360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-05-2011 00:00 #873686
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Klinkt als een zaakje die ik niet geheel zelfstandig wil uitvoeren aangezien ik niet precies weet waar op gelet moet worden bij die punten. Laat ik in ieder geval eerst eens kijken waar die lekkage vandaan komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-05-2011 20:57 #874065
door V300 register
Olie ververst met 10W60 en even gereden om de lekkage te vinden. Het goede nieuws is dat de lekkage hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door de koppakking. Ik moet alleen nog weten waar ik een pakking ga vinden voor dit blok. Nokkenas zag er netjes uit trouwens. Minder brilljant is dat de motor veel te rijk staat afgesteld. Hoe/waar los ik dat op? Of moet ik eerst echt weten wat voor management ie heeft?
- Chris Kobes
- Nieuw lid
Minder
Meer
10-05-2011 21:05 #874067
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Koppakking is overal te vinden, maar maak is een foto van de pakking. Wellicht is het een speciale.
Om de boel goed af te stellen is het idd van belang om te weten wat voor een management de motor heeft.
Om de boel goed af te stellen is het idd van belang om te weten wat voor een management de motor heeft.
- Laurens Post
- Nieuw lid
Minder
Meer
10-05-2011 22:39 #874076
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Kijk eens naar de motorcode op je blok aan de hand daarvan kun je vaak een goede koppakking vinden. Haal desnoods alles los en vergelijk terplekke bij de automaterialenzaak of de koppaking over een komt. Waar je dan op moet letten:
- dikte van de pakking
- koelwatergaten en oliegaten of die overeen komen.
- montage hoe om hij zit, maak desnoods een merktekentje(of foto)
- dikte van de pakking
- koelwatergaten en oliegaten of die overeen komen.
- montage hoe om hij zit, maak desnoods een merktekentje(of foto)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-05-2011 20:59 #874151
door V300 register
Ik zei koppakking, maar eigenlijk is het een kleppendekselpakking...
Vandaag gekeken bij de Brezan voor een pakking. Gezocht op motorcode maar de pakking bleek veel te breed te zijn. Ik probeer nu even de Volvo dealer.
Vandaag gekeken bij de Brezan voor een pakking. Gezocht op motorcode maar de pakking bleek veel te breed te zijn. Ik probeer nu even de Volvo dealer.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
11-05-2011 21:32 #874154
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
te breed in het zakje of ?cht te breed? die pakking ligt over de lagerkappen van de nokkenas dus een nieuwe lijkt op afstand veels te breed maar is het niet
- Laurens Post
- Nieuw lid
Minder
Meer
11-05-2011 22:10 #874161
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Je moet hem nog bij buigen. Als je er niet uit komt bel me maar dan kom ik morgen uit het werk wel even langs.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
12-05-2011 11:11 #874196
door 16673-dummy
Hij is aan de voorkant (distributiezijde) inderdaad breder dan aan de achterkant (vliegwielzijde) vanwege de "hobbel" inderdaad. Bij Volvo kun je 'm gewoon bestellen, past prima.
Vergeet het 'halve maantje' niet! Dit is een dikke pakking (eigenlijk een opvulstuk) die als het ware verzonken zit in de kop aan vliegwielzijde. Deze gaat vaak ook lekken na verloop van tijd. Kost een paar euro extra.
Goed de raakvlakken op de kop en het kleppendeksel schoonmaken (zitten vaak resten van vloeibare pakking aan), maar wel voorzichtig want je krast snel. Velen gebruiken naast de nieuwe pakking ook nog vloeibare pakking, maar bij mij was dat niet nodig. Gewoon de klepdekselpakking en het halve maantje goed aandrukken en daarna het deksel weer er overheen. Let op dat je die niet te vast draait, en draai de boutjes aan van binnen naar buiten. Dat deksel is snel krom.
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Vergeet het 'halve maantje' niet! Dit is een dikke pakking (eigenlijk een opvulstuk) die als het ware verzonken zit in de kop aan vliegwielzijde. Deze gaat vaak ook lekken na verloop van tijd. Kost een paar euro extra.
Goed de raakvlakken op de kop en het kleppendeksel schoonmaken (zitten vaak resten van vloeibare pakking aan), maar wel voorzichtig want je krast snel. Velen gebruiken naast de nieuwe pakking ook nog vloeibare pakking, maar bij mij was dat niet nodig. Gewoon de klepdekselpakking en het halve maantje goed aandrukken en daarna het deksel weer er overheen. Let op dat je die niet te vast draait, en draai de boutjes aan van binnen naar buiten. Dat deksel is snel krom.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
12-05-2011 12:52 #874209
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
nee dat is het verschil tussen B19 en B200, bij b19idd alleen aan de voorkant over de lagerkap heen, bij de B200 heb je dat aan de voor en achterkant ivm mogelijkheid om achter de nokkenas de verdeler te monteren
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-05-2011 13:08 #874211
door V300 register
Je hebt idd verschil tussen B19 en B200. Ik heb ze allebij thuis liggen en ze zien er echt anders uit. Je zal wel die van B19 gehad hebben bij Brezan.
Moderators: Mark Smeets