Een 360 als eerste auto
- V300 register
- Verbannen
problleem zou dus best in de teller zelf kunnen zitten. Binnen in zit een magneet net zoeen als in fietsdynamo die rondraait in een alu bus door de opgewekte wervelstromen en tegen een veerdruk in wordt de snelheid aangegeven.Als er iets in de ruimte ertussen zit zou dat het probleem kunnen zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
cryowim;255430 schreef : als je de naafdop er even af haalt kun je de tellerkabel door een van een vierkant gat voorzien deel van een ballpoint pen met de hand aandrijven of accuboor.In mijn geval voelde ik duidelijk weerstand ,zoveel dat aandrijftooltje meer de een kwartslag terug veerde . Als ik teller loshaal totaal geen weerstand, en bij een andere teller ook niet.
problleem zou dus best in de teller zelf kunnen zitten. Binnen in zit een magneet net zoeen als in fietsdynamo die rondraait in een alu bus door de opgewekte wervelstromen en tegen een veerdruk in wordt de snelheid aangegeven.Als er iets in de ruimte ertussen zit zou dat het probleem kunnen zijn
Goed punt, echter is het probleem pas ontstaan nadat ik de wielnaaf en een gedeelte van de kabel opnieuw heb gesmeerd met lager vet. Nu moet ik de kabel dus opnieuw smeren, en nogsteeds geen idee hoe ik dat dus 't beste doe of met welk smeermiddel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Let er daarbij dus wel op dat de binnenkabel de juiste positie heeft tov de buitenkabel. Dat is een beetje experimenteren, dus misschien gaat het niet in 1 keer goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;255433 schreef : Kabel uit de wielnaaf trekken, beetje naaimachine-olie erin en weer monteren.
Let er daarbij dus wel op dat de binnenkabel de juiste positie heeft tov de buitenkabel. Dat is een beetje experimenteren, dus misschien gaat het niet in 1 keer goed.
oke bedankt, ik ga dit maar 's proberen
cryowim;255435 schreef : Vraag me toch af waarom het probleem vlak bij de aandrijving zou zitten.Bij de teller lijkt me logischer : als het daar zwaar loopt wordt de kabel opgewonden tot de kracht groot genoeg is om de weerstand te overwinnen, op dat moment ontspand de kabel en draait het eind dus even sneller dan de bedoeling is. enz,enz.gevolg teller wiebelt Vlak bij de aandrijving zou dit effect toch gering moeten zijn
Zou ik normaal ook zeggen, maar in dit geval is het probleem gekomen nadat ik de aandrijving kant los heb gehad. Vandaar dat ik denk dat het probleem daar zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Voor die paar tientjes zou ik de moeite niet nemen om te gaan zitten hobbyen met die oude kabel, in de hoop dat het werkt en blijft werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een paar weken terug is de 360 de 85.000 km voorbij gegaan, voor de meeste Volvo's niet veel maar ik heb d'r dus toch al zelf bijna 20,000 mee gereden. Echter staat ze (zoals wel meer 300's) sinds 1 december binnen. Dat is geen overbodige luxe, want ook deze winter zijn er 'n paar klusjes te doen:
Vorige winter is reeds de distributie, waterpomp, versnellingsbak en diff aan de beurt geweest en afgelopen zomer waren de remmen, kilometerteller en een lekkage geholpen. Dat betekent uiteraard dat er weer iets anders op 't lijstje staat.
-ten eerste, de versnellingspook geeft trillingen bij bepaalde toeren/bepaalde lading. Ik dacht gelezen te hebben dat dit het achteruit-mechaniek is (met dat plastic palletje) maar dat kan ik niet meer terug vinden. Anders moet ik gaan kijken naar speling op de torque tube, dit is namelijk over de tijd steeds ietsjes erger geworden (tips zijn welkom)
-Ten tweede komt de rest van het interieur. Een goeie poetsbeurt kan geen kwaad, en ook zit er 'n rammeltje in het rechter deurpaneel, even vastzetten dus. Ook moet ik de deurvangen aan die kant nogsteeds een keer opnieuw vastzetten, oeps
-Ten derde ga ik het onderstel 's nakijken, opzoek naar rubbers die aan vervanging zijn, en kijken waarom het stuur alweer trilt (ik heb ~1 jaar terug een uitlijning laten doen, dit had perfect geholpen maar na ~15km rijden was het terug naar exact hetzelfde, heel apart)
Uberhaupt een algehele technische controle is wel op zijn plaats. Ik verwacht niks geks, maar dan ben ik wel zeker dat ik aankomende juni weer mooi door de APK heen kom. Ondertussen vermaak ik mijzelf door flink te sleutelen aan een V70 uit 2000 (425.000 km) die in de familie is gekocht een tijd terug, en waar ik uiteraard voor moet/mag zorgen
En als allerlaatste, maar dit kan ook in het voorjaar: een setje originele Hella breedstralers monteren! Deze zien er niet alleen gaaf uit (personelijke mening), ze gaan ook nog eens van pas komen bij de eerstvolgende rondreis die gepland staat voor aankomende zomer. Later meer hierover.
Tips over de trillende pook zijn uiteraard welkom, ik zal updates plaatsen als ik aankomende vakantie wat gedaan krijg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zij biedt onderdelen aan voor jouw auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.