Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 14:32 #747114 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!
Jean-Luc, je hebt gelijk. Ik verwacht ook niet dat ik het probleem van het schokken kan oplossen. Maar om met zekerheid te kunnen stellen dat het niet hier-of-daar-aan-ligt, wil ik zoveel mogelijk uitsluiten. En behalve dat kan het natuurlijk helemaal geen kwaad om na 22 jaar injectoren eens te reinigen, pakkingen te vervangen en de boel schoon te maken. Hierna kan ie er weer 10 jaar tegenaan;)

Jeroen: dat is best een goede optie. Wel het proberen waard. Ik verwacht alleen niet direct dat ie beter gaat lopen. Het management van een B230FB is (denk ik) wel anders geprogrammeerd, bijv. qua brandstofgebruik en een B230FB werkt dacht ik ook met meer sensoren dan een B200, waardoor de foutcodes die dat oplevert voor verminderde prestaties kunnen zorgen? Ik weet het niet. Maar misschien wel het proberen waard.

Wie kan hier meer over zeggen? Ruben?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 14:47 #747116 door V300 register
Ik heb ook 2 360's gehad. Eentje met bijna 200.000km op de teller. De schokkerde niet zo heel erg. De tweede 360, met 70.000km op de teller schokkerde vele malen erger. Ik merkte dat het hem niet echt in de motor zat maar in de aandrijving. De aandrijving van m'n tweede 360 had echt een berg speling.
Wil je daar ook nog wat aan gaan doen?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 16:26 #747119 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!
Op een later tijdstip, als de financien het toelaten:D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 16:54 #747128 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!

Doeke Dobma;83215 schreef : Daarna wilde ik de injectorrail verwijderen. Drie boutjes los, geen probleem. Daarna wilde ik de brandstoftoevoerslang verwijderen, maar deze zit moer-en-moer vast. De slang zit met een soort bout-moer verbinding vast(dat heeft vast wel een specifieke naam) waarbij je in feite dus gewoon de moer los moet draaien. Dus met 2 steeksleutels 17 en dan tegen elkaar indraaien, want zo moet het toch?

zet eerst de injectorrail weer gewoon vast voordat je het verder probeert, dan voorkom je ook het torderen van de leiding. als het goed is is de moer het verste van de injectorrail degene die los moet, en die moet je dan ook gewoon tegen de klok in losdraaien. voor zover ik bovenstaande post lees heb je de moeren met de klok mee vaster proberen te zetten? de andere sleutel gebruiken om de rail tegen te houden bij de moer het dichtste bij de injectorrail. (bij montage werkt dit hetzelfde, om de injectorrail heel te houden) trouwens, als je die moer weer gaat monteren, doe een paar druppels verse motorolie op het draad en zet de leiding moet GOED vast, als hij daar lucht aanzuigt start hij amper of duurt het langer om te starten.

het geld overigens over het algemeen dat bij een lege injectorrail/brandstofaanvoerleiding je de eerste keer met starten plankgas moet houden, dan ontlucht de boel sneller.

Doeke Dobma;83215 schreef : Ook wil ik de draadeinden die op het blok zitten(waar je het spruitstuk mee vastzet) verwijderen, want voor het plaatsen van de Phenolic spacer moeten er langere op. Is dat gewoon een kwestie van waterpomptang erop en draaien maar? Ik heb zo'n vermoeden dat ze verschrikkelijk vast zitten. En als ik de nieuwe erin draai, moet ik die dan ook insmeren met Loctite ofzo? Of klemmen ze zichzelf wel vast?

spruitstuk loshalen, een tweetal moertjes op een tapeind draaien, zorgen dat het bij 2e moertje net het draadeind erdoorheen komt, en dan het eerste moertje tegen de 2e aan zetten, dan ze tegen elkaar in vastdraaien. dan op het eerste moertje een sleutel en je draait de tapeinden er zo uit. monteren met loctite 243. spacing voor die phenolic spacers totaliseren en doorrekenen in de lengte van je tapeinden, en gewoon even nieuwe laten maken, als je daar niemand voor weet, stuur dan alle tapeinden even naar mij op dan maak ik een setje nieuwe verlengde op de draaibank.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 17:59 #747147 door Doeke Dobma (GAST)
Anjo, bedankt voor je tips. De langere draadeinden heb ik al, die werden door Ruben bijgeleverd bij de spacers.

Ander punt: Ik ben net gebeld door het bedrijf waar ze de injectoren reinigen: Volgens hen zijn ze niet goed. Ze hebben ze getest, gereinigd en wederom getest, maar ze zijn niet goed. Wat er dan precies niet goed aan was, kon ie niet uitleggen: 'tja een injector verslijt ook wel eens'. Het zijn nogal 'local people' daar en in friesland zijn dat dan ook mensen van weinig woorden. Hij kon nieuwe leveren voor iets minder dan 100 euro per stuk, maar dat ga ik echt niet doen. Kan iemand hier uitleggen wat 'niet goed' betekend bij een injector? Sproeibeeld niet goed?
Ik heb ze uit een goedwerkende motor gehaald. Goedwerkend omdat het verbruik en de prestaties 'normaal' zijn(vergeleken met andere 360 injecties). Ga ik het verschil met nieuwe injectoren wel merken?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 20:55 #747187 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!
Als zo'n injector eens in de 4 rpm van je motor open en dicht gaat kun je je wel voorstellen dat er slijtage gaat optreden. Zeker als er vuil in de leiding zit of heeft gezeten slijt het hard. Dan wrijven die deeltjes langs de bewegende delen van de injectoren en dat schuurt.

