- Berichten: 1259
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Dan maar goed kijken wat de meest logische montage is
Zoals eerder genoemd, ik maak dit topic ook voor eigen naslag en weet inmiddels dat anderen er ook wat aan hebben dus daar gaan we weer met wat foto's;
Onderstaande foto toont het eigenlijke cilinderslot dat langs de drukknop wordt gehouden waar deze in gemonteerd wordt.
Let ook op het messing pinnetje dat in het groefje valt van het ciliderslot.
Dat messing pinnetje wordt op zijn beurt weer vastgehouden door een rubber ring die rondom in de groef van de drukknop valt.
Het cilinderslot drukt het aluminium drukstuk in de lengterichting als het slot ontgrendeld is en de drukknop van de buitengreep ingedrukt wordt.
Als het cilinderslot vergrendeld is dan zal de drukknop van de buitengreep over het drukstuk heen bewegen zonder het drukstuk richting binnenslot te verplaatsen.
Als je goed kijkt zie je dat er om het cilinderslot een veertje zit met 2 haakjes die naar binnen zijn gericht.
Die haakjes haken niet alleen in/om het cilinderslot maar ook in/om de behuizing van de drukknop buitengreep;
Dit heeft het (gewenste) effect dat de cilinder steeds in neutrale/horizontale positie terug veert na de beweging openen/sluiten met de sleutel.
Het verschil in links en rechts van de slotcilinders zit hem volgens mij (zeg aub als het niet zo is!) in het feit dat de uitsparingen die bepalen of het aluminium drukstuk wel/niet wordt meegenomen gespiegeld zijn t.o.v. elkaar.
Bovendien zullen de linker en rechter cilinder bij juiste montage beiden het miniscule verende klepje dat het sleutelgat afsluit afwaterend naar beneden hebben staan.
Hieronder zie je een speciaal gevormd ringetje;
Dat heeft als doel de veer voor neutraalstand cilinderslot te scheiden van de veer drukknop buitengreep;
Die conische veer zou zonder dat speciale ringetje nl. over het neutraalveertje heen schuiven en dan elkaars werking beinvloeden.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Onderstaand de L en R uitvoering van dat mechanisme;
De gaten met zijdelingse uitsparingenkennen ,zoals boven te zien is, twee standen, de bovenste foto toont de stand waarin het alu drukstuk vrij door beide getoonde onderdelen heen kan bewegen, de foto daaronder toont de situatie waarin dat juist niet kan.
Nog even twee plaatjes van die situaties maar dan vanuit ander perspectief;
Waarbij trouwens ook opgemerkt kan worden dat als de gaten met uitsparing NIET corresponderen, het aluminium drukstuk zodanig is gedraaid t.o.v. het cilinderslot dat het drukstuk ook niet ingedrukt kán worden door de buitendrukknop. Het drukstuk kan dan loos in de cilinder "verdwijnen".
OK, nu kan de handel zoals getoond in elkaar worden gezet;
Waarbij dan nog maar een keer gewezen wordt op het belang van het eerder genoemde speciale scheidingsveertje.......
En zo komt het er dan uit te zien als het slot vergrendeld is en de buitendrukknop wordt ingedrukt;
En zo komt het er dan uit te zien als het slot ontgrendeld is en de buitendrukknop wordt ingedrukt;
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Met wat kopervet om jaaaren later nog makkelijk te kunnen afstellen.
En natuurlijk mag een nieuwe pakking dan niet ontbreken;
Om de pakking zonder scheuren over het nét iets uitstekende lipje te manoeuvreren heb ik met een mesje een hoekje uit de pakking gesneden;
Iedereen die in een ander topic geholpen heeft de juiste onderdeelnrs. te helpen zoeken van bovenstaande pakking nogmaals bedankt.
En hoe verhouden de sloten zich dan tot elkaar ;
En zo ziet e.e.a. er dan werkend uit in "dwarsdoorsnede" ;
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Daarnaast zijn er nog meer verschillen;
Het aluminium drukstuk heeft nog een extra messing palletje in de kop geklemd zitten.
De veer is anders en drukt niet op het speciale scheidingsringetje (zoals voor) maar in een soort kommetje zoals getoond op de foto.
Bij het samenstellen er even op letten dat er verschil zit tussen de linker en rechter drukknop van de buitengreep en opletten dat het aluminium drukstuk eerst door het kommetje moet, het brede stuk past er later niet meer door.
Verder wijst het zichzelf wel die achtersloten.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
- Berichten: 547
Ik ga dat (eens) ook allemaal tegenkomen....
wat een fantastisch stappenplan!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Johan Geers schreef : Beste Jan, ik zie dat je ook de driehoekruitjes uit het frame heb gehaald.
Ik heb als rubber een oude binnenband van een fiets gebruikt gaat hardstikke goed.
Raampje met een overmaat rubber in het frame wringen/persen en het overtollige rubber wegsnijden.
In de Filippijnen moet je wat en dat was een van mijn oplossingen.
voor de rest mooi verhaal.
success
Johan Geers
Gewapend met deze tip ben ik gisterenavond nog even de schuur ingedoken ;
Binnenbandje over de lengte open geknipt en talkpoeder verwijderd.
Om het raampje getrokken en daarna het frame-pje er overheen geduwt, ging prima!
Te veel aan rubber weggesneden met mesje en klaar voor montage in groter frame.
Bij montage van de twee frames even opletten op juiste plaatsing van dit ringetje ;
Voor nadere toelichting over dat ringetje zie deze post ;
www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2556...-het-rijden?start=10
Dussss Johan bedankt voor jouw tip
@ Rob en Paul, graag gedaan
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Oh, daar liggen nog een paar achterlichten die ik had beplakt met aluminium-tape.......
Zagen er na beplakken glimmend uit maar een paar maanden later al weer dof
Plan B dan maar, tijdje geleden had ik een achterlicht van een trailer uitgeboord met een komboor, daar gaan we nu dan maar reflectoren van proberen te frutten;
De evolutie van mijn achterlichten
Valt me niet tegen na een sessie met haakse slijpertje.
Ben benieuwd hoe lang dit functioneel is, zal ze nog even vastzetten met paar subtiele dotjes kit.
Groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ik ben zelf ook benieuwd, om helemaal niets aan het toeval over te laten heb ik ook nog eens gekleurde gloeilampen gekocht;
Al prutsend viel mijn oog ook nog eens op de connector die de unit met de rest van de auto verbind. Daar zit niet eens massa bij op
Dat houdt dus in dat de stroom zelf een weg moet vinden en behouden van het metaal van de fittingen naar de carrosserie. Dat kan door contact van metaal op metaal of door tussenkomst van het kleine parkertje.
Het heeft ongetwijfeld bij duizenden volvo's gewerkt maar waarschijnlijk ook bij honderden wel eens storing gegeven of op zijn minst verminderde spanning dus minder lichtopbrengst.
Dus dan zelf maar een massadraad trekken;
Die massadraad kan nog makkelijk bij de originele connector in, daar is plaats voor 6 contacten terwijl er origineel maar 4 worden benut.
Voor wie niet weet hoe zo'n connector is opgebouwd, ieder contactje heeft een weerhaakje.
Dat weerhaakje moet je met een klein plat schroevendraaiertje indrukken en dan schuif je het contact er zo uit.
Voor de duidelijkheid heb ik hier een oude connector open gezaagd.
Weerhaakje is slecht te zien, maar als je goed kijkt......
In plaats van lange dunne schroevendraaier kan je ook gewoon een spaak of lasdraadje plat meppen
Gekleurde gloeilampjes is wel even opletten trouwens, wij hebben fittingen met pennetjes die 180 graden tegenover elkaar staan, die gekleurde gevallen hebben vaak de pennetjes op bijv. 150 graden. Dat is om te voorkomen dat er een blank lampje op de plek komt waar een gekleurde komt.
Waarom geen led? Omdat dat zo weinig stroom trekt dat het eerder kan leiden tot storingen.
Onze oldtimers zijn ontworpen voor grotere stromen dan milli-amperes.
Als een (schakel)contact iets ingebrand is zal de stroom die een gloeilamp trekt het contact wel overbruggen, een stroompje van een led kan het echter als een te grote barriere zien waardoor storing optreedt.
Led maar eens op op de snelweg , soms zie je opleggers rijden met ledverlichting die knippert of juist alles brandt onbedoeld mee.
Daarnaast hebben veel auto's een bepaalde stroom nodig om te kunnen knipperen, zo niet "denkt" de auto of relais dat er een lamp kapot is.
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.