show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 DL alias "Lijntje"

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2014 16:12 #947955 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"
Ok, remtrommels van de wagen, zit de handreminrichting links zo goed als muurvast. Geen wonder dat links iets beter remt met de normale rem dan rechts na aantrekken van de handrem en flut remt met alleen de handrem...

Voeringen eruit, meten en de voorste voeringen (links en rechts) waren krap 2 mm, achter > 4mm. Is het normaal dat de voeringen aan de voorkant van de achterrem harder slijten?
Aangezien de voorste toch al dicht bij de minimale voering dikte zaten zijn er nieuwe besteld. Bij het verwijderen viel al op dat de voorste borgpennen wat roestig waren, dus op jacht naar de borgpinnen voor de remvoeringen. Los lijken ze niet te vinden. Bij de automaterialen zaak waar de voeringen vandaan kwamen was wel een complete achterrem revisie set te krijgen (200,=, maar dan heb je ook de cilinder, trommel e.d.) of bij de dealer een setje met 1 pin, 1 veertje en 1 schoteltje voor net geen 25,=. (en daar heb je er dan idealiter 4 van nodig)

Weet iemand nog een adres voor alleen het pinnetje? Nordicar doet niets met het Nederlandse spul, Dafhobby heb ik net gevraagd. (Het zou me niks verbazen als de 66 dezelfde remvoeringen gebruikt)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2014 16:16 #947957 door V300 register
Ik vermoed dat je deze zoekt?:
dafhobby.nl/daf_produkt.php?idnr=329

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2014 20:00 #947963 door V300 register

Calzone;229177 schreef : Ik vermoed dat je deze zoekt?:
dafhobby.nl/daf_produkt.php?idnr=329

Yup, die. Finaal overheen gekeken bij het doro de site heen spitten. Bedankt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2014 20:54 #948001 door V300 register
Dat de voorste schoenen harder slijten komt door het zelfbekrachtigend effect. Bij de V300 zit er een enkele remcilinder bovenaan, en daardoor is de voorste schoen dus 'leading' ofwel zelfbekrachtigend.

Als je achteruit rijdt en dan remt, doet vooral de achterste remschoen het werk.

EDIT dat die hendels van het handremmechaniek vast gaan zitten is erg gebruikelijk bij de v300. gangbaar maken en met veel WD40 de roest er tussenuit werken. Daarna droogmaken (idealiter uitspoelen en uitblazen met perslucht) en goed wat kopervet of keramisch vet tussen prakken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2014 14:05 #948148 door V300 register
Ah, ok, logisch dus, er wordt meer vooruit gereden dan achteruit.

De nieuwe blokken zitten er in en het handremmechanisme is ook weer gangbaar. Eerst met WD40 er iets beweging in gekregen, daarna schoon en met een flinke klodder kogellagervet alle bewegende delen ruim ingevet.

Bij de ontage van de voeringen waren de borgveren en vooral de pin en cup constructie een uitdaging... tot ik eindelijk bij de eerste veer de juiste werkwijze in de vingers had. De rest zat er in minder dan de helft van de tijd die ik voor de 1e nodig had op.

Donderdag de her, eens zien of het dan goed is. Het was de grootste klus sinds de eerste apk. (toen mocht er een verse einddemper op)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2014 15:06 #948152 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"
Het periodiek schoonmaken van de remmen hoort m.i. gewoon bij het onderhoud. Ik heb er zelf een gewoonte van gemaakt om voor elke apk de trommels er even af te halen en alles goed schoon te maken, evt. een likje vet hier en daar. Ook als ze goed vrijlopen. Zodra ze vast gaan zitten ben je te laat en heb je alleen maar meer werk.

Dat kogellagervet zou ik zelf niet gebruiken, dat gaat 'vloeien' als het warm wordt en dan wordt alles in je remtrommel een grote vette bende. Zonde van je remschoenen en dag remwerking. Ik zou kopervet gebruiken, kan beter tegen hitte en blijft netjes zitten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2014 14:45 #948231 door V300 register
Dan zal ik eens een pot kopervet inslaan. Nog nooit gebruikt. (Misschien toch eens doen ;) )

Maar zelfs het kogellagervet heeft het prima gehouden. Vandaag even snel langs m'n apk man (lekker bij gekletst met een V700 lid die daar was met een 960), de wagen de remmenbank op, 2x remmen (1x voet, 1x handrem) en afmelden maar. Toch eens wat vaker Lijntje uitlaten, net geen 1000 km tussen beide APK's.

Oo meteen even nagevraagd hoe dat nou zit met de 2 jarige APK bij 30+. Gaat dat al in op de dag dat de wagen 30 jaar op de weg staat (22 mei 2015 voor beide 340's hier) of de dag erna. De keurmeester kon dat niet met zekerheid zeggen, dus voor 23 mei 2015 staat de volgende apk gepland. Wordt wel oppassen dat ik in 2016 niet weer een afspraak maak. :nono:

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
05-06-2014 19:59 #948261 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"
Mooi dat ie weer mag.
Van die 30 jaar, dat werkt automatisch.
APKman geeft door dat ie weer mag, RDW meldt terug tot wanneer het dus weer goed is. En dus inderdaad niet net dag te vroeg gaan, want da's zunt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2014 20:35 #948265 door V300 register
Dat was inderdaad mijn punt. Exact op de 22e zou leuk zijn, maar als het niet 100% goed gaat, dan de 23e of later. Ach ja, is iets voor volgend jaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-06-2014 18:38 #948371 door V300 register
Gisteren op de sleuteldag een poging gedaan de antenne van Lijntje te repareren. Dat is op zich gelukt. Het demonteren was redelijk eenvoudig, zodra je weet waar je moet zijn en daarna werd een gedoneerde antenne gemonteerd. Alles weer aangesloten en... nog steeds geen ontvangst. Nu er toch een andere antenne op zat, meteen maar gekeken of de oude antenne te demonteren was. De spriet draai ie er zo af en daarna kan de voet uit elkaar.

Alles schoon gemaakt, in elkaar geschroefd (nu wat strakker) en weer ingebouwd.

Daarna ging de radio open om te kijken of ik last had van een vuil contact.

Radio schoongemaakt en weer ingebouwd, want een leeg gat is ook niet alles. Helaas is de radio niet meer dan een opvulling. Doet het nog steeds niet op de fm band. Ach ja, het ziet er weet leuk uit.

Vandaag de CR-201 die ik no heb liggen opgegraven.

Helaas doet die het nog slechter, dus dat wordt op jacht gaan naar een goede stereo Volvo radio of verloop naar iso en een iso inbouw frame voor de 300. Ach ja, weer wat te klussen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC