show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Harm's Spaanse 1988 360 GLT

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2019 21:25 #981414 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT
Haha, ja dat klopt Mark. Ik had een kopie van het kentekenbewijs achter de zonneklep van mijn 360 en dat ging goed :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2019 21:54 #981415 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT

v0lv0freak;253941 schreef : Je weet dat oldtimers in Duitsland gewoon de milieuzone in mogen en dat dat vanaf 30 jaar is? :)



Dat is handig. Ook niet zo'n stikker nodig dan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-03-2019 22:42 #981417 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT

volvofiel;253942 schreef : Haha, ja dat klopt Mark. Ik had een kopie van het kentekenbewijs achter de zonneklep van mijn 360 en dat ging goed :)


Ik heb jaren geleden een boete van als ik het mij goed herinner €10 van een Duitse agent gekregen voor het niet kunnen tonen van het origineel, maar ook een kopie. We mochten gelukkig wel doorrijden daarna.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-03-2019 23:30 #981418 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT

v0lv0freak;253941 schreef : Je weet dat oldtimers in Duitsland gewoon de milieuzone in mogen en dat dat vanaf 30 jaar is? :)



Dat is waar ja, om heel eerlijk te zijn niet eens aan gedacht. Dat neemt niet weg dat het ook een uitzondering was op de regel in Rotterdam toen ze daar een milieuzone hadden. Hopelijk is het niet nodig, maar je weet maar nooit. Ik ben van plan nog héél lang met deze auto te rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
29-03-2019 10:23 #981425 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT
Laat ik het zo stellen, welke regels ze ook gaan bedenken ooit, die katalysator gaat het verschil niet maken. Gezien de kosten en vermogensverlies had ik hem er nooit onder gehangen. Ik heb zelf de katalysator onder mijn 760 turbo juist verwijderd (RVS uitlaat geplaatst).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2019 21:41 #981434 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT
Hij is in ieder geval met vlag en wimpel door de keuring gekomen! De voorgestanste XLB van het chassisnummer zorgde nog voor enige verwarring bij de 2 jonge keurmeesters die met mijn auto bezig waren, maar gelukkig liep er ook een voormalig Nedcar medewerker rond die kon vertellen dat het allemaal zo hoort. Ook de APK ging hij, ondanks een heel grondige keuring, fluitend doorheen. Nu even de zinloze 0-euro BPM aangifte afwachten en dan éindelijk gele platen erop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2019 21:59 #981435 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT

v0lv0freak;253954 schreef : Laat ik het zo stellen, welke regels ze ook gaan bedenken ooit, die katalysator gaat het verschil niet maken. Gezien de kosten en vermogensverlies had ik hem er nooit onder gehangen. Ik heb zelf de katalysator onder mijn 760 turbo juist verwijderd (RVS uitlaat geplaatst).


Met een sportkatalysator is er volgens de fabrikanten geen vermogensverlies. En net wat hier al genoemd werd, je ruikt wel degelijk verschil. Bij 4 gas metingen met moderne auto's worden auto's afgekeurd als de kat is verwijderd en dat is niet voor niets. Je mag het in dit geval dus prima zelf weten en bij een oude auto hoort vaak een nostalgsche CO geur dus niemand zal er vreemd van opkijken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2019 22:09 #981436 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT

Robert340;253965 schreef : Met een sportkatalysator is er volgens de fabrikanten geen vermogensverlies. En net wat hier al genoemd werd, je ruikt wel degelijk verschil. Bij 4 gas metingen met moderne auto's worden auto's afgekeurd als de kat is verwijderd en dat is niet voor niets. Je mag het in dit geval dus prima zelf weten en bij een oude auto hoort vaak een nostalgsche CO geur dus niemand zal er vreemd van opkijken



Natuurlijk hoeft een kat niet, en er valt een hoop te zeggen voor de authenticiteit en de charme van een oude auto zonder, maar de 300 is zo'n grensgeval, zeker een 360 met injectie. Hij is ook met kat geleverd, ik geloof niet dat je enig verschil merkt op die enorm tam afgestelde motor (volgens fabrieksopgave kost het je 1-2 pk en levert het evenzoveel Nm op), dan vind ik het een prima kleine handreiking naar de types die zeuren dat oudere auto's te veel vervuilen. Zeker omdat ik serieus veel kilometers maak met mijn auto, dan vind ik het wel zo netjes om de schadelijke uitstoot enigszins te beperken. Dat ligt natuurlijk heel anders bij een auto die alleen op een mooie zondagmiddag buiten komt, goede kans dat je daarop de edelmetalen in de katalysator niet eens gaat compenseren de komende 10 jaar.


Overigens komt er bij de mijne zoals boven gezegd op termijn een RVS uitlaat onder, eventueel met een sportkat maar alleen als iemand me kan overtuigen dat ik het verschil ga merken. Zo goedkoop zijn ze namelijk niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2019 22:59 #981437 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT
Het probleem met die oude ongeregelde katalysatoren is een beetje dat ze dicht gaan zitten. Dan is het nut praktisch weg, en wordt een auto er ook trager van.
Je merkt het verschil best goed tussen bijvoorbeeld een 340 1.4 met en zonder katalysator.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2019 23:18 #981438 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Harm's Spaanse 1988 360 GLT

General Custom;253967 schreef : Het probleem met die oude ongeregelde katalysatoren is een beetje dat ze dicht gaan zitten. Dan is het nut praktisch weg, en wordt een auto er ook trager van.
Je merkt het verschil best goed tussen bijvoorbeeld een 340 1.4 met en zonder katalysator.



Tja, mijn 340 heeft ook een kat, en die gaat nog altijd harder dan fabrieksopgave ;) Het zal ongetwijfeld enig verschil maken, maar dat neem ik maar voor lief.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD