Net als andere Volvo's belichaamde de 340 veel baanbrekende veiligheidsvoorzieningen die sindsdien standaard zijn geworden op de meeste auto's. Terwijl de auto fundamenteel robuust was, kwam de detail opbouwkwaliteit nooit tot dezelfde standaard van Volvo's grotere, in Zweden gebouwde modellen, gekoppeld aan het feit dat de vroege Variomatic auto bijzonder lastig bleek te zijn.
De Volvo badge zorgde er echter voor dat de auto een sterke middenklasse aanhang had (vaak als een tweede auto). Met name in het Verenigd Koninkrijk in de jaren '80 kende de auto de een groot verkoopsucces: in 1982 stond de 340 op de achtste plaats van best verkopende nieuwe auto's en in 1983 en 1984 op de tiende plaats. Ze zijn mechanisch robuust en eenvoudig (en dus gemakkelijk te onderhouden). Zelfs de impopulaire Variomatic versnellingen zijn zeer betrouwbaar mits er met de juiste zorg mee om wordt gegaan. De roest bescherming was slechter dan van de andere Volvo's, maar de motoren (vooral de 1,4 en 2.0s) waren zeer duurzaam. De Volvo 300 heeft de afgelopen jaren een soort van comeback gemaakt met een aantal zeer actieve websites in heel Europa. Aangetrokken door de lage prijzen, ruime beschikbaarheid van onderdelen en het compleet andere / alternatieve imago van het type heeft een gedreven, jonge schare fans doen ontstaan.
Een ongewone eigenschap van het ontwerp van de auto is de geometrie van de achteras. Twee graden negatief camber op de achterwielen van de "de Dion" as produceert een soortgelijk stabiliserend effect als de dure en complexe Weissach as, gelanceerd door Porsche een jaar na de lancering van de Volvo 343. De inherente stabiliteit van dit ontwerp maakt de auto populair bij caravaneigenaren en de 343 wordt gekozen tot Trekauto van het Jaar in 1985.
De van Renault afkomstige 1,7 liter motor lijdt aan een bekend probleem dat wanneer de carburateur montagebouten te strak zijn aangedraaid, er vervorming van de carburateurvoet en spuitstuk optreedt. Een ander probleem is dat de carburateurvlotter is gemaakt van kunststof, die poreus wordt na verloop van tijd. Een combinatie van deze problemen kan resulteren in een volledig undriveable auto. De problemen zijn vaak moeilijk volledig op te lossen, maar een volledig gereviseerde 1.7 is waarschijnlijk de beste motor voor de auto (prestaties versus verbruik).
Het model wordt gepresenteerd in de top 10 populairste nieuwe auto's in het Verenigd Koninkrijk in 1982, 1983 en 1984 en was daarmee een van de populairste door het Verenigd Koninkrijk geïmporteerde auto's van het decennium.