Geschiedenis
De Volvo 164 is ontworpen door Jan Wilsgaard, die eerder al de Amazon en 140 had ontworpen. De conceptauto welke aan de 164 vooraf ging, werd in de jaren '50 gepresenteerd. Deze kreeg de naam P358 en had een V8 motor. Maar de vraag naar een dergelijke auto was niet groot genoeg en deze is dan ook nooit in productie genomen.
In 1968 werd de 164 gepresenteerd, maar in een gewijzigde vorm ten opzichte van de P358. De motor had 2 cilinders minder en de carrosserie was iets veranderd. De 164 heeft een duidelijke gelijkenis met de 140-serie. Het grootste verschil zit in de neus en de motor.
De eerste 164 rolt van de band in 1969
Techniek
Van 1968 tot 1971 zijn de auto's voorzien van een 6 cilinder B30A motor. Deze heeft Zenith Stromberg 175CD2SE carburateurs. Vanaf 1971 kwam de elektronische injectie van Bosch. Hierdoor steeg het vermogen tot 160 pk.
De versnellingsbakken welke voor de 164 zijn gebruikt, zijn versterkte versies van de 140-serie. Er was keuze uit een handgeschakelde 4-bak (M400), een handgeschakelde 4-bak met overdrive (M410) en een automaat met 3 versnellingen (BW35).
Het interieur van de 164 is verwant aan dat van de 144. Weliswaar steeds uitgevoerd in leder, maar verder is de ontwikkeling als dat van de 144. Ook in 1973 kwam de grote wijziging met ander dashboard, kachel en meters. En de ontwikkeling met steviger bumpers is ook soorgelijk als met de 144.
De 164 heeft een zelfdragend chassis en is alleen in 4 deur sedan uitgevoerd. De Amerikaanse markt vroeg wel naar een 6 cilinder stationwagon, maar deze heeft Volvo nooit ontwikkeld in de 160-serie. Er is één officiële 165 gebouwd door Volvo. De overige 165's die rondrijden zijn creaties van een paar enthousiaste klussers.
Slechts één Volvo 165 is officieel door Volvo gebouwd
Daarnaast is er een 162 gebouwd als proefmodel voor de 262C Coupé halverwege de jaren '70. Deze tweedeurs auto had een verlaagd, vinyl dak (zoals in de latere 262C) en staat nog altijd in het Volvo Museum in Gothenburg.
De enige Volvo 162 staat in het Volvo Museum in Gothenborg
Productiegegevens
1969
Het eerste jaar dat de Volvo 164 geproduceerd werd. De basis voor het ontwerp was de 144, maar dan met een luxueuzer front. Een ander front was ook nodig om de 6 cilinder B30A motor in te kunnen passen. De transmissie is ten opzichte van de 144 versterkt en het interieur had een exclusievere uitstraling. In 1969 zijn er 12.199 gebouwd.
1970
Voor dit modeljaar zijn niet veel dingen veranderd. De mistlampen werden voor de meeste landen standaard. Qua veiligheid ging de 164 erop vooruit door hoofdsteunen en vernieuwde gordels bij de voorstoelen. Ook kwam er meer luxe door een leren interieur en getint glas. In 1970 zijn er 20.200 gebouwd.
1971
In 1971 is er weinig veranderd. Alleen nieuwe velgen en de stuurbekrachtiging is voortaan standaard. Er werden in dit jaar 20.390 164'ers gebouwd.
1972
Een nieuwe motor wordt gebruikt, de B30E/F, met als optie elektronische injectie. Indien er voor een automaat gekozen is, zit de pook voortaan op de grond. Alle uitvoeringen kregen geventileerde schijfremmen voor, een nieuwe middenconsole en een nieuw stuur. De deurklinken zijn voortaan verzonken in de deuren. In 1972 zijn er 21.660 gebouwd.
1973
In dit jaar zijn de grootste veranderingen gekomen. Het front is flink veranderd, de grill is vernieuwd en de bumper is nu recht. De achterlichten zijn een stuk groter geworden en het volledige dashboard is vernieuwd. Wederom is het stuur vernieuwd en de blowerinstallatie heeft voortaan 10 uitgangen en is voorbereid op airconditioning. Qua veiligheid gaat hij er ook op vooruit met rondom in de deuren extra beschermingsbalken. In 1973 zijn er 28.500 gebouwd.
1974
Modeljaar '74 heeft vooral veranderingen gezien in veiligheid. Dikkere en sterkere bumpers, nieuwe sterkere deuren met verbeterde afdichtingen en grotere spiegels. De benzine tank is iets naar voren verplaatst zodat deze beter in tact blijft bij een aanrijding van achter en extra kreukelzones zijn aangebracht aan de voor- en achterzijde. Als er in aan de achterkant van de auto nu een lampje kapot gaat wordt dit gemeld op het dashboard en vanaf nu hebben de voorstoelen elektrische verwarming. In 1974 zijn er 29.617 gebouwd.
1975
In het laatste productiejaar van de 164 is de overgang naar de 200 serie al te zien. Vele onderdelen komen al overeen met de vroege 200-serie. De vering achter is verbeterd en de handrem zit nu tussen de voorstoelen. De voorstoelen en de achterbank zijn gewijzigd en elektrisch bedienbare ramen voor zijn nu leverbaar. De antenne is in de voorruit in gebouwd en de velgen zijn licht veranderd. In 1975 zijn er 20.613 gebouwd, waarmee het totaal aantal op 153.179 uitkomt.