show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Volvo 340 DL van Esther
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-11-2014 11:27 #951788
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL van Esther
Dank voor het meedenken heren!
De Renix krijgt geen voeding. Had ik dus eerder niet goed gemeten, maakt ook niet uit, want hier leer je weer van. Multimeter op 20V en rode pin aan punt 3 vd stekker die naar de renix gaat en zwarte pin naar massa: meet ik 0,15 ipv 9-12 v. Nu moet ik dus gaan uitzoeken waar de onderbreking zit. Startmotor doet het gewoon, verlichting, interieurverlichting, lampjes op dashboard ook. Zit er niet bij het contactslot een relais voor het aansturen van de ontsteking?
De Renix krijgt geen voeding. Had ik dus eerder niet goed gemeten, maakt ook niet uit, want hier leer je weer van. Multimeter op 20V en rode pin aan punt 3 vd stekker die naar de renix gaat en zwarte pin naar massa: meet ik 0,15 ipv 9-12 v. Nu moet ik dus gaan uitzoeken waar de onderbreking zit. Startmotor doet het gewoon, verlichting, interieurverlichting, lampjes op dashboard ook. Zit er niet bij het contactslot een relais voor het aansturen van de ontsteking?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-11-2014 12:38 #951789
door V300 register
Ja, daar zit een relais, zo'n klein, vierkant Wehrle relais.
Als dat het is, dan kom je er goed vanaf.
Als dat het is, dan kom je er goed vanaf.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
07-11-2014 12:57 #951790
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 DL van Esther
Als je het op prijs stelt pak ik zo even het elektrisch schema er bij, eerst even een broodje eten.
EDIT: Nou die is redelijk eenvoudig, via het contactslot relais direct naar de Renix zonder tussenkomst van een zekering, waarbij de blauwe draad de 12V is en de oranje draad de massa.
Heb je op het fuel cut-off relais wel 12V? (Blauw of blauw/rode draad), die spanning komt namelijk van dezelfde 'voedingslijn' vanaf het contactrelais.
En kijk ook even of de massa op de Renix connector goed is door een goed werkende massa in de motorruimte te pakken (ik neem als het kan vaak de accu massa om meetfouten zo veel mogelijk uit te sluiten) maar de waterpomp kan b.v. ook, de dynamo of de massa van de linker koplamp. (die is ook goed dik)
EDIT: Nou die is redelijk eenvoudig, via het contactslot relais direct naar de Renix zonder tussenkomst van een zekering, waarbij de blauwe draad de 12V is en de oranje draad de massa.
Heb je op het fuel cut-off relais wel 12V? (Blauw of blauw/rode draad), die spanning komt namelijk van dezelfde 'voedingslijn' vanaf het contactrelais.
En kijk ook even of de massa op de Renix connector goed is door een goed werkende massa in de motorruimte te pakken (ik neem als het kan vaak de accu massa om meetfouten zo veel mogelijk uit te sluiten) maar de waterpomp kan b.v. ook, de dynamo of de massa van de linker koplamp. (die is ook goed dik)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-11-2014 13:00 #951791
door V300 register
Dat zou superfijn zijn! Eet smakelijk.
Ik ga zo nog ff onder de stuurkolom kijken.
Ik ga zo nog ff onder de stuurkolom kijken.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-11-2014 14:02 #951792
door V300 register
Welk relais moet ik bij het contactslot hebben? Er zitten er 2: een kleine en een iets grotere.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
07-11-2014 14:05 #951793
door Wouter Borsje
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-11-2014 15:19 #951795
door V300 register
Nou, hij doet het!
Wat had ik verkeerd gedaan: oude renix spanning gemeten, was ok. Toen conclusie getrokken renix vervangen. Die vervangen, nog steeds niets. Toen sensor vervangen. Maarrrrrr, toen Wouter het had over blauwe draad... toen ging ik nadenken. Stekker C is niet in gebruik. Bij de oude renix zit daar een afdekkapje op. Bij de nieuwe niet... Ik had de stekker op C gezet ipv A. Toen ik er net de oude renix bij hield, heb ik een paar keer gezucht. Op blauwe draad wel spanning (ik had witte gemeten, omdat ik te lui was om schema te lezen). Vonk gespot. Conclusie: het was de vliegwielsensor.
Met dank aan E van O voor het leveren van een goede. En dank voor Tim voor het leveren van een reserve renix. En dank aan Wouter voor de juiste oplossing.
Dat krijg je als je tussen de buien door bij het licht van je telefoon een auto wilt repareren
En weer veel geleerd.
Wat had ik verkeerd gedaan: oude renix spanning gemeten, was ok. Toen conclusie getrokken renix vervangen. Die vervangen, nog steeds niets. Toen sensor vervangen. Maarrrrrr, toen Wouter het had over blauwe draad... toen ging ik nadenken. Stekker C is niet in gebruik. Bij de oude renix zit daar een afdekkapje op. Bij de nieuwe niet... Ik had de stekker op C gezet ipv A. Toen ik er net de oude renix bij hield, heb ik een paar keer gezucht. Op blauwe draad wel spanning (ik had witte gemeten, omdat ik te lui was om schema te lezen). Vonk gespot. Conclusie: het was de vliegwielsensor.
Met dank aan E van O voor het leveren van een goede. En dank voor Tim voor het leveren van een reserve renix. En dank aan Wouter voor de juiste oplossing.
Dat krijg je als je tussen de buien door bij het licht van je telefoon een auto wilt repareren
En weer veel geleerd.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
07-11-2014 15:32 #951796
door Wouter Borsje
Fijn dat je het op hebt weten te lossen Jean-Luc, ik vond het leuk even met je mee te denken, graag gedaan!
Je bent niet de enige hoor die twee stekkers op de Renix een keer door elkaar heeft gehaald....:f
Je bent niet de enige hoor die twee stekkers op de Renix een keer door elkaar heeft gehaald....:f
- Tim Schoutrop
- Nieuw lid
Minder
Meer
07-11-2014 16:10 #951797
door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic Volvo 340 DL van Esther
Graag gedaan, ik had hem toch liggen en voorlopig zou ik er toch niks mee doen
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-11-2014 21:40 #951802
door V300 register
Dus t?ch de BDP sensor...
Goed dat het is opgelost.
Goed dat het is opgelost.
Moderators: Mark Smeets