl, heeft nog nooit problemen gegeven
maar misschien nu wel???????????
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Deze wordt veel te dun, ik kan het verschil zelfs zien op mijn oliedrukmeter in de 1800E.
Ik ben maar een domme arts, maar als de turbogeblazen zuigers naar beneden gaan wordt met dezelfde kracht ook de nokken as en oliepomp aangeduwd.
Laat ik het anders zeggen, wat maakt dat het asje zo scheef is afgesleten ?. Dit heb ik nog nooit gezien, ook niet met atmosferisch geblazen blokken met 5 ton gereden.
Als je een goede verklaring hebt hoor ik het graag, maar een VolvoOliepomp is een puikstukje techniek ..., toegerust voor zijn taak, maar niet ontworpen voor die extreme belasting.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
Dat je met zo'n opgeblazen blok die olie erin gooit begrijp ik niet.
Deze wordt veel te dun, ik kan het verschil zelfs zien op mijn oliedrukmeter in de 1800E.
Ik ben maar een domme arts, maar als de turbogeblazen zuigers naar beneden gaan wordt met dezelfde kracht ook de nokken as en oliepomp aangeduwd.
Laat ik het anders zeggen, wat maakt dat het asje zo scheef is afgesleten ?. Dit heb ik nog nooit gezien, ook niet met atmosferisch geblazen blokken met 5 ton gereden.
Als je een goede verklaring hebt hoor ik het graag, maar een VolvoOliepomp is een puikstukje techniek ..., toegerust voor zijn taak, maar niet ontworpen voor die extreme belasting.
Beste Ed
Al gaan de zuigers met 10 keer zo`n grote kracht naar beneden dan heeft dat helemaal geen invloed op de nokkenas,
de nokkenas bedient de kleppen en die gaan niet in 1 keer 10 keer zwaarder open.
Waarom het asje zo afgesleten is weet ik niet en kan daar niets zinnigs over zeggen, je hebt dit nu een paar keer gevraagd maar hierop kan ik geen antwoord geven misschien iemand anders?
De volvo oliepomp is geen puik stukje techniek want het aandrijfasje is gewoon te zwak!
De lagering is kwetsbaar waardoor er te snel speling op de tandwielen komt ik heb wel degelijkere constukties gezien.
bijv deze van een volkswagen:
[
Want waarom vindt jij dit dan een betere pomp vergeleken met een pomp van een andere motor?
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Ik denk dat de onderhavige pomp gewoon een keer droog gedraaid heeft, of dat het carter een keer is volgelopen met koelwater, benzine, remvloeistof, noem maar op, die motorblokken hebben meest al 3 levens achter de rug voor ze bij ons terecht komen.
Die pomp heeft gewoon eerder op z'n donder gehad. En slechte olie houdt een B18 en B20 echt niet van. Ik een keer zo'n vervormd onderkantje gezien (minder erg dan de jouwe hoor) en dat was bij een blok dat meer dan 500 000 km had gelopen...
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl