Bart's 340 GLE Millionaire
- V300 register
- Verbannen
-
Niels, ooit zijn er van die dingen die je probeert uit nieuwsgierigheid. En hoewel ik meer waarde hecht aan meer Nm koppel, is wat extra vermogen natuurlijk ook altijd welkom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Om maar meteen te beginnen, de ombouw naar Renault-specificaties. De nokkenas is door een monteur gedaan, dus daar heb ik geen foto's van. De rede hiervoor is dat ik de distributieriem toch nog niet zelf aandurfde.
Dan de carburateur. Ondanks dat de auto best goed reed, bleek deze niet al te best. Eerst het deksel er af gehaald:
De vlotter was z? slecht, dat ik met de hand al voelde dat hij veel te zwaar was. Ongeveer 3x het gewicht van een goede vlotter schat ik :eek:
(Links de oude vlotter, rechts een nieuwe)
Van binnen is de carb gelukkig nog goed schoon. Het enige nadeel is dat de voet krom is... Dat hoort niet, maar hij heeft een paar jaar geleden een reparatie achter de rug waardoor hij geen valse lucht trekt (vandaag voor de zekerheid nog getest). Dat laat is dus zo tot ik er over uit ben of ik verder ga met een carburateur (met al zijn nukken), of injectie van een Volvo 440...
En de zaak weer dicht!
Hier moet ik denk ik een keer een paar moertjes voor regelen

Prachtig plaatje, Renault kleppendeksel en Volvo accu. Toepasselijk voor deze auto

En afgewerkt ziet het er ook mooi gelikt uit.
Uiteindelijk nog een halve dag aan het afstellen geweest, maar dat kwam voornamelijk omdat ik de co-schroef de verkeerde kant in aan het draaien was. Dan gaat hij natuurlijk n??it mooi lopen :woops:
Nu loopt hij prachtig en trekt heerlijk op. Stukken beter dan hij ooit gedaan heeft, dus in dat opzicht is dit projectje zeker geslaagd. Vooral tussen de 2000 en 3500 toeren is hij nu wat vlotter.
Verder heb ik vandaag ook de einddemper vervangen. Deze was echt helemaal rot (vreemd, de rest van de uitlaat heeft slechts zeer lichte sporen van roest). Deze maakte herrie als een Amerikaan, waarschijnlijk omdat een van de geperforeerde buizen van de standaard absorptiedemper was afgebroken... Hoewel ik het geluid best grappig vond, is het heerlijk om weer uit te stappen zonder dreun in mijn oren

Gelukkig had ik nog een paar dempertjes liggen. De bovenste is van een 340 1.7 hatchback, die er onder is de rotte, die daar onder is een goede 1.7 sedan uitlaat, en die daar onder kan ik niet goed thuisbrengen. De diameter van de pijp is iets kleiner, dus mijn gok zou uitgaan naar een 1.4.
Ten slotte de verse uitlaat netjes gemonteerd en in de WD40 gezet tegen roest van buiten af. Een trucje uit de brommerscene.
Dat was het weer voor vandaag

- Steven340
-
- Nieuw lid
-

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Verder lekker bezig geweest Bart, stapje voor stapje kom je er wel

- V300 register
- Verbannen
-
Of het echt goed werkt, geen idee, maar baat het niet dan schaadt het niet natuurlijk.
- V300 register
- Verbannen
-
vaulvau;226591 schreef : Ik denk dat zink of (hitte bestendig) zilverspray meer nut heeft dan wd40, dat verdampt een brand er zo vanaf.......
Zinkspray, daar ben ik groot fan van! Daarom blinkt dat kleppendeksel ook zo

Alleen, zoals bij elke soort verf of lak, werkt het alleen als er geen roest of vuiligheid al aanwezig is, anders doet het meer kwaad dan goed. Voor nieuwe uitlaten kan dat dus wel, maar als je een gebruikte hebt dan zou ik het niet aanraden...
- V300 register
- Verbannen
-
Waarom messing? Omdat messing zachter is dan staal en je daarmee de al zo dunne buitenwand van de demper niet beschadigd....
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-