De Amazon in de 21ste eeuw
door Michiel van Drunen
De Amazon kan nog prima mee in het moderne verkeer. De exemplaren met de B16-motoren zijn echter - al is het alleen al door hun zeldzaamheid - niet zo geschikt voor frequent gebruik. Recentere Amazons hebben een topsnelheid tot ruim boven de 120 km per uur en accelereren redelijk snel voor een auto van 1100 Ã 1200 kg. Met name de latere modellen zijn standaard voorzien van veiligheidsgordels, rembekrachtiging, een gescheiden remcircuit en een veiligheidsstuurwiel. Ook zijn veel auto's uitgerust met de als accessoire leverbare hoofdsteunen.
Wie een moderne auto gewend is en voor het eerst in een Amazon stapt zal toch even moeten wennen. Het zicht rondom is geringer, het sturen gaat zwaarder (geen stuurbekrachtiging), de koppeling werkt zwaarder dan bij een moderne auto en de ventilatie bij vochtig weer laat ook te wensen over. Maar daar staat dan ook heel wat tegenover: het klassieke gevoel, het prachtige dashboard, het geluid van de motor, het prachtige uitzicht over de motorkap, het karakteristieke windgeruis, het maakt het rijden in een Amazon tot een belevenis die steeds weer verrast. Kom je uit een moderne auto dan is remmen in exemplaren zonder bekrachtiging en trommelremmen rondom ook even wennen. En neem vooral een zeemsponsje mee om de ruiten droog te maken. Een achterruitverwarming ontbreekt in de standaardversie. Er is relatief veel lawaai van motor- en windgeruis bij snelheden hoger dan 80 km per uur. Het brandstofverbruik is vrij fors: 1:10 Normal 0 21 à 11 op benzine en 1:9 Normal 0 21 à 10 op LPG.
Veel Amazonrijders brengen modificaties aan met behulp van onderdelen die destijds accessoire waren of onderdelen die afkomstig zijn uit latere modellen (1968-1970). Voorbeelden zijn een overdrive (minder motorlawaai, lager brandstofverbruik), een verwarmde achterruit, schijfremmen voor, een rembekrachtiger, halogeenlampen en een wisselstroomdynamo. Maar het gaat natuurlijk om het klassieke gevoel, dat moet je niet bederven door de Amazon om te willen bouwen tot een moderne auto.
Kosten?
Aan de ene kant is het rijden in een klassieker aantrekkelijk, omdat deze vrijgesteld is van wegenbelasting. Ook is de verzekering relatief goedkoop: zo'n 300 euro per jaar all risk als je niet meer dan 5000 of 7500 km per jaar rijdt. Maar vergeet niet dat de onderhoudskosten hoog zijn: olie verversen moet om de 5000 km en een grote beurt om de 10000. Enige handigheid met sleutelen drukt de kosten dus behoorlijk, maar vereist ook (kostbaar) gereedschap. En het is ook niet voor niets dat veel Amazonrijders een wegenwacht-totaalpakket nemen.
En dan heb je het nog niet gehad over 'bijzondere' kosten die nu eenmaal het risico zijn van het rijden in een oude auto. Deze kosten kunnen uiteenlopen: het gaat om kleine zaken aan het elektrisch gedeelte (dynamo, accu) of aan de carrosserie (spiegel, ruiten), tot aan laswerk, remmenrevisie, versnellingsbakrevisie of complete motorrevisie. Verder leert de ervaring dat veel bezitters graag hun auto droog hebben staan en dus vroeg of laat een garagebox of andere stallingsruimte zoeken.
Door de vrijstelling van wegenbelasting is het aantrekkelijk om op LPG te rijden. Amazons kunnen prima op LPG rijden, hoewel de klepzittingen langzaam maar zeker inbranden. Regelmatige controle (elke 5000 km) van de klepspeling is dus noodzakelijk, maar het inzetten van geharde zittingen kan vaak - bij rustig rijgedrag - tot 50.000 km op zich laten wachten.
Tot zover de lopende kosten. De aanschafkosten hangen vooral af van de kwaliteit van de auto. Vroeger waren het vooral notabelen zoals artsen en notarissen die in een Amazon reden. Gelukkig is ze nu bereikbaar voor bijna iedere liefhebber van klassieke auto's. Een 'sloper' kost een paar honderd euro. Met een exemplaar van rond de 3000 euro kun je vaak zo de weg op, maar deze behoeft meestal wel 'werk' in de toekomst. Een perfecte auto kost meer dan 6000 euro, zeker als het een gewild exemplaar als een GT betreft. Een ingebouwde LPG-tank levert een meerprijs op van zeker 1000 euro. Commerciele aanbieders zijn vaak duurder, maar geven daar wel garantie voor.