- Berichten: 1259
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
18-06-2016 18:59 - 18-06-2016 19:50 #161257
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Aanvankelijk was ik van plan om de centrale portiervergrendelingsmotoren aan de raamgeleiders te bevestigen.
Ik werd er echter terecht op gewezen dat de kans op inwateren van de cv- motor dan groot is. Dat wilde ik oplossen met een rubberen hoedje maar het bleef mij toch bezighouden....
Dus alsnog bedankt Ronald
CV-motor aandroge kant bevestigen leverde stroevere bediening op, dat wilde ik voorkomen.
Vandaag nog maar eens gekeken waarom de bediening zoveel stroever loopt. Ik heb de draaipunten eens goed gesmeerd en daar knapte de bediening al van op. Daarnaast is de slag gewoon kleiner, dus de kracht groter.
Om daaraan tegemoet te komen heb ik het armpje verlengd met twee plaatjes zodat de slag groter wordt en de kracht kleiner.
Genoeg gepraat ,filmpjes ;
EDIT ; er wordt aan het plaatsen van filmpjes gewerkt :blush:
Filmpjes van slotbediening origineel ;
En dan nog twee filmpjes van dezelfde opstelling maar dan bediend door de CV ;
Om het dievengilde niet de werking op een presenteerblaadje te geven zijn bovenstaande video's niet openbaar op youtube, enkel te bekijken vanaf VKV forum
Groet Jan
Ik werd er echter terecht op gewezen dat de kans op inwateren van de cv- motor dan groot is. Dat wilde ik oplossen met een rubberen hoedje maar het bleef mij toch bezighouden....
Dus alsnog bedankt Ronald
CV-motor aandroge kant bevestigen leverde stroevere bediening op, dat wilde ik voorkomen.
Vandaag nog maar eens gekeken waarom de bediening zoveel stroever loopt. Ik heb de draaipunten eens goed gesmeerd en daar knapte de bediening al van op. Daarnaast is de slag gewoon kleiner, dus de kracht groter.
Om daaraan tegemoet te komen heb ik het armpje verlengd met twee plaatjes zodat de slag groter wordt en de kracht kleiner.
Genoeg gepraat ,filmpjes ;
EDIT ; er wordt aan het plaatsen van filmpjes gewerkt :blush:
Filmpjes van slotbediening origineel ;
En dan nog twee filmpjes van dezelfde opstelling maar dan bediend door de CV ;
Om het dievengilde niet de werking op een presenteerblaadje te geven zijn bovenstaande video's niet openbaar op youtube, enkel te bekijken vanaf VKV forum
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Laatst bewerkt 18-06-2016 19:50 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1420
19-06-2016 00:43 - 19-06-2016 00:43 #161265
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mooie oplossing Jan, ga ik zo doen bedankt Erg handig ook zo een filmpje
Groeten, Rob
Groeten, Rob
Laatst bewerkt 19-06-2016 00:43 door Rob Baeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
19-06-2016 09:41 #161268
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Rob, graag gedaan.
Ik had op de vorigevpagina nog wat tekst willen voegen bij foto's die misschien onduidelijk zijn (zoals MDF lasmalletje) maar de knop "bewerken" verdwijnt helaas na X uur.
Mocht iemand er nog een vraag over hebben, stel hem gerust.
Ik had op de vorigevpagina nog wat tekst willen voegen bij foto's die misschien onduidelijk zijn (zoals MDF lasmalletje) maar de knop "bewerken" verdwijnt helaas na X uur.
Mocht iemand er nog een vraag over hebben, stel hem gerust.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
25-06-2016 22:58 #161395
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ik heb nooit geweten dat er zo veel werk zou gaan zitten in de deurcomponenten.........
Alleen al twee simpele klapraampjes;
Haal ik het eerste klapraampje er uit, blijkt de scharnierbout krom.
Gelukkig nog niet recht gemaakt want de andere staat ook krom, maar dan de andere kant op.
Dan gaat er een lichtje branden, zou het zo horen
Ja dus, dat hoort zo omdat de lijn waarin het ruitje draait ook in een hoek loopt.
Ik heb er even een staafje aluminium doorheen gestoken, dan kan je de overeenkomst in de hoeken zien.
De tijd heeft zijn tanden gezet in de T-bouten van het tochtraampje ;
Daar is niet zo heel veel meer van over. En ja, nu we toch bezig zijn gaan we onze kop niet in het zand steken toch ?
Dat is geen los verkrijgbaar onderdeel dus moet er maar iets gelast worden.
Alleen al twee simpele klapraampjes;
Haal ik het eerste klapraampje er uit, blijkt de scharnierbout krom.
Gelukkig nog niet recht gemaakt want de andere staat ook krom, maar dan de andere kant op.
Dan gaat er een lichtje branden, zou het zo horen
Ja dus, dat hoort zo omdat de lijn waarin het ruitje draait ook in een hoek loopt.
Ik heb er even een staafje aluminium doorheen gestoken, dan kan je de overeenkomst in de hoeken zien.
De tijd heeft zijn tanden gezet in de T-bouten van het tochtraampje ;
Daar is niet zo heel veel meer van over. En ja, nu we toch bezig zijn gaan we onze kop niet in het zand steken toch ?
Dat is geen los verkrijgbaar onderdeel dus moet er maar iets gelast worden.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
26-06-2016 00:05 #161398
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Het frame van het tochtraampje bestaat uit een soort messing profieltje met 7mm inwendige breedte.
Daarom maar een stuk rond 6mm gepakt en een paar flinke klappen verkocht om het te vormen naar 7mm breed. Gatenpatroon rond 4mm h.o.h. 30mm geboord en aan de "kromme bouten" gelast ter vervanging van de stukjes roest die er nog aan zaten.
Na het lassen de bouten in de Hammerite zodat volgende dag de bouten terug in het raamframe-pje geklonken kunnen worden;
Het klinken gaat een tikje onhandig omdat je met de hamer amper slag kan maken maar het lukt. Aan de onderzijde moeten de vlakke nageltjes ook even in de (dak)vorm van het messing profiel worden geklopt;
Dan volgen de driehoekframe's waar de tochtruitjes in komen, die zijn aangeslagen door oppervlakkige roest en krijgen een behandeling met schuurlinnen en staalborstel waarna ook die in de Hammerite worden gezet;
Ik heb al een jaar lang de driehoekrubbers in huis en die kunnen er eindelijk in als de verf droog is. Alleen jammer dat het gatenpatroon van geen kant klopt met het chromen hoofd-profiel.........
Zie het verschil tussen het ene gat en het andere;
Niet alleen de gaten zitten op de verkeerde afstand, ook het gevulcaniseerde stalen stripje zit te hoog;
Heel voorzichtig iets losgesneden, en stukje ingekort, daarna rubber ietsje uitgeslepen;
Maar na wat modificaties kan dan ook eindelijk het vastklinken van het rubber beginnen;
Daarom maar een stuk rond 6mm gepakt en een paar flinke klappen verkocht om het te vormen naar 7mm breed. Gatenpatroon rond 4mm h.o.h. 30mm geboord en aan de "kromme bouten" gelast ter vervanging van de stukjes roest die er nog aan zaten.
Na het lassen de bouten in de Hammerite zodat volgende dag de bouten terug in het raamframe-pje geklonken kunnen worden;
Het klinken gaat een tikje onhandig omdat je met de hamer amper slag kan maken maar het lukt. Aan de onderzijde moeten de vlakke nageltjes ook even in de (dak)vorm van het messing profiel worden geklopt;
Dan volgen de driehoekframe's waar de tochtruitjes in komen, die zijn aangeslagen door oppervlakkige roest en krijgen een behandeling met schuurlinnen en staalborstel waarna ook die in de Hammerite worden gezet;
Ik heb al een jaar lang de driehoekrubbers in huis en die kunnen er eindelijk in als de verf droog is. Alleen jammer dat het gatenpatroon van geen kant klopt met het chromen hoofd-profiel.........
Zie het verschil tussen het ene gat en het andere;
Niet alleen de gaten zitten op de verkeerde afstand, ook het gevulcaniseerde stalen stripje zit te hoog;
Heel voorzichtig iets losgesneden, en stukje ingekort, daarna rubber ietsje uitgeslepen;
Maar na wat modificaties kan dan ook eindelijk het vastklinken van het rubber beginnen;
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
26-06-2016 00:21 #161399
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Eerst met de centerpons de holle klinknageltjes 4mm wat naar buiten omfelsen.
