140 serie

Op basis van tekst van Emo van Halsema

10 jaar na de presentatie van de alom gewaardeerde Amazon werd het tijd een opvolger voor deze auto te introduceren. In augustus 1966 werd de Volvo 144 getoond aan het publiek. De 144 was een vierdeurs auto met geheel nieuwe carrosserie.

First-144

De carrosserie was ruim, bood voldoende uitzicht aan de bestuurder en de inzittenden en was voorzien van een groot aantal veiligheidsvoorzieningen. Zo was de auto voorzien van een veiligheids-stuurinrichting, veiligheidskooi, kreukelzones, veiligheidsgordels en een gescheiden remsysteem bestaande uit schijfremmen welke driehoekig waren gescheiden. Kort na de komst van de 144 werd de 4-deurs Amazon (120 serie) uit produktie genomen.

De 140 was de eerste Volvo die de later zo kenmerkende vierkante stijl introduceerde. Vergeleken met de Volvo Amazon was de 140 zeer strak, zowel qua exterieur als interieur. De basisvorm zou doorzetten tot in de negenter jaren als de 200 serie.

volvo-144

De eerste 140's hadden dezelfde B18 motor als de Amazon. Later kregen zowel de 140 als de Amazon echter de krachtiger 2 liter B20 motoren. Bij de 140 was dit zeker geen overbodige luxe, want door het hoge gewicht en de niet bepaald aerodynamische vorm van de wagen, was de 140 erg traag. De 140 heeft dezelfde aandrijflijn als de Amazon, maar is wel verbeterd. Zo heeft de 140 serie schijfremmen op alle vier de wielen.

145

De 140 serie had al vanaf de introductie een triangel-gescheiden, dubbel remsysteem met op de schijfremmen vóór twee remzuigers per schijf en op de schijfremmen achter één per schijf. Beide remkringen remden dus afzonderlijk, ieder twee voorwielen en één achterwiel. Bij uitval van één der kringen remt de ander dus altijd de twee belangrijkste voorwielen en één  achterwiel. In het hart van de achterste schijfremmen bevindt zich een kleine trommelrem die dient als handrem (parkeerrem).

In 1969 werd de 145 express gepresenteerd, een Volvo 145 met verhoogd dak, bedoeld als opvolger van de inmiddels uit productie genomen P210 (Duett) en P220 (Amazon combi).

In 1974 rolde de laatste 140 van de band. Er waren toen 1.251.371 exemplaren gebouwd.

Productiegegevens

Modeljaar 1966
De 144 is standaard uitgerust met één carburateur. De 144S is voorzien van twee SU carburateurs. De 144S kon als optie met een overdrive uitgerust worden. Beide modellen konden met een automatische vesnelling uitgerust worden.

Modeljaar 1967
De tweedeurs 142 en even later de vijfdeurs 145 komen op de markt.

Modeljaar 1968
De 2-liter B20 motor vervangt de B18, weer in een één of een twee carburateurs uitvoering.

Modeljaar 1969
stoffen interieur bekleding
achteruitkijkspiegel nu ook op het rechterportier

Modeljaar 1970
Wielbasis van 260 naar 262cm.
Hoofdsteunen op de voorstoelen.
Volvo 145 standaard uitgerust met achterruitenwisser en nu leverbaar ook in verhoogde uitvoering, de Express.
In sommige landen is een GT uitvoering leverbaar.

Modeljaar 1971
drie uitrustingniveau's worden ingevoerd:
- het basismodel met kunststof interieur en de vertrouwde aluminium grill
- de Luxe (DL) met stoffen interieur en de nieuwe zwart gespoten aluminium grill
- Grand Luxe (GL) ook met lederen interieur, de zwarte grill en uitgerust met de nieuwe injectiemotor, B20E. De GL was verder voorzien van ingebouwde mistlampen, toerenteller, geventileerde remschijven, velgen met aluminium sierringen en chromen wielmoeren.

Volvo_142_1971
Nieuw front vanaf 1971

Modeljaar 1972
Veranderd interieur met o.a. een korte versnellingspook. De automaat krijgt de pook nu op de middenconsole in plaats van aan het stuur.
Verzonken deurklinken in plaats van de opliggende grepen.
De hoofdsteunen worden ca. 10cm. smaller.

Modeljaar 1973

Grote veranderingen, zoals een geheel veranderd veiliger dashboard met o.a. een nieuwe snelheidsmeter en andere schakelaars op de middenconsole.
In het dashboard een nieuwe kachel. Deze was in twee uitvoeringen leverbaar, waarvan één voorbereid op ingebouwde airconditioning. De nieuwe kachel had veel meer ventilatieopeningen in het nieuwe dashboard.
Nieuw stuur met een zacht stootkussen in het midden.
Nieuw front met kunststof grille.
Grote richtingaanwijzers vóóór en veranderde achterzijde met andere verlichting.
Veiligheidsbalken in de deuren.
Nieuwe bumpers en ander profiel op de rubberlijst.

Volvo_144_1973
Nieuwe strakke achterkant vanaf 1973

Modeljaar 1974
Nieuwe veiligheidsbumpers vangen botsingen op tot 7 km/u, een wat slankere uitvoering hiervan was een jaar eerder al in Amerika geintroduceerd.
De ventilatieramen in de voordeuren verdwijnen. De nieuwe deuren worden later ook in de 240 serie gebruikt.
De benzinetank wordt uit veiligheid naar voren verplaatst, tot vlak achter de achteras.
Voor de injectiemotoren wordt het nieuwe K-jetronic systeem van Bosch gebruikt.
Waarschuwingssysteem voor defecte verlichting.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD