show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's 340 GLE Millionaire

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2012 15:21 #898619 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 340 GLE Millionaire
H? bedankt voor de tips :y:

Het is een voormalige garage van een klein transportbedrijf. Hier hebben vroeger dus vrachtwagens binnen gestaan en is gesleuteld aan vrachtwagens. Deze garage staat in de tuin van een familielid van mijn moeder, ongeveer 5km weg van waar ik woon. Volgens mij is deze plaats zo ongeveer ideaal om een auto te stallen :D

Ik ga de tips zeker gebruiken, behalve de motor vol olie. Ik wil de auto namelijk wel af en toe een keer starten en er een stukje mee rijden. Als je hem stil laat staan gaan de remmen en zo ook vastzitten natuurlijk...
Ongedierte zal ook wel meevallen denk ik (en hoop ik), omdat het geen schuur is maar echt bedoeld als garage. Ik ga sowieso wel de kans op ongedierte en schimmel zo klein mogelijk maken.

Nog wel een vraagje, waarom moet de auto op harde banden staan? Is het niet goed om hem op slappe banden/enkel velgen/thuiskomertjes te zetten dan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2012 15:31 #898621 door V300 register
Als je er af en toe mee gaat rijden, dan hoef je echt niet zoveel maatregelen te nemen. Zeker niet met zo'n mooie stalling! Dan wel even wat kilometers pakken en goed remmen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2012 15:43 #898623 door V300 register
Ik weet nog niet of veel kilometers rijden gaat lukken. Als ik de auto schors scheelt dat toch bijna ?100 per 3 maanden, dat is ?400 per jaar die aan de auto besteed kan worden...
Dit huis heeft bij die garage gelukkig wel een oprit van zo'n 150 meter, dus een keer warm laten lopen en een keer goed remmen moet wel lukken. Of is dit heel slecht voor de auto?

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
22-01-2012 15:45 #898624 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Bart's 340 GLE Millionaire
Ik weet niet.. ik denk niet of ik hem gezien jou financieele situatie zou weg zetten zolang. Dan betaal je al die tijd stalling, de auto wordt niet beter van stilstaan, en je moet nog een auto hebben.. en geloof me, het is lastig daar niet ook een hobby object te maken. Want als auto liefhebber heb je daar gewoon behoefte aan, iets verbeteren aan je auto.. dus gaat daar ook nog geld in zitten... Rijdt er gewoon in de winter niet mee door de pekel, pak de auto van je ouders en voor de rest die paar keer dat je rijdt, lekker erin tuffen en goed sparen. De zomer doorrijden, en komende winter juist laten spuiten, komt die meteen niet in de pekel en heb je nog meer geld gespaard :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2012 15:52 #898625 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Bart's 340 GLE Millionaire
vergeet de remmen, die gaan toch vastzitten zodra je de auto weer gaat gebruiken. Tenminste als je er gewoon oude remvloeistof in laat zitten (die er nu ook daadwerkelijk in zit, gok ik).

Voor de 'heringebruikname' moet je rekenen op het volgende
- grote onderhoudsbeurt, incl. distributieriem, en misschien wel de carburateur
- nieuwe banden
- remmen"revisie" rondom
- uitlaat (als die nu niet nieuw is)
- ... vul maar aan
- ... afhankelijk van de stallingsduur zal de motor intern ook aandacht nodig hebben. Mijn B19A moest weer ingereden worden (lees: behoorlijk olieverbruik in het begin, revisie dynamo, luie motor etc). Nu is dat een redblock en die staan erom bekend dat ze behoorlijk veel kunnen hebben, hoe dat is bij een Renault-motor weet ik niet. Dat is niet denigrerend bedoeld, maar er zit nu eenmaal kwaliteitsverschil tussen die twee. In mijn geval is het goed afgelopen. Ik rijd er regelmatig mee (lange afstanden dan vooral) en de compressie is weer perfect, olieverbruik 0, prima prestaties etc. maar dat is altijd afwachten. Het blok in kwestie had overigens 10 jaar niet gedraaid.

Vraag jezelf wel af of je de auto ?cht wilt bewaren. Je gaat misschien studeren, daarna wil je een woonruimte voor jezelf hebben, je moet alles opstarten etc.
Heb je dan wel tijd en geld over voor zo'n oldtimer? Als je 'm wilt opknappen... zou ik dat z.s.m. doen, nog v??rdat je het huis uit gaat :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2012 16:21 #898627 door V300 register
Daar hebben jullie een punt, maar in de stalling zetten en af en toe een keer warm laten draaien is sowieso beter dan aan straat zetten en af en toe een keer warm laten draaien... De stalling is overigens zo goedkoop dat het mij niks kost, dat scheelt weer :D Misschien toch maar een oltimerverzekering en belasting betalen dan. Die ?40/maand is nu het eind van de wereld ook weer niet natuurlijk, maar wel jammer van het geld eigenlijk...
Financieel moet het wel rond te breien zijn, want ik kan gaan werken en leren. Ik krijg dan een contract van 32 uur/week. Het is alleen zo dat ik dan alsnog een tijdje moet sparen. Als ik dat doe is het uitbesteden van zo ongeveer alles behalve demonteren ook wel te doen. Ik weet wel zeker dat ik er spijt van ga krijgen als ik de Volvo oplap i.p.v. restaureer. Als je iets doet, doe het dan goed :y:

Dat van de remmen klopt inderdaad, de voorremmen zitten nu al vast na een maand niet gebruiken. Als ik hem dan gestart heb en de koppeling op laat komen (met gas dat wel), dan knallen ze voor al los. Deze zullen dus sowieso wel gereviseerd moeten worden.
Bij een restauratie is het trouwens toch wel gebruikelijk om alle slijtagedelen te vervangen dacht ik, inclusief koppeling en distributieriem. Ten minste, dat vind ik...

De auto weg doen is sowieso niet aan de orde (tenzij iemand wel zo'n fantastisch bod doet...), want daar is de Volvo gewoon v??l en v??l te leuk voor. Dit zijn een van de laatste nog echte auto's, blok in lengterichting, carburateur, achterwielaandrijving, sedan, erg jaren 80, etc. Eigenlijk gewoon zo'n auto die ik altijd al wilde hebben :yeah:
Ik weet immers zeker dat ik 10 keer gelukkiger wordt van enkel deze oude bak dan van 10 nagelnieuwe ferrari's :D

Als ik na een tijdje (als ik niet meer met mijn moeders auto en scooter toekom) een auto bij koop, dan denk ik dat ik mezelf maar verplicht een Volkswagen Golf of Polo te kopen. Daar zal ik n??it, maar dan ook n??it liefhebber van worden :+

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
22-01-2012 17:21 #898632 door Mark Smeets

General Custom;192975 schreef : Dat van de remmen klopt inderdaad, de voorremmen zitten nu al vast na een maand niet gebruiken. Als ik hem dan gestart heb en de koppeling op laat komen (met gas dat wel), dan knallen ze voor al los.

Dat kunnen ze al doen na 2 dagen met veel regen, is normaal :)

Maar ik blijf erbij, als je hem z? weinig nu al gebruikt, lijdt hij ook amper. Dus rijdt er nog lekker even in. Je gaat hem echt missen! Ik kan het weten, mijn auto staat al 3 jaar in de garage, waarbij het eerste jaar er 0,0 aan gedaan is.. Om toch niet steeds in mijn ouders Volvo's te rijden, maar een 760 gekocht.. knalt daar iemand in en huppa 2 restauratie objecten.. Ik zeg, nu sparen en de roest goed laten aanpakken, echt goed. Enkel de deuren nog niet doen, dit is namelijk optisch. Daarna komende winter verder sparen, en in 2013 met je gespaarde geld dingen als remmen, koppeling etc laten doen. Overigens, een koppeling hoort niet bij de restauratie.. die is nog goed, of is op. Maar in 2013 dus vooral onderhoud doen.
En dan in 2014 nieuwe deuren zoeken, de auto strippen en laten spuiten. Tzt heb je een beter inkomen, en kun je dat betalen. En toch heb je al die tijd van de auto kunnen genieten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2012 17:33 #898633 door V300 register
De koppeling hoort er bij mij sowieso bij, want die is haast op. De monteur waar ik heen ging dacht dat het nog 1000km of zo zou duren, en ondertussen heb ik dat al half verreden. Die is dus echt behoorlijk op :+

Ik denk eerlijk gezegd dat ik beter af ben als ik de auto binnen zet. Dan roest hij niet noemenswaardig verder, en kan ik hem toch aan voor als ik wil gaan rijden. Nu lig ik echt wakker van de auto :hmmz2: Ik snap dat ik dan minder kan rijden, maar dat doe ik eigenlijk toch al niet... Ik pak nu ook echt de auto zodat hij nog een keer warm loopt, anders werd dat ding helemaal vaker gewassen dan gereden :D

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
22-01-2012 17:38 #898634 door Mark Smeets
Jaa wat is het verschil dan?
Van buiten voor de deur staan wordt hij echt niet slechter.. De regen valt op de lak, en niet aan de onderkant... Ik denk niet dat het dan qua roest verschil maakt als je al zo weinig rijdt :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2012 17:58 #898636 door V300 register
Het verschil is vooral dat overal water komt.
Als voorbeeld wil ik de paravanhoek aanhalen. Rechts zit er roest onder, en best veel volgens mij ook. Zolang dat niet gerepareerd is gaat het verder met roesten, en als er water bijkomt nog harder.
Dan zijn er bijvoorbeeld ook nog de deuren, en vooral de stootstrips. Om een of andere rede komt hier oppervlakkige roest achter op sommige plaatsen. Dit komt ook puur en alleen door de regen.
Natuurlijk heeft een auto die stil staat in de regen wel minder te leiden dan een auto die rijdt in de regen.

Maar wat is er op tegen dan om de Volvo binnen te zetten? Het lijkt me namelijk altijd beter dan buiten...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC