- Berichten: 1259
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
@ Ronald, jouw motivatie dat de CV-motor achter het raam/aan binnenzijde deur minder water vangt klopt helemaal. Ik heb nl ook met die gedachte lopen spelen. Reden dat ik het motortje op getoonde plek heb bedacht is de weerstand die de motor moet overwinnen als ik "het knopje ga bedienen".
Ik heb gemerkt dat (bij mij) de kracht via knopje plm 4x groter is dan rechtstreeks op het slotmechanisme. Dat is ook wel logisch omdat er dan 2 overbrengingen ontbreken.
Het voorkomen van inwateren ga ik doen door een simpel "afdakje" te maken van een stukje binnenband.Daar prik ik het bedieningsstangetje van de stelmotor gewoon doorheen, soort paraplu ontstaat er dan. Maar bedankt voor het meedenken!
@Lars,je hebt het helemaal goed verwoord in je suggestie hierboven, de rand van het nieuwe deel steekt áchter het originele deel. En ja, als je de overlap héél kort houdt (0,5-1,0 mm) dan zal die overlap verworden tot een soort van doorlassing zodat er geen sprake is van dubbel plaatwerk.De eerlijkheid gebied te zeggen dat dat bij mij toch niet helemaal gelukt is, kennelijk heb ik met het opnieuw inklemmen van de rand (na wegslijpen van datgene dat weg moest) toch de rand ietsje verder onder het origineel gedrukt. :dry:
Dat ga ik dus nog wel een keertje oefenen.
De cursus is echt aan te bevelen, je mag je eigen auto meebrengen en na een week ben je dus niet alleen wijzer maar ook vérder. Grappig dat de tip met de slijpmethode zich in zoveel belangstelling mag verheugen, de tip om met plastic folie een vorm over te nemen was voor mij ook een echte eye-opener.
@ Maikel, een paar foto's zijn zo gemaakt, ik heb sinds een paar maanden een heuse 3e hands Samsung Young en sindsdien is het nóg makkelijker. Tot mijn verrassing kwam toen ook nog eens dit forum met een makkelijker procedure voor het uploaden van foto's dus ik kan bijna oprecht zeggen; geen moeite.
Daarnaast ben ik een administratieve rommelkont en door de foto's hier (voorzien van verhaaltje) neer te zetten heb ik altijd en overal een geheugensteuntje van hoe-het-ook-al-weer-zat of hoe-had-ik-dat-nu-gemaakt.
Maar tof dat jij de foto's ook daadwerkelijk kunt gebruiken!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat een mooie review! Een cursus met eigen auto, wist niet dat dat bestond. Ik had nog wel een list nodig omdat ik nog steeds opzie tegen de achterkant reparatie. Heb even op zijn site zitten kijken en me zojuist aangemeld voor de cursusweek van juli. Dank voor de uitgebreide ervaring beschrijving en dus tip!Jan van Bochove schreef : De cursus is echt aan te bevelen, je mag je eigen auto meebrengen en na een week ben je dus niet alleen wijzer maar ook vérder.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Ook leuk dat je dat opengezaagde portier met ons deelt, zal voor een hoop medehobbyisten erg verhelderend zijn!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ik haal zelf ook veel (voldoening)uit het internet en dan is het ook leuk "om wat terug te doen"
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Even voor mijn beeld: stel ik heb een roestgat in 't dak. Ik heb een nieuw stukje vast klaargemaakt en slijp het slechte stuk er uit. Laten we zeggen dat ik er precies 50x50mm uit haal. (dus het gas is 50x50mm).
Als ik nou een nieuw stukje 'met overlap' maak, dus 51x51mm, dan zou ik die er plat op leggen (want past er niet in) en dan gaan vastlassen? Ter plaatse van de las zal de boel wel redelijk in elkaar over vloeien, maar 'de rest' heeft nog steeds overlap en ligt dan 'op' het dak in plaats van netjes vlak?
Zelf zou ik het nieuwe stukje juist ca. 49x49mm maken, dan met magneetjes oid op z'n plek houden, en dan de 'kier' dichtlassen, stukje bij beetje?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Het verslag van de cursus is niet zo zeer bedoelt om online te vertellen hoe je iets het best kunt aanpakken of resteaureren, het is meer bedoelt als impressie.
Daarnaast ben ik natuurlijk ook niet de "persvoorlichter" van Jacco
Hij heeft deze methode dan ook niet geadviseerd als beste (zelf werkt hij zonder overlap en nauwkeurig passend) maar als mógelijkheid voor iemand die tóch met overlap wil/moet werken.
Tot zo ver de "disclaimer"
Trek het je niet persoonlijk aan, ik wilde bovenstaand even duidelijk stellen om misverstanden te voorkomen waardoor Jacco's goede bedoelingen verkeerd uitgelegd kunnen worden. Overigens heb ik het verslag met zijn goedkeuring geplaatst.
De methode zoals beschreven zal zoals jij terecht opmerkt geen reparatie opleveren die mooi vlak is. De doorlassing zal de platen een fractie beter in elkaars vlak "trekken maar hoogteverschil blijft.
Zeker voor een dak is de door jou geschetste methode beter, al zou ik helemaal géén vooropening houden en juist een zo nauwkeurig mogelijke passing maken. Alles wat je aan (toevoeg)materiaal in brengt geeft ook krimp.Als je een stompe naad last en de las iets bol blijft kan je met een hamertje en tasje (handaambeeldje) de las nog iets hameren waardoor je de krimp weer wat op kan heffen, het geplette materiaal zal immers naar opzij "weg willen".
Het is mij goed bevallen om een van de twee combi-achterschermen mee te nemen op cursus, ik kon er goed bij én er ligt wat minder druk op het eindresultaat dan wanneer het je goede auto is.
In de werkplaats van Jacco stond een motorkap van een exclusieve sportwagen waar hij ook een stuk in/aan gelast had, helemaal naadloos en met de vlakke hand niet of nauwelijks te voelen waar de naad zit. Het kan dus wel maar oefening is wel een vereiste.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ik voel mij net die vent van de Telfort-reclame "van zeiljacht naar koopjesjacht"
Wat is het geval ; ik ben sinds 1 juni van werkgever veranderd en de nieuwe werkgever heeft de policy dat er niet geklust wordt op de zaak. Als je dan bedenkt dat ik bij een werkgever vandaan kom waar zo'n beetje alles kon is het wel even een overgang....
Maar daar staat tegenover dat ik het heel erg naar mijn zin heb daar en dat is uiteindelijk meer waard dan de klusmogelijkheden. Ik wist al 2mnd. van deze verandering dus heb ik mijn strategie (lees prive-gereedschap) snel een tikkie uitgebreid.
Hieronder een fotoverslagje waarin de plasmasnijder vervangen is voor hefboomplaatschaar en de puls-MIGMAG machine vervangen is voor een elektrodenbakkie.
Het zetwerk van de RVS u-profieltjes heb ik bij uitzondering wel even bij nieuwe werkgever mogen doen.
Je ziet de fabricage van nieuwe raamgeleiders van voor en achterdeuren.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Te zien is dat er hele mooie lasjes tussen zitten maar ook lassen die materiaal hebben weggebrand of er zelfs doorheengescheten zijn :blush:
Moraal van het verhaal ; ook met beperktere middelen kan je tot je doel komen.
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.