Lang stilstaan Volvo 360

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2006 00:23 #636296 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lang stilstaan Volvo 360
oppassen met de koelfan, die kan wel eens vastgerot zitten en dan doet een vasthou poging nogal zeer.


het systeem brengt (als het goed werkt) bij stationair toerental het CO percentage van 1,5 naar 0,5 procent. aangezien hij officieel maximaal 1,5 mag hebben, is het wel prettig om er ruim onder te zitten ipv 'er op of net er boven'

als je die kleppen afdopt wordt de achterkant van het dopje altijd zwart. dat is dus ook funest voor de kleppen.

mijn advies is dus om het systeem altijd open te laten, en het dus -eventueel met een los filtertje- te voorzien van lucht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2006 22:51 #636297 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Lang stilstaan Volvo 360
Koelfan uiteraard niet met de blote hand stoppen!
Als je met goede handschoenen aan voorzichtich je vingers "ertussen" steekt kan het niet veel kwaad.
Je merkt vanzelf of de fan afremt of niet.
Door de vorm van de bladen en de draairichting kun je je vingers zo niet verliezen.
(Je hand wordt vanzelf teruggeduwd door de schuinte van de bladen.)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2006 01:46 #636298 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lang stilstaan Volvo 360
Chips... Had vanmiddag weer even het Pulsair-slangetje erop gedaan (idd wel wat netter geluid, maar eventjes fout zijn vond ik prima), merk ik na 50km dat die slang eraf gelazerd is! Waarschijnlijk ben ik ook vergeten de slang in de slangenhouder te klemmen (dus alleen aangesloten op beide aansluitpunten). Alleen dat kleine aansluitstukje van de slang (te zien op onderste foto hierboven), zat er nog een beetje half verschroeid in. Nu heb ik dus geen Pulsair-slang meer . Nu moet ik dus wel wat doen. Nu heb ik her en der gelezen wat nou het beste zou moeten zijn, maar ook daar wordt ik niet veel wijzer van. De 1 zegt afdoppen met kurk (maar niet goed voor de kleppen), de ander lapje katoen met slangenklemmetje ervoor, weer iemand anders zegt klein filtertje. Wat is nu eigenlijk de beste oplossing?

Ik ga overigens morgen kijken of het systeem zuigt of blaast. Ik heb een vermoeden dat het blaast; stinkt af en toe beetje en geeft een behoorlijk trompetgeluid. Ik zie het morgen wel.

Heerlijk, dat Sjonnie-met-opel-kadet-met-kapotte-uitlaat-met dobbelsteentjes en vossenstaart-geluid........ voor 2 dagen dan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2006 10:06 #636299 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lang stilstaan Volvo 360
Als het pulsair het nog goed doet, lekker weer opnieuw aansluiten. Doet weinig(niets) voor je motor, maar een heleboel voor je emissies. EGR wel zsm afdoppen, dat is een ellendeveroorzaker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2006 12:17 #636300 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lang stilstaan Volvo 360
Ik heb net geprobeerd de koelfan tegen te houden, maar dit gaat eigenlijk niet. Als ik hem helemaal wil stoppen, dan gaat ie ook vreemde, moeilijke geluiden geven. Moet ik echt heel veel kracht gebruiken om die koelfan tot stoppen te dwingen (en om zo te controleren of de pulsair lucht blaast, dan wel zuigt)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2006 12:30 #636301 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lang stilstaan Volvo 360
is de motor warm of koud als je dat probeert?

de koelfan hoort bij koude motor redelijk soepel te kunnen draaien ten opzichte van de as waar ie op zit. als de motor goed warm is, trekt de koppeling aan en gaat de fan vast meedraaien met de as.


deze koppeling is vaak kapot, in de zin dat ie altijd gekoppeld raakt. de fan draait dan ook met koude motor vol mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2006 12:33 #636302 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lang stilstaan Volvo 360
Motor is warm!

Aha, vandaar, bij koude motor dus proberen! Maar als het dan ook moeilijk gaat, gewoon volhouden dan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2006 12:43 #636303 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lang stilstaan Volvo 360
Nee.. dan moet je die viscokoppeling vervangen. Dan werkt hij weer zoals het hoort. Maar opzich kan het geen kwaad dat hij met koude motor ook draait. Je thermostaat regelt de minimumtemperatuur van je koelvloeistof.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2006 23:55 #636304 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lang stilstaan Volvo 360
Volgens mij kan de hele discussie in de prullenbak.
De slang op de foto is van de EGR.
EGR staat voor: Exhaust Gas Recirculation.
Volgens mij zitten er eenrichtingskleppen in,
die ervoor zorgen dat bij warme motor een gedeelte
van de uitlaatgassen opnieuw door de motor aangezogen wordt.
Daarom zit de nippel, waar de slang die Noud heeft
losgekoppeld in uitmondt, NA het luchtfilter, maar VOOR de
luchtmassameter.
Dit systeem zorgt voor lagere verbrandingstemperaturen,
wat weer voor een verlaging van de NOx uitstoot zorgt.
Door deze lagere verbrandingstemperatuur is het
rendement van de motor lager, wat de prestaties
verslechtert en het verbruik doet toenemen.
Bovendien zetten de vaste deeltjes die op deze
manier ook aangezogen worden, zich af op de cilinders
en de cilinderwanden, waardoor de motor
"dichtslibt" en slechter gaat lopen, vooral bij
deellast.

Het Pulsair systeem daarentegen, blaast omgevings-
lucht, die veel zuurstof bevat, in de uitlaatpijp,
waar als het goed is zich weinig zuurstof bevindt.
Door de hoge temperatuur zal het in het uitlaatgas
aanwezige CO en de HC (onverbrande benzine) alsnog
voor een groot gedeelte omgezet worden in CO2 en
H2O. Met deze twee technieken probeerde men dus
hetzelfde te bereiken als wat er met een geregelde
3-weg katalysator gedaan kan worden.
Voordeel was dat de kosten voor deze systemen
lager waren dan het toepassen van de toen nog
zeer dure katalysatoren.
Het EGR systeem is er echter verantwoordelijk
voor dat de motor nooit in zijn optimale
rendementsgebied werkt.
In de regeling is de motor betrokken.

Het Pulsair systeem beinvloedt de mengverhouding
en daarmee het lopen van de motor niet, omdat de
regeling NA de motor plaatsvindt.
Toen de emissienormen echter strenger werden,
(in Nederland tenminste, want andere landen kenden
andere emissie-eisen) konden deze alleen met een
geregelde 3-weg kat gehaald worden.
De extra tegendruk in de uitlaat zorgt voor een
hoger brandstofverbruik, maar door de gesloten
regelkring (lambdasonde met lambda=1) draait de
motor altijd in zijn optimale redementsgebied,
wat weer brandstofbesparend werkt.
Daarom denk ik dat het verschil tussen een 360
met EGR en een 360 met geregelde 3-weg kat niet
zo groot is als het verschil tussen een 360 met
B200EE en een B200EA.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-06-2006 00:06 #636305 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lang stilstaan Volvo 360
de slang op de laatst geplaatste foto is wel degelijk van de PulsAir. afdoppen is dus zinloos.


de EGR is een heel ander systeem, dat gaat vanaf het uitlaatspruitstuk via een roestige klep met membraamdoos erop, via metalen leiding naar het inlaatspruitstuk. zit geen terugslagklep in (de motor zuigt zelf wel)

de rubber slang haalt gefilterde lucht uit de pijp vanaf het luchtfilter, leidt deze via de terugslagkleppen naar de metalen leidingkjes in de cilinderkop. deze komen uit in de uitlaatkanalen bij iedere cilinder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD