De Volvo 66 is een compacte sedan die in augustus 1975 werd geïntroduceerd. Na de overname in 1974 van DAF door Volvo verbeterde Volvo de DAF 66 en bracht deze op de markt als Volvo 66. Belangrijkste wijzigingen aan het ontwerp van Giovanni Michelotti waren de dikkere bumpers, een nieuw "schakel"patroon en nieuwe stoelen.
Andere wijzigingen ten opzichte van de DAF waren:
- een veiligheidsstuur;
- met stalen balken verstevigde deuren;
- een ontkoppel servo die het mogelijk maakte om van versnelling te wisselen met ingestelde choke (in de oude DAF-modellen was dit niet mogelijk, omdat het verhoogde toerental de centrifugaalkoppeling deed koppelen);
- een parkeerstand voor de Variomatic die de aandrijflijn blokkeerde.
B110E Renault C-series OHV 1108 cc lijnmotor-4 47 PS (34.6 kW; 46.4 hp)
B130 Renault C-series OHV 1289 cc lijnmotor-4 57 PS (41.9 kW; 56.2 hp)
De 66 werd opgevolgd door de verbeterde versie van de 77, de Volvo 343. De laatste Volvo 66's werden in 1981 op kenteken gezet.
Vandaag de dag is de Volvo 66 redelijk zeldzaam geworden. Veel exemplaren zijn er in de loop der jaren gebruikt voor de befaamde achteruitrijraces.