- Berichten: 111
show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
24-08-2008 12:31 #725864
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zo, weer even een update:
Vorig weekend het instrumentenpaneel ingebouwd en de slang/bedrading voor vacu?m en temperatuur sensor naar de motorruimte getrokken, binnenlichtvertrager en lichtwaarschuwingszoemer gemonteerd.
Gisteren ook het 360 stuur gemonteerd en merkte bij het wegrijden dat duidelijk niet alleen het uiterlijk van het stuur anders is
Foto daarvan volgt nog.
Ook ben ik er met het aansluiten van de vacu?m meter aangesloten dat ik nog steeds geen opschakel vacu?m heb ( wel terugschakel ).
Vorig weekend had ik dit vermoeden al omdat nu te zien is hoeveel toeren de motor maakt en bij ruim 50 op de teller draait het torretje toch al zo'n 3500 TPM.......
Dus toch nog maar eens even verder kijken, wellicht dat het toch in het tacho-relais zit.
Wat zal dat schelen zeg als het eenmaal werkt, minder lawaai en een lager verbruik.
Word vervolgd!
Gr; Wouter.
Vorig weekend het instrumentenpaneel ingebouwd en de slang/bedrading voor vacu?m en temperatuur sensor naar de motorruimte getrokken, binnenlichtvertrager en lichtwaarschuwingszoemer gemonteerd.
Gisteren ook het 360 stuur gemonteerd en merkte bij het wegrijden dat duidelijk niet alleen het uiterlijk van het stuur anders is
Foto daarvan volgt nog.
Ook ben ik er met het aansluiten van de vacu?m meter aangesloten dat ik nog steeds geen opschakel vacu?m heb ( wel terugschakel ).
Vorig weekend had ik dit vermoeden al omdat nu te zien is hoeveel toeren de motor maakt en bij ruim 50 op de teller draait het torretje toch al zo'n 3500 TPM.......
Dus toch nog maar eens even verder kijken, wellicht dat het toch in het tacho-relais zit.
Wat zal dat schelen zeg als het eenmaal werkt, minder lawaai en een lager verbruik.
Word vervolgd!
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
24-08-2008 14:06 #725876
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
wouter, het std economy meter meet het hoofdvacuum vanaf het inlaatspruitstuk, en nog niet het vacuum voor de bak. ik heb de mijne nu direct op het inlaatspruitstuk zitten, werkt perfect. je kunt hem dan met een extra t-stukje op de bovenste leiding (voedingsleiding) van het emvk aansluiten
die hoge toeren dat is 9 tegen 10 een kapotte diode in het emvk aan de opschakelzijde en een overleden eind transistor in het tachorelais.
wel gaaf dat je snakeskin en polyflex combineert!, ik neem aan dat onder het polyflex de voedingskabel van de audio zit?
ik zit er over te denken om mijn motorruimtebundel compleet te verwijderen, vernieuwen en netjes in te pakken in polyflex en snakeskin, ziet er 100x strakker uit als een tapeje!
die hoge toeren dat is 9 tegen 10 een kapotte diode in het emvk aan de opschakelzijde en een overleden eind transistor in het tachorelais.
wel gaaf dat je snakeskin en polyflex combineert!, ik neem aan dat onder het polyflex de voedingskabel van de audio zit?
ik zit er over te denken om mijn motorruimtebundel compleet te verwijderen, vernieuwen en netjes in te pakken in polyflex en snakeskin, ziet er 100x strakker uit als een tapeje!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
24-08-2008 16:53 #725915
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Hoe de economymeter normaal aangesloten moet worden is mij bekend, ik heb er met opzet voor gekozen de meter het opschakelvacu?m te laten zien en die komt dus nu niet uit de rechterhoek.....
Ja ik ben inderdaad bang dat de eindtor van het tachorelais overleden is omdat ik met het repareren van de EMVK twee maanden geleden de diode heb opgeblazen, zal dus ook meteen een extra diode erop solderen.
In de ribbelslang zitten de voeding en massa kabel van de audio, bedoel je daar de polyflex mee?
Snakeskin zit om het kabeltje van de temperatuursensor, ziet er inderdaad een stuk professioneler uit dan isolatietape, lijkt me wel een mega klus om je complete kabelboom daarin te verpakken maar als je dat echt gaat doen zeg ik: "respect" :worship:
Volgend weekend dus maar eens kijken of ik het tachorelais eruit kan halen en repareren.
Gr; Wouter.
Ja ik ben inderdaad bang dat de eindtor van het tachorelais overleden is omdat ik met het repareren van de EMVK twee maanden geleden de diode heb opgeblazen, zal dus ook meteen een extra diode erop solderen.
In de ribbelslang zitten de voeding en massa kabel van de audio, bedoel je daar de polyflex mee?
Snakeskin zit om het kabeltje van de temperatuursensor, ziet er inderdaad een stuk professioneler uit dan isolatietape, lijkt me wel een mega klus om je complete kabelboom daarin te verpakken maar als je dat echt gaat doen zeg ik: "respect" :worship:
Volgend weekend dus maar eens kijken of ik het tachorelais eruit kan halen en repareren.
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-08-2008 20:22 #725929
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Toevallig. Bij het aansluiten van de tellerbak kwam ik een relaistje tegen... juist, die van de ruitenwisser:D
Nu heb ik dus een dubbel relais m?t een extra ruitenwissermotor. Heeft Anjo per ongeluk het andere relais met de stuurkolom overgezet?
Morgen eens alles uitzoeken. Misschien heb ik wel een compleet setje voor je over...
Nu heb ik dus een dubbel relais m?t een extra ruitenwissermotor. Heeft Anjo per ongeluk het andere relais met de stuurkolom overgezet?
Morgen eens alles uitzoeken. Misschien heb ik wel een compleet setje voor je over...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
24-08-2008 21:16 #725959
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
@ joost ha-ha dat is origineel, de binnendraadboom hebben we niet overgezet:)
@ wouter, ok maar ik weet niet of het effect van die meter zo mooi is vanwege de vacuumbegrenzer in het emvk?, dan doel ik dus op het volledig uitslaan van de meter.
die ribbelslang is polyflex ja, bij terberg werken we daar standaard mee, in combinatie met snakeskin. je moet er mee leren werken en dan gaat het supersnel. bescherming is goed en het is niet zo hittegevoelig. nadeel is dat het niet helemaal waterdicht is maar dat maakt toch niet uit. de truuk is om een combinatie van polyflex, snakeskin en tape toe te passen, en allen in de juiste diktes, lengtes en splitsingen. verder is zo'n bundeltje maken een half dagje werk, met nieuwe bedrading in originele kleuren en lengtes en strak ingepakt en wel:)
@ wouter, ok maar ik weet niet of het effect van die meter zo mooi is vanwege de vacuumbegrenzer in het emvk?, dan doel ik dus op het volledig uitslaan van de meter.
die ribbelslang is polyflex ja, bij terberg werken we daar standaard mee, in combinatie met snakeskin. je moet er mee leren werken en dan gaat het supersnel. bescherming is goed en het is niet zo hittegevoelig. nadeel is dat het niet helemaal waterdicht is maar dat maakt toch niet uit. de truuk is om een combinatie van polyflex, snakeskin en tape toe te passen, en allen in de juiste diktes, lengtes en splitsingen. verder is zo'n bundeltje maken een half dagje werk, met nieuwe bedrading in originele kleuren en lengtes en strak ingepakt en wel:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
31-08-2008 19:27 #726697
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Nou he-he poe-poe ja-ja nou-nou fantastisch, eindelijk heb ik dan toch echt opschakelvacu?m en mensen mensen wat maakt dat een verschil zeg.
Het torretje draait nu zo'n 2200 toeren als de teller iets boven de 50 staat, wat een rust en ook het benzine verbruik zal hopelijk nu wat dalen naar ongeveer 1:13/14.
Tachorelais was gewoon goed na gemeten te hebben met de multimeter, het bleek dat door het naar binnen drukken van de aansluitstrip op de emvk de draad van de spoel gebroken was......:S
Gelukkig had ik van een andere emvk nog een spoel van de terugschakelkant en heb daar dus een diode op gesoldeerd en meteen een paar krimp kabelschoentjes met wat extra snoer er aan aan de connectoren geplugd omdat de kabelruimte origineel erg krap was.
