Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2008 18:51 #734586 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!

Lucluc;72751 schreef : Voor een auto van 7000 euro? :S

Jean Luc,

Ik bedoel een stuk gereedschap, een druk- of manometer, die de druk op de brandstofleiding kan meten. Dit heb je niet vaak, of eigenlijk nooit nodig. Puur om de brandstofdruk te controleren. In dat geval vind ik 120 euro te duur. En inderdaad, een brandstofdrukregelaar(dat bolletje aan het einde van je injectorrail) kost bij de dealer iets van 70-90 euro, dus dan is 120 euro voor ff checken veel. Vandaar;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2008 20:36 #734600 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!
Vervolgens ben je op sleuteldagen wel helemaal de man met zo'n stuk gereedschap in je koffer! :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2008 21:01 #734606 door V300 register
valt tegen; zon drukmeter is meestal een lullig koffertje met slangetje en meetklokje erin. misschien nog wat koppelingetjes, maar dat is het wel dan.

met de timen-tool voor je nokkenas, maak je 100% zeker meer indruk.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2008 10:31 #734680 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!
Ik wil nu de gasklepschakelaar afstellen. In dichte toestand moet er een 0,05mm voelermaat probleemloos door heen en weer bewogen kunnen worden. 0,1mm moet niet heen en weer te bewegen te zijn. 0,1mm zit inderdaad klem, maar 0,05mm kan niet echt makkelijk heen en weer worden bewogen. Hij zit niet bepaald losjes. Ik moet echt m'n vinger er dicht ophouden, anders vouwt het voelermaatje dubbel. Er is zeker een bepaalde weerstand bij het bewegen. Echt makkelijk gaat het dus niet. Voor m'n gevoel moet ik de 'dichte' stand dus iets meer 'open' draaien. Klopt dat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2008 10:55 #734684 door V300 register

antiekeradio;72803 schreef : met de timen-tool voor je nokkenas, maak je 100% zeker meer indruk.

Timen-tool is cool :D

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2008 12:42 #734711 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Schokkend rijgedrag bij injectieblokken; dit moet beter kunnen!

antiekeradio;72803 schreef : met de timen-tool voor je nokkenas, maak je 100% zeker meer indruk.

Zeker indien er een handgemeen ontstaat... :D
De Timen-Tool maakt een beduidend diepere (en vooral blijvende) indruk op het schedeldak van een onwillig persoon als een manometertje...
Wat een ongelofelijk lomp stuk staal is dat zeg... maar wel vreselijk handig!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 13:58 #747106 door Doeke Dobma (GAST)
Gister weer even verder gegaan.

Ik heb het gasklephuis, het inlaatspruitstuk en de injectorrail losgehaald. Allereerst heb ik alle kabels en slangen gemerkt zodat ik straks nog weet wat waar moet zitten, mocht ik het vergeten, en daarna alle stekkers en slangen verwijderd. Daarna alles stuk voor stuk verwijderd. Allereerst het gasklephuis, dit heb ik al eerder gedaan dus dat ging easy. Daarna wilde ik de injectorrail verwijderen. Drie boutjes los, geen probleem. Daarna wilde ik de brandstoftoevoerslang verwijderen, maar deze zit moer-en-moer vast. De slang zit met een soort bout-moer verbinding vast(dat heeft vast wel een specifieke naam) waarbij je in feite dus gewoon de moer los moet draaien. Dus met 2 steeksleutels 17 en dan tegen elkaar indraaien, want zo moet het toch? Toch lukte dit niet. Het gevaar is dat er een scheur komt in de injectorrail, want door het duwen en trekken verbuigt het eerste stukje van de rail(waar de koppeling zit) heel makkelijk. Ik kan dus ook niet echt veel kracht zetten. De koppeling met de brandstofslang naar de koude-start injector, was wel zo los. Die zit op dezelfde manier vast, alleen heb je daar sleutel 12 en 13 voor nodig. Weet iemand hoe ik de brandstoftoevoerslang loskrijg van de injectorrail?

De injectorrail is dus wel los, maar nog vast aan de brandstoftoevoerslang. Ligt dus in de motorruimte. Loshalen van inlaatspruitstuk was verder een eitje.

Het gasklephuis was nog steeds erg schoon, al zat er al wel weer wat lichte vettige aanslag in.

Het inlaatspruitstuk is (van binnen) aan de kant van het gasklephuis vettig, lichte zwarte aanslag. Aan de kant van het blok is ie pikzwart van binnen. Zelfs veel remmenreiniger kon het niet beter maken. Het spruitstuk van buiten dus ook gereinigd, maar dit hiel ook niet veel. Het vuil zit min of meer ingebakken. Vind ik niet heel erg, zolang ie van binnen maar schoon is.

De injectoren heb ik natuurlijk ook verwijderd. Vooral aan de kant van het blok zat er nogal wat aanslag op, maar wat verwacht je na 22 jaar.
Vandaag ben ik met het OV naar Oudehaske gereisd want daar zit een bedrijf wat injectoren ultrasoon reinigt. Ik had van de dealer (Dick Muhl Weesp) al alle benodigde rubbertjes, O-ringen en de gele kapjes. Het reinigen kost 16 euro per stuk ex. btw. Ik ben benieuwd of ze na montage ook merkbaar beter zijn.

Nu wil ik het blok nog schoonmaken, dat wil zeggen, daar waar het inlaatspruitstuk op het blok zit. Dat was best vies. Ook wil ik de draadeinden die op het blok zitten(waar je het spruitstuk mee vastzet) verwijderen, want voor het plaatsen van de Phenolic spacer moeten er langere op. Is dat gewoon een kwestie van waterpomptang erop en draaien maar? Ik heb zo'n vermoeden dat ze verschrikkelijk vast zitten. En als ik de nieuwe erin draai, moet ik die dan ook insmeren met Loctite ofzo? Of klemmen ze zichzelf wel vast?

Vanavond volgen nog wat foto's.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 14:14 #747108 door V300 register
Ik merk met mijn injectie best wel wat van het schokken. Bij 1500 rpm rijdt het niet zo relaxed als een B19A, al merk ik dat er ook veel voordelen aan een injectie zitten. De vorige eigenaar heeft vrij recent de injectoren laten reinigen, maar lichtjes schokken doet het nog steeds. Je zou toch zeggen dat het inherrent aan dit type Bosch-systeem is.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 14:22 #747112 door Jeroen van Bodegom
Zou een LH 2.4 systeem van een B230FB op een B200 werken?
Als een B230FB werkt op de ouderwetse B200 elektronica moet dat andersom toch ook wel werken?
Dan heb je meteen een veel intelligenter motormanagement en misschien ook geen schokken meer?

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
08-01-2009 14:32 #747113 door Mark Smeets
Toch verschilt het per 360 merk ik. Zo heeft mijn blauwe 360 veel meer last van het schokken dan de grijze van pap.. Ook heeft de grijze 360 veel minder problemen met lage toeren draaien op constante snelheid.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC