Bart's 340 GLE Millionaire
- V300 register
- Verbannen
-
powerflux;231773 schreef : hebben die 1.7 ontstekingen ook een condensator ergens zitten? voortijdige slijtage, danwel verbranding van contacten gebeurt ook bij puntjes-ontsteking waar de condensator slecht van is.
nope, nope, en .. nope.
Een ontstekings condensator dient inderdaad mede om de contactpunten te ontlasten. Dit zijn alleen wel de laagspannings contactpunten die de stroom door de bobine schakelen; En dus niet de hoogspannings vonkbrug contacten in de verdelerkap/rotor.
Het renix / bendix systeem heeft een halfgeleiderschakeling voor het in-en uitschakelen van de stroom door de bobine. g??n contactpunten dus.. en ook geen condensator

De enige condensators die je kunt tegenkomen op renixen zijn de ontstoorcondensators die met een lipje aan massa geschroefd worden en aangesloten zitten op de middelste aansluiting van de bobine.
In dit geval is gewoon de bedenkelijke kwaliteit van die Facet ontstekingsdelen de oorzaak. Goed om te weten dat de Valeo D118 de juiste set is :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;231786 schreef : In dit geval is gewoon de bedenkelijke kwaliteit van die Facet ontstekingsdelen de oorzaak. Goed om te weten dat de Valeo D118 de juiste set is :+
Zeker, of Ducellier, want in het pakje waar heel mooi ''Valeo'' op staat, zit Ducellier spul.
Een aanrader om er aan te komen is www.leboncoin.fr . Hier vind je ze nog wel eens terug voor een mooie prijs. Verzendkosten van een pakketje liggen rond de 8 ? 10 euro.
- V300 register
- Verbannen
-
Een leuk raad-het-plaatje; wat gaat er nu weer met die 340 gebeuren?
Wel, voor de mensen die er niet uitkomen:
-nieuwe elektrische spiegels
-elektrische ramen achter (met universele set)
-een nieuw voorruitrubber (omdat er roest rond de ruit zit)
-last but not least, raamschraaprubbers!
Wat houdt dit concreet in? Ik ben n?g een stap dichter bij het helemaal uit elkaar draaien, roestvrij maken, spuiten, en hermonteren van deze auto. Het enige onderdeel wat ik nog nodig heb is een harde paravan/A-stijlen. (als iemand er nog eentje heeft/weet liggen, ik hou me aanbevolen!)
Tja, het blijft toch je eerste autootje he

Verder denk ik dat iedereen die een beetje bekend is met de Volvo 300-serie, meteen zijn oren zal spitsen bij het horen van ''raamschraaprubbers''. Inderdaad, die dingen die ooit aan de onderkant van de zijramen zaten maar intussen bij praktisch elke 300-serie verteerd zijn. Ik heb dus een manier gevonden om ze te vervangen, zei het op een wat creatieve manier, maar werken doet het. Het is alleen even experimenteren hoe ik dit ga doen met minder dan 3 uur werk per rubber, geen verbrande vingers, en geen foutmarge van 75%...
Anyway, voor nu staat vooral het zoeken van een harde paravan dus op het programma.
- V300 register
- Verbannen
-
Laatst was mijn nieuwe stuk gereedschap binnen gekomen, een vacuumpomp om motorolie via de peilstok naar buiten te krijgen:
De olie is duurder dan het apparaatje, dus de moeite waard om het te proberen dacht ik zo. Bovendien ben ik op deze manier helemaal niet meer afhankelijk van een garage (behalve voor apk uiteraard). Anyway, het bevalt eigenlijk enorm goed!
Je hangt het apparaat aan de accu, olievuldop er af, peilstok er uit en het slangetje er in, ander slangetje in een kan voor afgewerkte olie, en gaan met dat ding.
Het oliefilter kan bij een Volvo 340 ook via de bovenkant er uit (mits een lekbak onder de auto gezet wordt), dus ook hier no-problemo!
Naderhand is het een kwestie van een keer wat schone olie opzuigen en de slangen schoonmaken met wasbenzine. Een volledige beurt kan op deze manier thuis aan straat gebeuren, zonder brug of put!
- V300 register
- Verbannen
-
als je het verwijdert. En natuurlijk net op die plaatsen waar je geen doek
gelegd of opvangbak gezet had!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;232813 schreef : Onderin het carter ligt alle prut die je graag uit je motor wilt hebben. Die loopt mooi naar buiten als je op de conventionele wijze olie ververst. Ik neem aan dat je die niet opzuigt met dit apparaat? Maar ziet er wel handig uit hoor!
Natuurlijk kan ik niet in de motor kijken, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het meeste er uit is. Toen ik de slangen schoonmaakte viel me namelijk het verschil op tussen hoe vies de olie in het begin was, en hoe vies deze op het eind was. Maar goed, de olie zat er eigenlijk ook wel een half jaar te lang in :woops:
Joris;232814 schreef : Waarom ben je voor een oliewissel afhankelijk van een garage?
Omdat ik geen plaats in mijn garage heb om aan de auto te werken, laat staan voor een brug of put. Op straat mag je officieel niks doen wat milieuschade met zich meebrengt, of restanten op straat achterlaat. Afgezien nog van het gedoe (en risico) wat je je op de hals haalt door met assteuntjes olie te vervangen. Dat heeft voor mij altijd bepaald dat dit een van de weinige klussen was waar ik graag wat extra's voor betaalde om het niet zelf te hoeven doen.