Ook slaat de economy meter nu mooi tot aan het midden uit bij constant tempo ( ben sinds de reparatie nog niet de snelweg op geweest )
Mooi is ook om te zien hoe de meter een beetje heen en weer zwabbert zo rond de 2000 toeren ( beetje krappe hysterese? )
Ow ja en dan natuurlijk nog even de beloofde foto met het 360 stuur:
Alleen nog even een nieuwe lock-moer kopen ( nu even de oude gebruikt ) en dan meteen even het stuur kaarsrecht zetten ( staat nu iets naar links bij rechtuit rijden )
Komende maand sparen voor 4 nieuwe banden in de maat 175/70R13T en natuurlijk de 20e klusdag in Ermelo waarbij het mijn bedoeling is om olie, oliefilter, bougies, luchtfilter en olie in de primaire/secundaire te vervangen.
Gr; Wouter.
Het torretje draait nu zo'n 2200 toeren als de teller iets boven de 50 staat, wat een rust en ook het benzine verbruik zal hopelijk nu wat dalen naar ongeveer 1:13/14.
Tachorelais was gewoon goed na gemeten te hebben met de multimeter, het bleek dat door het naar binnen drukken van de aansluitstrip op de emvk de draad van de spoel gebroken was......:S
Gelukkig had ik van een andere emvk nog een spoel van de terugschakelkant en heb daar dus een diode op gesoldeerd en meteen een paar krimp kabelschoentjes met wat extra snoer er aan aan de connectoren geplugd omdat de kabelruimte origineel erg krap was.
Ook slaat de economy meter nu mooi tot aan het midden uit bij constant tempo ( ben sinds de reparatie nog niet de snelweg op geweest )
Mooi is ook om te zien hoe de meter een beetje heen en weer zwabbert zo rond de 2000 toeren ( beetje krappe hysterese? )
Ow ja en dan natuurlijk nog even de beloofde foto met het 360 stuur:
Alleen nog even een nieuwe lock-moer kopen ( nu even de oude gebruikt ) en dan meteen even het stuur kaarsrecht zetten ( staat nu iets naar links bij rechtuit rijden )
Komende maand sparen voor 4 nieuwe banden in de maat 175/70R13T en natuurlijk de 20e klusdag in Ermelo waarbij het mijn bedoeling is om olie, oliefilter, bougies, luchtfilter en olie in de primaire/secundaire te vervangen.
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
31-08-2008 19:42 #726700
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
dat zwabberen heeft wouter al eens beschreven;
doordat de vario bij 2000 toeren op begint te schakelen gaat het toerental iets dalen, hierdoor word er niet meer opgeschakeld en gaat de motor meer toeren maken waarop hij weer gaat opschakelen.
rond de 2000 toeren rijden is dus zeg maar "schokkend" in een goed werkende 340 met cvt.
hij word al erg gaaf wouter, al zou naast dit interieurtje een setje lichtmetaal ook niet verkeerd staan;)
doordat de vario bij 2000 toeren op begint te schakelen gaat het toerental iets dalen, hierdoor word er niet meer opgeschakeld en gaat de motor meer toeren maken waarop hij weer gaat opschakelen.
rond de 2000 toeren rijden is dus zeg maar "schokkend" in een goed werkende 340 met cvt.
hij word al erg gaaf wouter, al zou naast dit interieurtje een setje lichtmetaal ook niet verkeerd staan;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
31-08-2008 19:51 #726701
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dank je Anjo; ja zulk mooi lichtmetaal als dat Doeke onder de auto heeft bijvoorbeeld of Jeroen de Ruiter zou ik ook wel graag willen maar ben ook al erg tevreden met deze originele wielen hoor, altijd nog beter dan doppen denk ik maar zo!
Gr; Wouter.
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
31-08-2008 21:08 #726724
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
hysterese is expres krap gehouden, omdat je het anders (veel) te goed merkt;
beter zou zijn een modulerende regeling (met een "N75 klep")
beter zou zijn een modulerende regeling (met een "N75 klep")
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
31-08-2008 21:53 #726732
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zou je dat misschien uit willen leggen Wouter, ik heb namelijk geen idee wat een "N75" klep is....
Ja ik kan me nu je dat zo zegt wel voorstellen dat als de hysterese ruim gehouden zou zijn het effect daarvan beter te merken zou zijn bij gas los/afremmen en weer accelereren.
Gr; Wouter.
Ja ik kan me nu je dat zo zegt wel voorstellen dat als de hysterese ruim gehouden zou zijn het effect daarvan beter te merken zou zijn bij gas los/afremmen en weer accelereren.
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets