360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
- V300 register
- Verbannen
En kreeg je alles "eingetragen"? Dat is in Duitsland inderdaad een flink stuk lastiger als hier.Nomen Nescio;174370 schreef : Of dat een slimme zet is geweest is nu eigenlijk de vraag want ik ben niet lang daarna naar Duitsland verhuist en heb toen kennis gemaakt met de TUV.
@Anjo: "gewoon" rijden met een (echt) aangepast blok voor race gebruik is er niet echt goed voor. Die dingen moeten toeren maken, anders vervuilt de hele boel veel te snel. Dus niet even boodschappen doen of met 2500rpm cruisen op de snelweg.
Zoals ik al zei; heb zelf Motul olie in de Golf welke een soort zelfreinigende functie heeft door vuil af te scheiden als de olie goed warm is.
De motor is nl. ook aangepast waardoor hij eerst goed warm moet lopen (minstens 5 min met het gaspedaal op toeren houden) anders rijdt hij voor geen meter. Zeker met koude temperaturen schiet het niet op.
Na de eerste trackday was de olie nog netjes goudkleurig, na 2 ritjes in de stad (moest hem verplaatsen) is de olie zo zwart als het maar zijn kan.
Op de volgende circuitdag eens goed in de gaten houden, dan zou de olie zuiverder moeten worden. Zo niet kan ik het weer gaan vervangen :cry3:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
het is een 2.3 8v redblock met turbo, voor zover ik kan herinneren (kan me her en der vergissen hoor) wel een oersterk drijfwerk (h-profiel drijfstangen, andere zuigers en de hele reutemeteut), maar volgens mij nog wel een voor de setup relatief brave powerband en OEM nokkenas (geen uberscherp ding ofzo) omdat het met een seizoen driften toch gewoon heel moest blijven. daar is afhankelijk van de tune nog steeds bijzonder goed dagelijks mee te rijden
bijv een NA blok met behoorlijk hoge compressie of een blok met een loeischerpe nokkenas die daardoor amper op te starten is wordt het een ander verhaal, maar dan wil je ook eigenlijk de auto niet meer als daily gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
daNpy;174379 schreef : En kreeg je alles "eingetragen"? Dat is in Duitsland inderdaad een flink stuk lastiger als hier.
Voor de 360 heb ik voorlopig de hoop opgegeven. De auto was zonder het motorblok uberhaubt al flink aangepast maar de TUV keurt al mierenneukerige dingetjes af zoals een standaard spoiler en banden die minimaal afwijken van het origineel. Enige optie zou nog zijn dat ik iemand in Nederland vind die 'm zou willen verzekeren terwijl ik er nog in rij. Tegen de krankzinnigheid grenzende waarschijnlijkheid dat dat 'm niet gaat worden dus ik ga 'm schorsen en iets anders verzinnen. Ben op dit moment bezig m'n 340 TUV te laten keuren. Enige dat ik nodig heb zijn gordels achter en nieuwe remblokken en dan is ie in orde. Ik had Freddy al gebeld voor de gordels en hopelijk weet ik komende week meer.
Wat betreft het blok heeft Anjo helemaal gelijk. Met een koude motor loopt het blok niet zonder gas bij te geven maar eenmaal warm loopt ie als een malle. Daarom baal ik er ook zo van dat ik er binnenkort niet meer mee kan rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erik;174414 schreef : Wat is er onveilig aan een standaard spoiler of een andere breedte of hoogte banden als die passen? Hebben ze daar "total das rad ab" of zoiets?
Dat is juist wat zo irritant is. In plaats van naar de praktijk situatie te kijken gaat men een beetje spijkers zoeken op laag water.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dan is het dus ook geen auto voor op straat?Nomen Nescio;174412 schreef : Wat betreft het blok heeft Anjo helemaal gelijk. Met een koude motor loopt het blok niet zonder gas bij te geven maar eenmaal warm loopt ie als een malle. Daarom baal ik er ook zo van dat ik er binnenkort niet meer mee kan rijden.
In Duitsland moet je op alles wat je wijzigt aan de auto een E-keur ?n "Teile gutachten" (keuring door TUV zelf) hebben.
Met deze papieren moet je naar de TUV om de gewijzigde delen weer op de autopapieren bij te laten schrijven.
Daarom wil ik ook de originele papieren van mijn Golf behouden, hier staan alle wijzigingen netjes op ingeschreven en als ik die papieren kwijt kan hij niet meer ingevoerd worden in Duitsland omdat de regels nu strenger zijn...
Wat dat betreft mag er in Nederland veel meer, al zijn uitstekende spoilers en andere scherpe dingen verboden en zijn er natuurlijk her en der ook nog wat grenzen aan het uitsteken van bepaalde delen of het plaatsen van motoren met meer vermogen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
daNpy;174419 schreef : Dan is het dus ook geen auto voor op straat?
Waarom niet dan? M'n 340 loopt koud ook niet stationair. Nou is dat natuurlijk meer een kwestie van verkeerd afgesteld staan.
Ik ga in de loop van de tijd kijken welke onderdelen er nou precies op zitten en of ik nog ergens TUV papieren kan achterhalen via de fabrikanten. In het ergste geval koop ik de onderdelen opnieuw en verkoop ik de ongekeurde spullen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Omdat hij bij normaal gebruik waarschijnlijk niet eens op zijn optimale bedrijfstemperatuur komt?Nomen Nescio;174440 schreef : Waarom niet dan?
Ik heb Wim destijds ook gebeld over dat blok voor in mijn dagelijkse auto Er is serieus werk van die motor gemaakt, maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb. Als ik het zo hoor is dat blok inderdaad ongeschikt als dagelijks torretje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Omdat je daarmee je motor verknalt.Nomen Nescio;174440 schreef : Waarom niet dan? M'n 340 loopt koud ook niet stationair. Nou is dat natuurlijk meer een kwestie van verkeerd afgesteld staan.
Zie eerder in het topic; dat ding moet toeren maken en is gemaakt om power te leveren. Ik neem niet aan dat als je even boodschappen gaat doen je zin hebt om hem 5 min warm te laten lopen voor je kunt vertrekken. Of op de snelweg lange stukken gaat rijden in zijn 3.
Als je al niet weet wat voor olie er in moet.......:wtf2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.