Doeke Dobma;83223 schreef : Jeroen: dat is best een goede optie. Wel het proberen waard. Ik verwacht alleen niet direct dat ie beter gaat lopen. Het management van een B230FB is (denk ik) wel anders geprogrammeerd, bijv. qua brandstofgebruik en een B230FB werkt dacht ik ook met meer sensoren dan een B200, waardoor de foutcodes die dat oplevert voor verminderde prestaties kunnen zorgen? Ik weet het niet. Maar misschien wel het proberen waard.

Wie kan hier meer over zeggen? Ruben?

Ruben weet dat vast wel ja.
Je hebt in ieder geval een lambdasonde nodig. (die ook weer 100 euro kost.)
Daarmee los je al meteen een groot deel van het verschil op omdat de lambdasonde meet of er teveel of te weinig zuurstof in de uitlaatgassen zitten. De computer regelt vervolgens het mengsel bij door de injectoren minder lang open te houden.
Je verbruik zal zelfs dalen. Een 940 Met B230FB haalt bij een normale vlotte rijstijl makkelijk 1:13 dacht ik. (voor zover je van vlot kunt spreken met 135 pk en 190 Nm in een 1500 kg zware auto... :D )

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 21:04 #747189 door Doeke Dobma (GAST)
Ja, dat snap ik wel. Maar ik bedoel, het blok loopt goed, accelereert goed en heeft 'slechts' 135.000 km gelopen. Er zijn binnen onze club 360's die zeker het dubbele hebben gelopen en ook nog steeds met de 1e set injectoren doen. (Waar baseer ik dat op? Ik heb nog nooit een eigenaar van een 360 gesproken die zijn injectoren wegens ouderdom heeft vervangen voor nieuwe...)

Het gaat er bij mij gewoon moeilijk in.... 400 euro voor een set nieuwe injectoren!!! Vele van ons hebben dat niet eens voor de hele auto betaald.

Kijk, als mijn auto met nieuwe injectoren nu ineens dubbel zo zuinig is en dubbel zo snel accelereert, hoef ik er niet lang over na te denken. Maar dat is niet zo. Ik betwijfel ten zeerste of het blok met nieuwe injectoren beter gaat lopen. Ik zal eens rondvragen....

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 23:01 #747264 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!
Bij diesels injectoren vervangen en afstellen is soms een verschil van dag en nacht. Bij injecties verwacht ik eigenlijk ook iets in die richting.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2009 01:34 #747318 door V300 register

Doeke Dobma;83299 schreef : Ja, dat snap ik wel. Maar ik bedoel, het blok loopt goed, accelereert goed en heeft 'slechts' 135.000 km gelopen. Er zijn binnen onze club 360's die zeker het dubbele hebben gelopen en ook nog steeds met de 1e set injectoren doen. (Waar baseer ik dat op? Ik heb nog nooit een eigenaar van een 360 gesproken die zijn injectoren wegens ouderdom heeft vervangen voor nieuwe...)

Het gaat er bij mij gewoon moeilijk in.... 400 euro voor een set nieuwe injectoren!!! Vele van ons hebben dat niet eens voor de hele auto betaald.

Kijk, als mijn auto met nieuwe injectoren nu ineens dubbel zo zuinig is en dubbel zo snel accelereert, hoef ik er niet lang over na te denken. Maar dat is niet zo. Ik betwijfel ten zeerste of het blok met nieuwe injectoren beter gaat lopen. Ik zal eens rondvragen....

Dat niet vervangen van zaken als injectoren komt ook wel door de mentaliteit van de eigenaar maar ook de garage. "Ach het is maar een Volvo." "Ach dat ding loopt 1 mln klm met de originele motor." We kennen het allemaal wel.

Set nieuwe injectoren heb je voor 200-300 euro! Ik denk dat het wel degelijk kan helpen, kan dus niet zal. Zeker moderne injectoren met een beter sproeibeeld (4 stralen ipv 1) vernevelen beter. Ook iets meer brandstofdruk draagt hier aan bij.

LH2.4 kan niet zomaar op een 360 B200E/EA/F, heb er al eens naar gekeken maar voor zover ik tot nu toe heb gezien heeft de 360 wel een impuls sensor maar geen krukaspositiesensor. Met wat electronica is dat wellicht wel te overbruggen maar dan heb je nog steeds een ander vliegwiel nodig. Als je zoveel moeite neemt kun je meteen een B200/230 uit een 89+ 240/740/940 kopen. LH2.2 zou wel moeten kunnen, gaat via hall gever.

Mja met zo'n LH2.4 ombouw ben je toch snel E500 kwijt (incl blok), meer als je het netjes aanpakt en als je het blok ergens moet kopen. Nieuwe studs/draadeinden zijn toch weer snel 15 euro bij Volvo, wat pakkingen en keerringen E100 totaal, d-riem, v-snaren, bougies, olie etc etc weer 150 euro, blok 150-400 euro.
Misschien iets om als complete kit aan te bieden. LH2.4 ombouwset + blok naar keuze voor 360's......

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2009 20:21 #747433 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!
Ach, waarom niet gelijk een blok uit een V850.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC