show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's 340 GLE Millionaire

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2012 22:16 #900668 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 340 GLE Millionaire
Vandaag is er weer een stuk speelgoed binnen gekomen, koplampwissers:w00t:

Een wis-was installatie dus. Dit was altijd de rede dat de Volvo 300-serie mij als klein kind opviel, even kijken of hij ook van die ''ruitenwissers op de lampen'' had :D Volgens mij hadden ze bij een speelkameraadje van mij ook zo'n 340 met koplampwissers, dat moet rond 2000 geweest zijn. Waarschijnlijk was dat dus een 340 Special, toen een jaar of 10 oud.

Maar verder over d?ze wis-was. Het is een complate set met 2 motortjes, een pompje, 2 open dopjes voor de bumper, inbouwmateriaal, en 3 wissertjes. Verder zit er ook nog een boekje bij, en een zelfgeschreven handleiding voor het installeren van de wis-was.

(sorry voor de matige kwaliteit foto. Lege batterijen? Lever ze in! :+)

Nu nog hopen dat de kabels voor de wiswas al in de auto zijn aangebracht, anders wordt het nog fabrieken ;) Misschien, als de bedrading er niet ligt, sluit ik de wissers wel zo aan dat ze altijd wissen tegelijk met de ruitenwissers. Dan bewegen die dingen ook af en toe :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2012 22:15 #901198 door V300 register
Ik heb weer geklust aan de Volvo :D
Als eerste ben ik gisteren naar 2 sloperijen geweest. Daar heb ik vooral wat emblemen, schakelaars, en relais gehaald.
Waar ik mee thuis kwam was het volgende:

Schakelaars

Van links naar rechts: bedrading voor elektrische ramen achter, schakelaars van mistlicht en achterruitverwarming, en van stoelverwarming. De 2 middelste schakelaars ga ik waarschijnlijk universeel gebruiken, en de rechtse schakelaars misschien wel helemaal niet. Ze zijn gewoon handig om te hebben liggen nu ze nog in overvloed te vinden zijn. De bedrading links ga ik wel gebruiken, om elektrische ramen achter te maken welteverstaan.

Relais

Ik heb het ruitenwisserrelais vervangen (wat een gefrot zo onder het dash trouwens, niet normaal :hmmz2:) want van de wiswas was de wis kapot. Deze sproeide dus enkel waarna je handmatig nog moest wissen. Op zich is dit niet zo'n ramp, maar aangezien ik een wiswas voor de koplampen wil monteren, wel ontzettend onhandig!

Nu kwam ik alleen een probleem tegen. Ik moest het Uher relais hebben, maar die zitten er 2 in! De middelste (72BN002), ?n het linkse luxe ruitenwisserrelais (72WB46) of het rechtse basis ruitenwisserrelais (72WN605). Weet iemand waarvoor dat middelste relais met 3 aansluitingen is?

Het VAG 99 relais is overigens wel een super leuke toevoeging! Dat de wiswas het weer doet in elk geval, maar ook die regelbare interval :yesyes: Echt een aanrader :y:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2012 22:52 #901208 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Bart's 340 GLE Millionaire

General Custom;195653 schreef : Ik heb het ruitenwisserrelais vervangen (wat een gefrot zo onder het dash trouwens, niet normaal :hmmz2:) want van de wiswas was de wis kapot.
Deze sproeide dus enkel waarna je handmatig nog moest wissen.
Op zich is dit niet zo'n ramp, maar aangezien ik een wiswas voor de koplampen wil monteren, wel ontzettend onhandig!

ik snap het probleem niet helemaal?
Mijn 345 heeft standaard zo'n relais waarbij je zelf even moet wissen nadat je de ruiten gesproeid hebt. De koplampwissertjes echter gaan gewoon buiten dit relais om. Ze sproeien net zolang als jij de voorruit sproeit, en wissen daarna 3x. Ideaal.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2012 23:47 #901209 door V300 register
Gaan de koplampwissers echt buiten dit relais om? Apart :wtf2:
In dat geval is er inderdaad geen probleem.
Ik dacht dat de koplampwissers op het zelfde relais gingen als de ruitenwissers.
Maar hoe ''onthouden'' de koplampwissers dan hoe vaak ze moeten wissen?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2012 09:39 #901213 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Bart's 340 GLE Millionaire
misschien gaat het ook w?l via het relais, geen idee, maar op het moment dat ik mijn voorruit sproei (en dan wordt de ruit dus niet meteen automatisch gewist) wissen de koplampwissers 3x.

en mijn relais is niet stuk maar gewoon origineel :loser:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2012 09:46 #901214 door V300 register
Best wel raar eigenlijk dan :wtf2: Ik heb zelf ook zo'n standaard relais zonder wiswas liggen. Ik ga er dat ook eens insteken voor de grap denk ik. En ook dat kapotte relais een keer. Eens kijken wat er gebeurd :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2012 19:54 #901610 door V300 register
En weer is er een pakketje binnen gekomen. Dit keer een luchthoorn :groovy:

Inclusief verzendkosten ?16,75. Daar kun je je haast niet voor miskopen dus :D

Verder had ik laatst de bumper er af zodat ik de koplamp wis-was kon monteren. Dat hab ik maar even laten rusten, want de draden liggen er niet... Ik had verwacht dat dat bij een GLE toch wel zo zou zijn, maar helaas :nono:
Nu gaat dat wat meer werk kosten, en moet de halve auto uit elkaar. Aangezien de auto toch gerestaureerd wordt deze zomer (en dus toch uit elkaar gaat), laat ik dit accessoire nog even liggen...

Wat ik w?l tegen kwam waren de 3 draden met stekker op onderstaande foto. Deze komen uit de rechtse kokerbalk (gezien vanuit de auto). Lijkt me voor een claxon of zo? Er zit aan de linkse kant in elk geval een claxon aangesloten.

Weet iemand toevallig waar deze 3 draden voor dienen?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2012 20:00 #901611 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bart's 340 GLE Millionaire
buitentemperatuursensor

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2012 20:06 #901612 door V300 register
Bedankt Anjo! Nu je het zegt, dat had ik kunnen weten :woops: Ik had er nog niet aan gedacht...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2012 08:37 #902804 door V300 register
Ter voorbereiding op de restauratie van komende zomer, heb ik vast een andere grill aangeschaft en gepolijst. De vorige was namelijk groen geworden van oxidatie en het buitenstaan, en bovendien stond er haast geen logo meer in het zwarte vierkantje in het midden (iets wat mij al vaker is opgevallen bij andere 300's).

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC