Goed gereedschap
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- Wouter Borsje
- Premium lid
Eerst een paar quotes om ??n en ander nog even te resumeren:
Wouter;158057 schreef : even simpel in voetbaltermen :+
Eerste divisie:
- Beta
Wat je altijd in de gaten moet houden is dat het beste gereedschap voor jouw gebruik, niet het beste hoeft te zijn wat er op de markt is.
AvdAkker;158071 schreef : voor 300's ben je het beste af met een 3/8 ratelset voor 95% van het sleutelwerk.
simpel gezegd; tot dopje 17 alles met 3/8, dop 19 en hoger 1/2 (met uitzondering van de remklauwbouten/360 motorsteunen etc!).
goede ratel is het allerbelangrijkste, voor doppen gaat de voorkeur naar 6-kant en zo snel mogelijk naar de 6-kant maat, in goedkope sets is de overgang aan het begin van de dop vaak z? groot dat je 9 vd 10x het spul gelijk verrot draait doordat het contactvlak van de dop hierdoor te klein is.
AvdAkker;158172 schreef : je kunt het eigenlijk zo zien qua nuttigheid/gebruik bij een 300;
1/4 - eigenlijk niet geschikt voor de automitive van de 300, t? fragiel.
3/8 - 7 t/m 22
1/2 - 17 t/m 24
Wouter76;158087 schreef : De eerst volgende goede ratel word dan een 3/8 met wat doppen van de kleinere maten.
In navolging op de BETA ratel van 1/2 inch die ik al eerder kado heb gekregen is het nu de bedoeling om op mijn verjaardag wat geld bij elkaar te harken, daar nog een deel bij te leggen en daar onderstaande set voor te kopen:
Specs: www.beta-tools.com/catalog/articles/view...alog_beta/__filters_
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Inmiddels heb ik het al 3,5 jaar in gebruik zonder enig falen. Hij heeft veel kleine ratelstapjes en is dus ook prettig als je weinig ruimte hebt. Moet wel even erbij vermelden dat ik set met name bij weer vastzetten en kleinere dingen losdraaien gebruik. Een uitlaatspruitstuk of bellhouse losmaken is wel het maximum wat ik er mee doe.
Voor het lompe werk zoals de ankers van de remklauwen heb ik een Proxxon 3/8" erbij gekocht omdat ik er goede verhalen over had gehoord en ze zo goedkoop zijn dat ik er niks op kon verliezen. Daar gaan diezelfde Smoos doppen op, ik heb er geen nieuwe bij gekocht.
Op die Proxxon heb ik op gesprongen zonder enige schadelijke gevolgen, heb hem verlengd met een meter en aan gehangen, maar na een sleuteldag met een uitzonderlijk vaste bout is die toch een beetje overleden - hij ratelt nu vrij stroef.
Maargoed, dat was keer op keer klappen geven ipv trekken aan een lange arm. Ik denk dat de Smoos dat echt niet had overleefd - misschien alleen zoiets als Snap-On zonder kleerscheuren.
Toch gebruik de Proxxon nog altijd als ik iets los moet 'breken' met een stalen pijp als arm-verlenging want hij zit nog steeds niet vast.. Ook zeer tevreden over dus.
Omdat ik voor het stuur een dop 24 nodig had heb ik nog een 3/8" naar 1/2" adapter gekocht. Eerder twijfelde ik nog over een 1/2" set erbij, maar omdat zelfs de doppen van Smoos nog helemaal prima zijn (ook na het sleuteldagavontuur) gaat dat denk ik nooit meer gebeuren. Ik mis het echt niet. Wel heb ik ondertussen een paar steeksleutels van Bahco en Hazet omdat die echt precies passen. Als je een keer met een wiebelende 10 of 11 aan een remleiding heb zitten prutsen wil je dat nooit meer. Waar mijn reactie vandaan komt: ik heb een klem/zweedse tang van Beta die mij al een aantal keer geholpen heeft om afgebroken boutjes ergens uit te krijgen. Dat ding is echt geniaal.
Wat ik wel nog eens mis is een ring-ratelset, maar da's een luxeprobleem
- Wouter Borsje
- Premium lid
Erik;222180 schreef : Zo van een afstandje gezien, ben ik niet enthiousiast over de doppen. Ik ben benieuwd wat de prestaties zijn?
Bedankt voor de oplettendheid Erik, ik had een verkeerde afbeelding geplaatst.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- V300 register
- Verbannen
overigens moet je voor hardcore sleutelgeweld zoals slaan en verlengen van de hefboom nooit ratels gebruiken, ook geen snap-on. Het ding onder de ratel in dit kistje kan daar een stuk beter tegen. Je hebt die ook met een scharnierend blokje aan het eind van een hefboom. Anjo heeft zo'n ding wel eens bij op sleuteldagen, maar dan in 1/2" uitvoering.
- V300 register
- Verbannen
- Wouter Borsje
- Premium lid
Ja Joris ik heb er ook een tijdje aan getwijfeld wat nu handig/verstandig zou zijn en heb toch maar gekozen voor deze set, niet echt goedkoop en verwacht dan gezien mijn gebruik ook wel dat het heeeeel lang meekan (mijn el-cheapo HEMA of Halfords setje doe ik nu ook al zo'n 17 jaar mee....)