Dan met een vlakke M8 boutkop de nagel vlak aankloppen;
Wat trouwens wel even goed is om aan te denken; doorprikken van de afwateringsgaatjes in rubber;
Anders krijg je wellicht lekkage of vriest de zaak vast in de winter.
En dan is eindelijk het frame met rubber klaar om weer voorzien te worden van het beweegbare klapraampje.
Verder vandaag alle deurgreep-onderdelen gereinigd
Dat werkt heel wat prettiger dan de vette bende die er (in 50 jaar?) van geworden was;
Sommige onderdelen zijn wat sleets geraakt tijdens gebruik van het slot;
Je kijkt in de sleuf waar de plaatjes in vergrendelen (moeten) van het cilinderslot.
Die cilindersloten heb ik nieuw besteld, alleen jammer dat er een bewerkingsfoutje aan zit; de materiaaltoeslag is na het gieten onvoldoende weggewerkt;
Door met rode stift (bij gebrek aan pruisisch blauw) de cilinder te kleuren kan je zien waar de schoen wringt; daar slijt de inkt het eerst weg.........
Dan met een vlakke M8 boutkop de nagel vlak aankloppen;
Wat trouwens wel even goed is om aan te denken; doorprikken van de afwateringsgaatjes in rubber;
Anders krijg je wellicht lekkage of vriest de zaak vast in de winter.
En dan is eindelijk het frame met rubber klaar om weer voorzien te worden van het beweegbare klapraampje.
Verder vandaag alle deurgreep-onderdelen gereinigd
Dat werkt heel wat prettiger dan de vette bende die er (in 50 jaar?) van geworden was;
Sommige onderdelen zijn wat sleets geraakt tijdens gebruik van het slot;
Je kijkt in de sleuf waar de plaatjes in vergrendelen (moeten) van het cilinderslot.
Die cilindersloten heb ik nieuw besteld, alleen jammer dat er een bewerkingsfoutje aan zit; de materiaaltoeslag is na het gieten onvoldoende weggewerkt;
Door met rode stift (bij gebrek aan pruisisch blauw) de cilinder te kleuren kan je zien waar de schoen wringt; daar slijt de inkt het eerst weg.........
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
26-06-2016 00:44 #161401
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-06-2016 00:02 #161428
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Genieten weer én leerzaam. Handig naslagwerk zo dit topic!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
27-06-2016 00:29 #161432
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Beste Jan, ik zie dat je ook de driehoekruitjes uit het frame heb gehaald.
Ik heb als rubber een oude binnenband van een fiets gebruikt gaat hardstikke goed.
Raampje met een overmaat rubber in het frame wringen/persen en het overtollige rubber wegsnijden.
In de Filippijnen moet je wat en dat was een van mijn oplossingen.
voor de rest mooi verhaal.
success
Johan Geers
Ik heb als rubber een oude binnenband van een fiets gebruikt gaat hardstikke goed.
Raampje met een overmaat rubber in het frame wringen/persen en het overtollige rubber wegsnijden.
In de Filippijnen moet je wat en dat was een van mijn oplossingen.
voor de rest mooi verhaal.
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
27-06-2016 17:42 #161443
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo Lars,
Bedankt, het helpt mij zelf ook om overzicht te houden, van dingen die ik in 2014 deed weet ik trouwens alle details ook niet meer dus ik blader zelf ook nog wel eens terug.
Hallo Johan,
Bedankt voor je tip, ik ga dat eerdaags proberen en zal dan laten weten hoe het afliep.
Toevallig net vorige week binnenbandje langs fietspad opgeraapt
Ja, je zult als wielrenner maar lek rijden en dan ook nog eens je oude binnenband op moeten ruimen
Groet, Jan
Bedankt, het helpt mij zelf ook om overzicht te houden, van dingen die ik in 2014 deed weet ik trouwens alle details ook niet meer dus ik blader zelf ook nog wel eens terug.
Hallo Johan,
Bedankt voor je tip, ik ga dat eerdaags proberen en zal dan laten weten hoe het afliep.
Toevallig net vorige week binnenbandje langs fietspad opgeraapt
Ja, je zult als wielrenner maar lek rijden en dan ook nog eens je oude binnenband op moeten ruimen
Groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.